Eliteutdanninger i Norge? Trender i rekruttering til juss, medisin og siviløkonomi
Problemstilling I hvilken grad har betydningen av sosial bakgrunn for rekrutteringen til utdanningene juss, medisin og siviløkonomi endret seg over tid? Sosial bakgrunn: foreldres inntekt, foreldres utdanningslengde, foreldres utdanningstype (eliteutdanning)
Teoretiske utgangspunkt Moderniseringsteori – utjevning, mot meritokratiske tilstander (Bell, Parsons, Blau&Duncan) Sosial posisjonsteori/rasjonell aktørteori – økonomi og prinsippet om relativ risikoaversjon (Boudon, Breen&Goldthorpe) Kulturteori – økonomi og kulturelle egenskaper ujevnt fordelt, horisontal deling, felt (Bourdieu, Collins) Webers stender og sosial lukning
Data Registerdata Fullført utdanning for hele Norges befolkning ved 29 års alder fra 1985 til 2011 Avhengig variabel: fullført juss, medisin, siviløkonomi, andre utdanninger på masternivå eller høyere, alle lavere Uavhengige variabler: foreldres inntekt, foreldres utdanningslengde, foreldre med samme utdanning (egenrekruttering), kjønn Metode: multinomisk logistisk regresjonsanalyse
Endring andel plasser masternivå Prosentandel 29-åringer som har fullført en utdanning i siviløkonomi, juss, medisin eller andre utdanninger på samme nivå.
Andel i eliteutdanninger Prosentandel 29-åringer som har fullført en utdanning i juss, medisin eller siviløkonomi.
kvinner Prosentandel kvinner i utdanningene fullført ved 29 års alder 1985-2011
Multinomisk logistisk regresjon fullført eliteutdanning ved 29 års alder, etter Foreldreinntekt og kjønn (modell 1) og foreldres utdanningslengde (modell 2). Referansekategori: ikke fullført utdanning på masternivå.
Multinomisk logistisk regresjon fullført eliteutdanning ved 29 års alder, etter foreldreinntekt og kjønn (modell 1) og foreldres utdanningslengde (modell 2). Referansekategori: Fullført annen utdanning på masternivå.
BETYDNINGEN AV FORELDRES INNTEKT
Trender i betydningen av foreldres inntekt Multinomiske logistiske regresjoner, betydningen av foreldres inntekt. Kontrollert for kjønn og foreldres utdanningslengde. 1985-2011.
Inntektsdesiler Foreldres inntekt brutt ned I desiler.
Desiler endring siviløkonomi Desiler endring juss
Desiler endring medisin Desiler endring andre høyere
BETYDNINGEN AV FORELDRES UTDANNING
Trender i betydningen av foreldres utdanningslengde Multinomiske logistiske regresjoner, betydningen av foreldres utdanningslengde. Kontrollert for kjønn og foreldres inntekt. 1985-2011.
Trender egenrekruttering Multinomiske logistiske regresjoner, betydningen av at foreldre har samme Utdanning. Kontrollert for kjønn og foreldres inntekt. 1985-2011.
Kryssende egenrekruttering? Multinomisk logistisk regresjon, betydningen av at foreldre har samme utdanning. Kontrollert for kjønn (modell 1) og foreldreinntekt (modell 2). Referansekategori: fullført annen utdanning på masternivå.
86 40
Oppsummering Eliteutdanningene skiller seg ut ved betydningen av foreldres inntekt hele perioden, medisin i mindre grad enn de to andre. Noe nedgang, men ganske stabilt. Foreldres utdanningslengde har ulik betydning for rekrutteringen til de tre utdanningene, størst betydning på medisin Egenrekrutteringen er sterk og stabil, særlig på juss og medisin Lite “kryssende” egenrekruttering I liten grad bevegelse mot meritokratiske idealer
Oversikt foreldres utdanningslengde