Liv Guneriussen 19. september 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Noen utfordringer for skolene
Et helhetlig barnevern i Oslo
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Landskonferansen om fysikkundervisning
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
INFORMASJONSDAG.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
TRYVANN VINTERPARK ER DET PLASS TIL ILDSJELER I NORGE?
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Inntaket Hovedprinsippene i inntaket Inntaksordningen for 2008 – 2009 er i hovedsak en videreføring av inntaksordningen for 2007.
Orientering om inntaket
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Skoleutbygging og kapasitetsutvikling
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Identifisering og håndtering av saker
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Nasjonale prøver.
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
Inger Christin Torp, leder Opplæring, kultur og helsekomiteen
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulikheter og variasjoner
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Innhold Innhold Side 1.
Sosialistisk Venstreparti (SV)
Overgangsprosjektet – NY GIV
Resonnerende tekst.
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
TIRSDAG Foreldremøte Vg3. Hva vi ønsker å snakke om 2  Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev  Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Foreldremøte Stavanger katedralskole avd. Kongsgård
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
Valg av programområde og fag til Vg2
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Kun karakterer skal telle
Utskrift av presentasjonen:

Liv Guneriussen 19. september 2012 Twitter: @livguneriussen Fritt skolevalg fører til mindre likhet og mer segregering. Hva vil Oslo-politikerne med denne utviklingen? Liv Guneriussen 19. september 2012 Twitter: @livguneriussen

Disposisjon Historisk oppspark Hva kjennetegner de ulike inntaksmodellene? Konsekvenser og muligheter

”Ghettoskolen” Startet med en kronikk i Aftenposten av lærere på Hellerud 80% hadde minoritetsbakgrunn på ST Filmen ”Ghettoskolen” ble vist på TV2 AP, SV, RV og KrF hadde flertall i bystyret og endret inntakssystemet mot det borgerlige byrådets vilje

Endring av inntakssystem for den studiespesialiserte videregående utdanningen i Oslo 1982 - 2012 1982 – 1986 Geografisk baserte inntak 1987 Kombinasjonsmodell (50/50) 1988 – 1991 Fritt skolevalg 1 1992 – 1996 Kombinasjonsmodell (poeng) 1997 – 2004 Fritt skolevalg 2 2004 – 2007 2008 - Fritt skolevalg 3

Hva er egentlig ”fritt skolevalg”? Karakterbasert opptak Pengene følger eleven Basert på tanken om at konkurranse og markedsretting vil gi bedre resultater

”Fritt skolevalg” har 4 målsetninger Alle elever skal få mulighet til å realisere sine evner uansett bosted og sosial bakgrunn Skolene vil anstrenge seg ytterligere for å fornye seg og tiltrekke seg søkere Ordningen vil bidra til å utjevne forskjeller og motvirke segregering Mulighet for ungdom å bryte med etablerte strukturer og møte elever fra andre steder i byen Kilde: Byrådssak 121/08, 06. 12. ”Gjeninnføring av fritt skolevalg – forskrift om inntaksregler for videregående opplæring i Oslo”.

Bruk av frihetsbegrepet er problematisk Inntaket ikke er bare styrt av elevenes valg, men også av karakterene deres Det er en markert forskjell i gjennomsnittskarakterene på videregående etter om elevene har innvandrerforeldre eller ikke ”Etnisk norske” som ligger rundt snittet karaktermessig, kan velge mellom 13 av 18 videregående skoler i Oslo De med pakistansk eller tyrkisk bakgrunn, kan kun velge mellom 5 av 18 skoler

Omdømmekonkurranse Det er opp til den enkelte rektor hvor mye av skolebudsjettet som ev skal gå til markedsføring OECD slår fast i en PISA-rapport fra 2010 at ”land som skaper et mer konkurransepreget miljø der skolene konkurrerer om elevene, ikke systematisk får bedre resultater.”

Resultatet av ”fritt skolevalg” er: Nivåinndeling mellom elevene etter evner og prestasjoner Opphoping av visse elevgrupper på noen av skolene Dårligere økonomi på upopulære skoler

Paradokset på Bjerke I 2011 samlet ledelsen på Bjerke vgs ”etnisk norske” i samme klasse Det ble ramaskrik i norsk og utenlandsk presse, og skolebyråden grep inn Paradokset: Å tillate segregering mellom skolene er tydeligvis greit (faksimile)

Kombinasjonsmodellen som alternativ? Sikret geografisk nærhet til skolen Sikret svake sentrumselever plass ved de populære sentrumsskolene For søkerne med de beste karakterene hadde inntaksordningen ingen betydning Samlet sett førte kombinasjonsmodellen imidlertid til mindre spredning av ungdom med ikke-vestlig bakgrunn

Hvorfor fungerte ikke kombinasjonsmodellen? Når skoleplasser tildeles etter bosted, vil skolene innenfor de enkelte bydelene bestå av elever som er relativt like med hensyn til klassebakgrunn slik bosettingsmønsteret er i Oslo Kombinasjonsmodellen var i det store og hele basert på konkurranse Evaluert bare ett år etter at den hadde trådt i kraft

Hva bør gjøres? Fjerne stykkprisfinansieringen Slutte å behandle denne saken som en politisk ball Vi må ut av den ”parlamentarisk dvalen” Anerkjennelse av problemet og anstrengelse for å finne gode løsninger

Vil du lese mer? ”Myten om fritt skolevalg” Masteroppgave i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, 2012 ”Segregering satt i system” artikkel på www.manifesttidsskrift.no Følg meg gjerne på Twitter: @livguneriussen