2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag 2009. NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra prøving og feiling til
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
IKT Orkide Ledelse og Skole
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Tirettelegging for SWOT
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Suksesskriterier.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Fire prosesser og opponentene i oktografen
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Endringsagent, prosjektleder og leder Al-Araki,
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kvalitative forskningsmetoder
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Endringsagent, prosjektleder og leder. 2 Leder Endringsagent Prosjektleder 2-Kulturforståelse1-Org-forståelse 3-Problemløsningsmetoder SPAR MED OPP–RETTOATI.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Oppsummering av FOU - prosjekt
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Ledelse og Den nordiske modellen Kl
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Fire prosesser og opponentene i oktografen
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
…sett fra Rokkansenterets side
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Valgfag innsats for andre
Oppsummering av FOU - prosjekt
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse (s. 46 og 128).  Lysarkene 2 og 3 fornyer ovennevnte figurer.  Lysarkene 5 og 6 utvider forutsetningene for kulturdialog.  Bruke pilene for å navigere.

Selv-erkjennelse: To figurer settes sammen: side 46 og 128 i boken Kulturanalyse

I hver sammenheng agerer «magefølelser» gjennom Integrerende, Tlpassende, Beregnende og Aavvisende stiler. Figurene på side 46 og 128 Side 97 og 128Side 97 og 128 Samhandlings- identiteter

Figuren på side 46 og 128 N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv Side 97 og 128Side 97 og 128

Kommunikasjonsprosess

SPAR-MED-OPP-RETT

Opponenter ? Beslutningsprosess (styringsansvar)Kommunikasjonsprosess (medarbeideransvar) Produksjonsprosess (effektivitet og kvalitetssikring)Innovasjonsprosess (ansvar for endring) Involvering i beslutningstakingSamarbeid og utvikling av samkvem Eterspørsel og endringskongruensArbeidsforhold og organisasjonslæring

LISAS EIE

Lokalisering  Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål er:  I hvilken avdeling i organisasjonen befinner problemet seg eller hvor i omgivelsene kan det lokaliseres?  Hvor presist kan problemet lokaliseres i denne konteksten? Identifisering  Identifisering består av å finne frem til problemets bestanddeler. Sentrale spørsmål er;  Hva består problemet i, hvordan arter det seg, hvor godt kan vi beskrive det og hva er drivkraften bak problemet?  Hvordan kan problemet i seg selv beskrives, og i hvilken kontekst oppstår det?  Hvor kompleks er konteksten problemet diskuteres i?  Hvilken teknikk kan vi bruke for å identifisere variablene problemet består av? (MØVK, SOAS, SWOT etc)

LISAS EIE Sammenligning  Aktuelle spørsmål er:  Har andre hatt tilsvarende problem?  Hvordan har de i så fall taklet det? Analyse;  Sentrale spørsmål er;  Hva er resultatet hittil etter gjennomgang av fasene ovenfor?  Skal problemet avgrenses?  Hvilke årsakssammenhenger kan vi avlede?  Trenger vi et verktøy/modell for å sortere problemets bestanddeler  Kan problemet illustreres geometrisk (i Oktografen)?

LISAS EIE Samsvar med virkeligheten  Aktuelle spørsmål er:  Er analysen troverdig og i samsvar med virkeligheten slik vi opplever den?  Er løsningsforslagene vi har valgt gjennomførbare?  Hvordan vil situasjonen endre seg når problemet er løst og hva blir konsekvensene?  Hvordan vi organisasjonssystemene kommunisere etter gjennomføringen? Eiendomsforhold ;  Sentrale spørsmål er;  Hvem eier problemet?  Hvem sitt ansvar er det?

LISAS EIE Implementering  Aktuelle spørsmål er:  Trenger vi hjelpemidler som ROS-analyse, Gantt-diagram, PERT, CPM eller lignende i gjennomføringsfasen?  Hvem har ansvar for at problemet blir løst?  Hvilke tiltak skal iversettes? Evaluering  Sentrale spørsmål er;  Oppnådde vi målene eller ønskene vi satte oss?  Kan vi dokumentere at problemet er løst?  Evalueringen kan skje både under veies og ved slutten. Under veis tar de form av resultatvurderinger som baner vei for for videre implementering.

Gruppeoppgave Anvend verktøyet LISAS EIE på den foreliggende organisasjonsgjennomgangen og diskuter problemstillinger som:  Er problemet lokalisert – Hvor er det?  Er problemet identifisert – Hva består det av?  Hvordan ser problemet ut sammenlignet med andre organisasjoner?  Er problemet analysert. Finnes det årsakssammenhenger. Hva slags verktøy er brukt/kan brukes?  Er analysen troverdig og i samsvar med virkeligheten?  Hvem eier problemet?  Hvordan kan en løsning implementeres? Trengs det verktøy i implementeringsfasen?  Hvordan kan evalueringen gjøres?

Trygghet

Oppmerksomhet

LEAD 1. Orientering gj. ryggsekkviten 2. Selvaktelse 3. Trygghet 4. Oppmerk- somhet 5. Forståelse 6. Kulturmiksarena Og nettverksbygging Niklas Luhmann LEAD Lytte Entusiasme Dirigere Argumentere