KOSTNAD-RESULTAT-VOLUMANALYSER (Dekningspunktanalyser - nullpunktanalyser) Hvordan påvirkes resultatet av en prisendring? Hva skjer med resultatet når de faste kostnader øker? Hva skjer med dekningsbidraget når råvareprisen minker? Hvordan påvirkes dekningsbidraget ved en volumendring? (Viktig forutsetning: VK er proporsjonal) Eksemplet ÅSEN TREVAREFABRIKK A/S: Resultatregnskap for 19X1: (Produksjon og salg av vinduer) Driftsinntekter Kr. 4.500.000 250 - Variable kostnader 3.060.000 170 Dekningsbidrag 1.440.000 80 Faste 1.350.000 Årets overskudd 90.000 (18.000 stk)
Endringer i faste kostnader og salgsvolum Salgsagenten foreslår derfor at Åsen Trevarefabrikk bør øke reklameinnsatsen ved å annonsere i tidsskrifter som leses både av selvbyggere og tømrere. Salgsagenten mener at annonsering for kr 100 000 årlig vil øke salget til vedlikeholdsmarkedet med 2 000 vinduer. Kapasitetsøkningen er innenfor bedriftens kapasitetsområde. Hvordan påvirkes resultatet av dette? Dette forslaget bør gjennomføres, da det bedrer resultatet.
Gi eksempler på beslutninger som påvirker dekningsgraden, dg.
Pris: 250 Vek: 170 Db: 80 DG:100%*80/250=32% 351.562,50 * 0,32=112.500 Forklar? Nullpunktomsetningen * 0,32 = 112.500 Nullpkunktomsetningen = 351.562,50
kr TI TK kr (ev. stk)
TI-kurven reduseres med VK TK-kurven reduseres med VK TI-VK=DB TK-VK=FK TI-kurven reduseres med VK TK-kurven reduseres med VK kr TI TK VK kr (ev. stk)
kr DB FK kr (ev. stk)