6-åringen forteller eventyr

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å plage en rød fisk..
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
ADVERB.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Skrevet av Elias Januar 2007 Klikk deg frem . -Bang, sa det da beskyttelsesskjoldet sprakk i to og for i hver sin retning ut i verdensrommet. -Så ble.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Jesus elsker alle barna Alle barna på vår jord Rød og gul og hvit og svart Er det samme har han sagt Jesus elsker alle barna på vår jord.
Kapittel 28 Norgeskartet
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Et Moderne Eventyr Froskekongen HappyC.
Det var en gang et slott, hvor det bodde en konge
Skriftspråk og talemål
Velkommen til klasse- foreldrene
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Sett inn nok på riktig plass.
Et drageeventyr Av barna på Soria Moria.
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Jesus, døperen Johannes og jul
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Skriving og skriveutvikling med IKT. IKT – pedagogisk gevinst? Lærer elevene noe de ikke ville ha lært hvis de ikke jobbet på pc? Gir IKT-baserte arbeidsmåter.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Tekstlingvistikk 2 ALU
Eventyr.
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Roller og forventninger
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 16 På fotballtrening.
DKS (den kultruelle skolesekken)
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Utskrift av presentasjonen:

6-åringen forteller eventyr Det var en gang en konge og en prinsesse. Og så ville han ta henne. Flere setninger i strekk er vanskelig Å sette seg i tilhørerens sted er vanskelig Tekstbindingsregler er vanskelig Han der trollet, trollet er – ganske stort, ja, veldig stooort … Ordet ”han” kommer etter at vi har innført trollet. Pronomen betyr faktisk ”i stedet for navn”. Ordet ”så” kan brukes når vi har forklart noe som skjer først, og så skal det skje noe etterpå. Konjunksjonen derfor kan brukes når … osv Anne Høigård: Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo 1999.

Fokus på innhold: mentale bilder Troll er gøy og skummelt. Prinsessen er pen, kong … Prins-essen Kongen trollet

Dobbelt fokus: Innhold og mottaker Innholdet Mottakeren Alle i klassen er vant til troll og konger og prins-esser. Men hva har jeg sagt og hva har jeg ikke sagt, har jeg fortalt at det er med et troll? Even-tyr P Kongen T Vanskelig for mange åtteåringer å stille dette spørsmålet

Prinsesse, konge og troll … Fokus er på de personene som utvikler seg inni seksåringens mentale rom. Å dele fokus mellom innhold og mottaker: Mye skjer i første klasse, men det skjer på felt etter felt, etter øving i mange sjangere Mottakerbevissthet, innlevelse i hva mottaker trolig tenker: nødvendig for å bli en god språkbruker!

Mottakerbevissthet En god muntlig språkbruker må ha det En god skribent må ha det Oppstår det av seg selv? Vi må gi elevene ord for det! Vi må lære evnen til abstraksjon for å kunne delta i demokrati og arbeidsliv I andre klasse? Hvilke ord? Hva står i norsk-bøkene?

Samlingsstund om insekt Agnete: ”Hos bestemor går hagen først sånn – og så sånn , og nederst i hagen er det en dam, og der er det noen vannlopper, og de går oppå vannet sånn …” Hvordan holde interessen oppe hos de andre 25 seksåringene? Hva skal vi gjøre med elevbidrag i samlingsstund?

Fortelle fra helga 7-åring: ”Først så var jeg med Runa, åsså var vi ute. Og etterpå det – så var jeg med Stian. Åsså lekte vi at vi bodde bak den store steinen. Åsså hadde vi allslags ting der. Og etterpå det – så måtte jeg inn for atte tanten min skulle komme.” Anne Høigård: Barns språkutvikling s 171. 7-åringen stukturerer og forteller fra eget liv, en bragd som bygger identiteten. Hvilke krav til lytting skal vi stille til klassen?

Fortelle en episode I 6-åring: ”En gang jeg var sint. Jeg var sinna påandes”. ”Er dette bra?” Lærer: ”Hvorfor var du sinna?” Barnet: ”Får han ætamæj.” Lærer: ”Hvordan gikk det da?” Barnet: ”Åsså bledårnetopp.”

Fortelle en episode II En gang jeg var sint. Jeg var sinna påandes Får han ætamæj. Åsså bledårnetopp. SLUT Hvorfor er dette ei god fortelleoppgave? Hva gir du av respons?