Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved Høgskolen i Oslo, Avd. JBI Presentasjon i Trondheim 9. November 2009 Øivind Frisvold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Overordnet om HTML- undervisningen IT20 oktober 2004.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Informasjon om hva det vil si å være teknologistudent i Oslofjordalliansen Studieåret
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
SYKEPLEIERUTDANNING Studielengde: 3 år Studiepoeng: 180
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Studieplanarbeid.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
IS-208 Dynamic Web Page Development. Utvikle et web sted Studiehandboka IS-208 Læringsmål: Lære og forstå hvordan et web-sted kan være dynamisk, hvordan.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Personalmøte Bachelorprogrammet i pedagogikk i ny drakt.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Økonomistudiene NMBU.
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved Høgskolen i Oslo, Avd. JBI Presentasjon i Trondheim 9. November 2009 Øivind Frisvold

4 momenter: Digitalisering Fordypning Forskning Formidling

Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning Bibliotek og samfunn Litteratur og samfunn

Innholdet i bibliotekstudiet HøstsemesteretVårsemesteret 1. studieårBibliotek og samfunn (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning(15 stp) Litteratur og bruker (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (15 stp) 2. studieårLitteratur og bruker (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (15 stp) Bibliotek og samfunn (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (15 stp) 3. studieårBibliotekutvikling (15 stp) Spesialisering i LoB eller KoG Valgfag (15 stp) Bacheloroppgave (15 stp)

Innhold emnegruppen Bibliotek og samfunn 1. studieår: Samfunn, bruker og bibliotekar, Organisering av bibliotektjenester, Medier og marked 2. studieår: Bibliotek og læring (5 stp). Kunnskapsbasert bibliotekpraksis (10 stp): Undersøkelsesmetoder + Praksisprosjekt 3. studieår: Bibliotekutvikling (bibliotekenes nye rolle i samfunnet, formelle rammebetingelser, realisering av rollen, evaluering av virksomheten)

Innhold i emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1. studieår: Brukerne og deres informasjonsbehov, katalogisering, klassifikasjon og indeksering, referansearbeid, informasjonssøking, vevpublisering, databaseteori 2. studieår: Katalogisering og datautveksling (XML, DTD), klassifikasjon og indeksering, referansearbeid, offentlig informasjon, utvikling av dynamiske nettsider (PHP-programmering og relasjonsdatabaser)

Innhold i emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3. studieår : gjenfinningsteori, indeksering av skjønnlitteratur, fotografier og multimedia, tesauruskonstruksjon, automatisk dokumentanalyse og indeksering, standardiseringsarbeid, faglig referansearbeid (humaniora, naturvitenskap og samfunnsfag). mm

Innhold i emnegruppen Litteratur og bruker 1. studieår: Bred historisk og sosiologisk gjennomgang av litteratur for barn og voksne. Normer for kvalitet. Sjangerkonvensjoner. 2. studieår: Litteraturteori og analyse. Analyse av skjønnlitterære og faglitterære tekster for barn og voksne på ulike populariseringsnivå. Filmteori. Et teksstudieemne (4 å velge mellom) 3. studieår: Moderne skandinavisk litteratur. Forbindelseslinjer historiske og samtidige tekster. Litterære tendenser, litterær debatt og kritikk.

Valgfagstilbudet 3. studieår 1.Utforming av nettsteder 2. Biblioteket som læringsarena 3. Endringsledelse i bibliotek 4. Oversatt og fremmedspråklig litteratur i Norge 5. Arkivistikk

Innhold i valgfagene 1. Utforming av nettsteder Viderefører kunnskaper om vevpublisering, strukturering av dokumenter og markeringsspråk, utvider repertoaret av tilnærminger til WWW. Informasjonsarkitektur, grafisk design for skjerm, skriving for nett, mm. 2. Biblioteket som læringsarena 2010: Skolebibliotek. Skolebibl. pedagogiske rolle, rammebetingelser og institusjoner, informasjonskompetanse, didaktikk, krysskulturell forståelse mm 3. Endringsledelse i bibliotek 4. Oversatt og fremmedspråklig litteratur 5. Arkivistikk

Innholdet i valgfagene (forts.) 3. Endringsledelse i bibliotek Hvordan ”lese” en organisasjon. Innsikt i endringsprosesser. Ledelsesutfordringer spes. i kunnskapsorganisasjoner og svært små organisasjoner. Ledelsesverktøy. Lederrollen: leder, profesjonsutøver, byråkrat og samfunnsaktør. Profilering av bibliotek. 4. Oversatt og fremmedspråklig litteratur Innføringsdel med litteratursosiologiske emner knyttet til produksjon og spredning av oversatt og fremmedspråklig litteratur i Norge. Utfordringer med formidling. Eksempelstudium fra et enkelt lands eller språkområdes litteratur.

Innhold i valgfagene 5. Arkivistikk Arkivdanningsprosessen, elektronisk saksbehandling, ordningssystemer, avvlevering og deponering, lovverk og regelverk, arkivformidling mm

To temaer gjennomsyrer hele studiet Digitalisering –Nye undervisningsemner/endret innhold i eksisterende emner –Gi studentene digital kompetanse (XML, HTML, programmering, osv) Formidling -Litteraturformidling -Ulike formidlingssituasjoner: veiledning/undervisning

Arbeidskrav - digitale ferdigheter 1. studieår: Innføring i dataverktøy Tverrfaglig gruppeoppgave i vevpublisering + referansearbeid 4 individuelle oppgaver knyttet til databaseteori (relasjonsdatabaser, datamodellering)

Arbeidskrav - digitale ferdigheter (forts.) 2. Studieår Oppgave knyttet til katalogisering og datautveksling (individuelt eller i gruppe) Prosjektarbeid i referansefaget Prosjektoppgave off info? Utvikling av et dynamisk nettsted ved hjelp av programmeringsspråket PHP og relasjonsdatabaser

Arbeidskrav - Formidling 1. studieår: Muntlig presentasjon av gruppeoppgaven i vevpublisering og referansearbeid Bokutstilling Skriveseminar med studentrespons

Arbeidskrav - formidling (forts.) 2. Studieår Gruppearbeid i veiledningsstrategier og veiledningsteknikker i Bibliotek og læring Muntlig presentasjon innenfor Tekststudier

Masterstudiet 2 årig forskningsbasert master (120 stp) 1 obligatorisk emne og 4 selvvalgte emner à 15 studiepoeng. Masteroppgave 45 studiepoeng. Obligatorisk emne: Vitenskapsteori og metode Selvvalgte emner: KoG: Gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder, Digitale dokumenter, Webteknologier, Det digitale bibliotek BoS: Informasjons- og kulturpolitikk, Informasjons- og kulturøkonomi, Informasjonsorganisasjon og kunnskapsforvaltning LoB: Litteraturformidling, Litteratursosiologi

Masterstudiet (forts.) Et selvvalgt emne kan erstattes med et prosjektarbeid. Inntil 30 stp kan erstattes med emner tatt ved en annen utdanningsinstitusjon.

l SBS SBIH JBI 70-års-jubileum l Stort konferanseprogram 2010 l Kunnskapsorganisasjonsdager jan/feb Tema: Metadata l Velkommen og takk!