Bourdieus kultursosiologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosial ulikhet i skolen
Advertisements

Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Nyetablerade egenföretagares behov – vad behövs i etableringsprocessen? Elisabet Ljunggren Forskningsleder Kiruna
Fortsatt systematiske forskjeller i Oslo? Inntekstforskjeller i noen utvalgte bydeler i Oslo. Basert på Samfunnsspeilet, Statistisk sentralbyrå, 2001.
Sosiale ulikheter i helse
RME Nasjonal Konferanse
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Giddens strukturasjonsteori
Oversiktsforelesning-2003
Maxwell Jones' prinsipper for det terapeutiske samfunn:
Er Norge et klassesamfunn?
Nyere sosiologisk teori
Sosial kapital og velferd
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Minoritetsspråklige barn og unge
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Læreplanen Historie Vg2.
Kriminalitetsforståelser
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Morten William Knudsen
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Forelesning Annick Prieur 22/9/10.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
1 systemer Forelesning sosiale Lise Fogstad høgskolen i Oslo zGrunnutdanningen fysioterapi SIII zKvalifiseringsmål 3.4 zStudenten skal ha grunnleggende.
MELLOMFAG ETNISK SEGREGASJON, GHETTOER OG TILPASNINGER BLANT ETNISKE MINORITETER.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Norunn Askeland, Høgskolen i Vestfold Lennart Hellspong og Per Ledin: Vägar genom texten Handbok i brukstextanalys.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Identitet og subkultur SAM 1
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Pierre Bourdieu ( ).
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Bourdieus kapitalbegrep
Pierre Bourdieu ( ).
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Det er en grunnleggende antakelse i VO-kult at all atferd og all teknologi som inngår i læringsarbeid eller i kunnskapsproduksjon og kunnskapsforvaltning.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Samrådningsmøte Røros 26.november 2008 Regionsenteret Røros Forventninger / muligheter.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Pierre Bourdieu ( ).
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Utskrift av presentasjonen:

Bourdieus kultursosiologi Symbolsk kapital - økonomisk, kulturell og sosial kapital. Volum av kapital. Sosiale rommet - kart, avstand mellom sosiale grupper. Homologe strukturer.

Bourdieus kultursosiologi Habitus - språk, kultur, livsstil og smak. Grunnleggende sett av disposisjoner. Sosiale gruppers habitus. Klassebestemt. Individuelle forhold.

Bourdieus kultursosiologi Feltbegrepet. Symbolsk og materiell tilgang. Eksperter, utdanning og institusjoner. Doxa og heterodokse. Miskjenner maktforholdet.

Bourdieus kultursosiologi Kulturell kapital. Kroppslige uttrykksmåter. Eksisterende erfaringer. Hvordan forholde seg til omverden.

Bourdieus kultursosiologi Kulturelle kapital. Institusjonalisert. Utdanningsinstitusjoner. Museèr, litteratur og kunnskap. Ulike praksisformer.

Bourdieus Utdanningssosiologi System av disposisjoner. Kulturelle distinksjoner. Orientert om sentrale samfunnsspørsmål og hva man er opptatt av i ulike utdanningsinstitusjoner. Objektiverte kunnskaper.

Bourdieus utdanningssosiologi Sosial reproduksjon. Seleksjon til utdanninger Utdanningssystemet bidrar til det? Sosial klasse; subjektive og objektive livssjanser. Tilgang til kulturell kapital og sosiale posisjoner i samfunnet.

Bourdieus utdanningssosiologi Kartlegging av struktur, fakultet, institusjoner, utdanningsvalg, eksamener, studenter med ulik sosial og kulturell bakgrunn og hvordan de fordelte seg på utdanningsinstitusjoner. Studie av studenters habitus - språk, kultur og kunnskap ved utdannings-institusjonene.

Bourdieus utdanningssosiologi Individ/- struktur. Objektive relasjoner. Subjektive livssjanser. Praksisformer.

Bourdieus utdanningssosiologi System av relasjoner. Eliteskoler. Ekspansjon i utdanningssystemet (1970) Studenter med annen habitus Forvaltere av kultur (utdanningssystemet)

Referanser: Willis. (1983). Fostran til lönarbete. Gøteborg: Röda Bokförlaget. Jönson m.fl Skola-fritid, framtid. Broady og Palme, S. (1985) Sociologi och epistemologi.