Prosjektskisse Status så langt…. November 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Aktivitet på Mestringssenteret
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
”Med hodet over vannet…”
Etikk og brukermedvirkning
”Fosterdiagnostikk på aldersindikasjon – et aktuelt helsetilbud for kvinner med minoritetsbakgrunn?” En kvalitativ studie knyttet til genetisk veiledning.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hva er en artikkel?.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kvalitative og kvantitative metoder
TYSVÆR KOMMUNE Foreldrenes medvirkning i barnehagen Konferanse
Matkjedeutvalgets analyseramme
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fritid med Bistand.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Forberedende samtaler
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
hvordan kan det gjennomføres?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektskisse Status så langt…. November 2011 Kunnskapsutvikling på arbeidsplassen. Temanettverk for brukerkunnskap – Sv 911 Leif Roar Kalleberg Sverre J Aune Ole Vidal

Tema: Brukermedvirkning. Bakgrunn Problemstilling: Hvordan definerer brukere og ansatte brukermedvirkning? Hvordan kan man få til brukermedvirkning dersom brukere og ansatte oppfatter dette ulikt? Mål: Kvalitetssikre og videreutvikle brukermedvirkning i Energiverket Et kjedelig prosjekt frem til valg av metode! Min forforståelse og egne erfaringer

Hva er brukermedvirkning? Vår egen definisjon: Brukermedvirkning er å ha innflytelse på situasjonen man er i og de tilbud man deltar i. I ordet medvirke ligger det en føring på at brukeren sammen med fagutøver skal medvirke til avtalt mål. Skille mellom brukermedvirkning og brukerstyring. En bruker er en kunde som har krav på noe. Derfor må folk tas på alvor….Det blir litt som tilbud og etterspørsel. Helsedirektoratet: ”No decision about me without me” Energiverket: Husmøtet er et viktig organ for brukermedvirkning hvor alle skal være likeverdige og alle har krav på å bli hørt og sett. Utgangspunktet for husmøtet er god dialog og demokratiske beslutninger.

Valg av teori Masteroppgave i velferdspolitikk. Fokus på at brukerne har viktig erfaringskunnskap og likeverdige relasjoner. Recovery eller bedringsprosesser. Når trivsel og mening øker vil symptomer og lidelsesutrykk minske. Marit Borgen og Alain Topor. Virksomme relasjoner. Brukere må bli sett som personer i en sosial sammenheng. Den sosiale dimensjonen og hverdagslivet kan være viktigere en behandling. Kritisk teori. Livsverden og systemverden. Hverdagsforståelse og systemforståelse. Fri diskurs. Symbolsk brukermedvirkning. Statlige og kommunale føringer på brukermedvirkning i tjenesten. Hva sier de?

Valg av metode. Kvalitativ metode: Kvalitativt intervju. Er kjennetegnet ved at det er en samtale med struktur og et formål. Få frem en beskrivelse av informantens hverdagsverden. Få frem menneskers oppfatninger og erfaringer. Kunnskapen om den verdenen mennesker lever i kommer frem gjennom dialogen mellom informantene og forskerne. En fenomenologisk tilnærming til problemstillingen. Bruker spør bruker. Kurs i samarbeide med ROM. Kvalitativ metode med bruk av fokusgrupper. Får frem egenerfaring og sitater til å svare på problemstillingen. Hvorfor er dette en god metode? Ligner aksjonsforskning. Likemenn, egenerfaring. Ikke hobbypsykologer. Livsverden versus systemverden.

Metode – Bruker spør bruker Utvikle intervjuguide. Åpne spørsmål – nøkkelspørsmål. Intervjueren må være trygg i rollen. Trene gjennom rollespill og test intervjuer. Et overordnet mål er å få til en god dialog. Få frem folks opplevelser. Motivere aktuelle informanter ved å påpeke på at målet er å endre / bedre tilbudene. Fokusgruppeintervju med brukere og ansatte. Rekruttering – Strategisk utvelgelse. Ikke representativt, men hensiktsmessig. Bruk av snøballmetoden og personlig rekruttering. Medforskerne skal gjennomføre intervjuene. Hva blir da min rolle?

Tema guide Inngangsspm: Har du hørt om brukermedvikning? Er det i noen situasjoner du har savnet brukermedvirkning? Hvordan oppfatter du begrepet brukermedvirkning? Hva er din erfaring med brukermedvirkning. Hva er dine positive opplevelser? Hva er dine negative opplevelser. Hvordan vil definisjonen av brukermedvirkning få betydning på aktivitetshuset? I forhold til medvirkning ved aktiviteter? Hvordan vil dette gi seg utslag i forhold til praktiske oppgaver/aktiviteter. Hvordan vil dette gi seg utslag i forhold til planlegging av aktiviteter? Hvorfor er brukermedvirkning viktig? Hvorfor er det evt. Ikke viktig? Hvordan kan brukermedvirkning styrkes? Hvordan kan brukermedvirkning svekkes? Hva er svakheten med brukermedvirkning? Hvorfor? Hvordan hadde det vært uten brukermedvirkning. Hva gjør brukermedvirkning vanskelig? Konsekvenser av brukermedvirkning? Hvilke positive konsekvenser har brukermedvirkning for ansatte? Hvilke negative konsekvenser har brukermedvirkning for ansatte? Hvilke positive konsekvenser har brukermedvirkning for brukere? Hvilke negative konsekvenser har brukermedvirkning for brukere? Hvorfor kan brukermedvirkning føles truende? For ansatte? For brukere?

Fremdriftsplan November 2011. Opplæring, utvikle teamfølelse, sette seg inn i problemstilling og metode valg. Utvikle ferdigheter gjennom rollespill og prøveintervjuer. Rekrutteringsarbeid. Desember 2011. Fokusgruppe intervju med ansatte. Transkribering. Januar 2012. Fokusgruppe intervju med brukere. Transkribering Februar 2012. Bearbeiding analyse.