Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning i medier og kommunikasjon fra universitet og høyskoler er på vei inn i statens informasjonsstillinger (noe forenklet sagt)
Staten Organisering: Informasjonsenhetene er som regel plassert i stab Et klart flertall av informasjonssjefene møter fast i ledermøtet I mindre virksomheter er dette ikke så vanlig.
Staten Arbeidsoppgaver: De viktigste oppgavene er rådgivning, mediekontakt, strategiutvikling, produksjon av materiell, være webredaktør, ledelse og administrasjon. Få av medarbeiderne har undersøkelser, analyser, evaluering, relasjonsbygging eller kampanjer som regelmessige oppgaver..
Staten Så kan en spørre: Hvordan har arbeidsmetodene endret seg? Lite. Men to ting springer i øynene: arbeid med strategi samt bruk av Internett. 1991: Strategisk kommunikasjonsplan: ingen 2001: Strategisk kommunikasjonsplan : nesten alle
Hva kreves for å bli en god kommunikatør i dag ? Det er flere ferdigheter som kan nevnes, men jeg vil peke på dette: Det kreves tillit innad og utad. Du må ha evne til å skape en slik tillit. Både til deg personlig og til rollen. Du må ha evne til å bygge relasjoner internt, men også til viktige interessentgrupper eksternt.