Prosjekt støy og hygiene i barnehager

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Fra prøving og feiling til
ambisjoner og realiteter
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Dyrløkkeåsen skole - Drøbak
SAMMEN OM GOD ARBEIDSHELSE DRAMMEN KOMMUNALE BARNEHAGER Presentasjon – PSU - 10.juni.
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
Å skape gode rammer rundt samtalen Oslo kommune. Å lykkes med samtalen Formen er ofte like viktig som innholdet Effekten sikres i gjennomføringen, hjulpet.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Arbeidet mot tvangsekteskap
Didaktiske analysekategorier
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hva bør en støyfaglig veileder for byene ta opp ? Forskningsleder Ronny Klæboe.
SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.
Eldresenterforum Vigdis Brit Skulberg
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Arbeidsmiljøundersøkelse
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Foreldremøte 2. trinn
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Workshop, Dokka – 9. nov
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Pilotprosjekt i Nord-Norge
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Sykefravær / personalpolitikk
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt støy og hygiene i barnehager Arbeidsmiljøavdelingen 2007 - 2008

Bakgrunn Bevissthet og fokus om at temaene er aktuelle: Høyt støynivå gir en opplevd stressbelastning. Hyppige infeksjoner et vanlig fenomen i barnehager. Tiltak har effekt – det vet vi! Utgangspunktet er arbeidsmiljøperspektivet som gjelder de ansatte. Kan også sees som et kvalitetstiltak i forhold til tjenesten.

Målsetting Redusert støy og god hygienisk standard er hensiktsmessig: Virker forebyggende og helsefremmende for barn og voksne. Praktisk HMS arbeid: Øke nærværet og redusere fraværet ved å forebygge helseplager. Gir effekt på tjenestekvaliteten.

Tiltak som virker Vi vet at: Både organisatoriske, pedagogiske og praktiske tiltak bidrar til å redusere støynivået. Enkle hygienetiltak kan redusere smittespredning og forebygge infeksjonssykdommer. Undervisning og opplæring viktig som grunnlag for arbeidet med tiltak. Verktøykasser med forslag til tiltak er utviklet.

Gjennomføring Kveldsseminarer bydelsvis, en til to ganger pr bydel. Tidramme: kl. 17.00 – 20.00. Alle ansatte får anledning til å delta: Alle får den samme kunnskapen. Det er første steg på veien mot endring. Gjør det mulig å jobbe med handlingsplaner og tiltak i etterkant av seminaret. Dette er avgjørende for at støyen kan reduseres og hygienestandarden heves i barnehagen.

Innhold i seminarene Undervisning: Sammenhengen mellom støybelastning og opplevd stress. Hygiene i barnehagen – enkle tiltak virker. Verktøykassene med forslag til tiltak presenteres. Presentasjon av forslag til fremgangsmåte for det videre arbeidet med temaene i barnehagen.