Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i 2001. Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevisst kommunikasjon innad og utad
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
SIU SIUs rolle og ansvarsområde Toulouse,
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Aktivitetsplan arkitekter
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Virksomhetsplan for seksjonen – innspill til drøfting 1.FoU-virksomhet 2.Studier.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Kommunens informasjonsstrategi
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Kommuneundersøkelsen 2004 Halvparten av de informasjonsansvarlige i kommunene er i stab direkte under rådmannen En tredjedel av kommunene har ansatt egne.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Kommunikasjonsstrategi
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Håvard Arntsen,DND-webkomm Som du roper i skogen får du svar.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Brukerorientering Hvilken rolle kan kommunikasjonsfolk spille?
Strategivalg knyttet til: Stabsfellesskap Lokal ledelse Kontorlokalisering.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Undersøkelse om kommunikasjonsfaget i Oslo kommune
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
Sykkelkommunikasjon – hva gjør vi?
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
Lønnsstatistikk og bruk av slik statistikk i lønnsforhandlinger
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Informasjon og strategi Innlegg ved Vidar R. Myklebust, Molde 16. sept 2010.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Buss- og Sporveisbetjeningens Forening 6-timers arbeidsdag i bytte mot 2- skifts ordning? 50% av befolkningen sier ja takk!
Kommunikasjonsstrategi
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Organisering, erfaringer og utfordringer
Sosiale medier på En innføring.
Organisering, erfaringer og utfordringer
25. desember 2018.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning i medier og kommunikasjon fra universitet og høyskoler er på vei inn i statens informasjonsstillinger (noe forenklet sagt)

Staten Organisering: Informasjonsenhetene er som regel plassert i stab Et klart flertall av informasjonssjefene møter fast i ledermøtet I mindre virksomheter er dette ikke så vanlig.

Staten Arbeidsoppgaver: De viktigste oppgavene er rådgivning, mediekontakt, strategiutvikling, produksjon av materiell, være webredaktør, ledelse og administrasjon. Få av medarbeiderne har undersøkelser, analyser, evaluering, relasjonsbygging eller kampanjer som regelmessige oppgaver..

Staten Så kan en spørre: Hvordan har arbeidsmetodene endret seg? Lite. Men to ting springer i øynene: arbeid med strategi samt bruk av Internett. 1991: Strategisk kommunikasjonsplan: ingen 2001: Strategisk kommunikasjonsplan : nesten alle

Hva kreves for å bli en god kommunikatør i dag ? Det er flere ferdigheter som kan nevnes, men jeg vil peke på dette: Det kreves tillit innad og utad. Du må ha evne til å skape en slik tillit. Både til deg personlig og til rollen. Du må ha evne til å bygge relasjoner internt, men også til viktige interessentgrupper eksternt.