Presentasjon av virksomhet Q

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fritt valg av OS i Osloskolen  Litt historikk  En ny tid  Omfang  Innsikt 2.0  Tankeløsning  Applikasjoner  Noen fordeler og ulemper.
Advertisements

Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Implementerings- prosessen i Nets
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Xtra personell as HiB-seminar april FU informatikk UiB mars 2006 Xtra personell as Xtra personell tilbyr de enkleste løsningene for midlertidig.
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Bredbånd To tilbydere: Monsternett
Ikt-enheten Status i dag.
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Presentasjon av virksomhet
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Felles anskaffelse av LMS
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Produktavdelingen Nicholas Robertson Program Manager.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Presentasjon av virksomhet Q2.2009
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Bacheloroppgave gruppe 19E 2008 Windows server med Sharepoint og Exchange server installasjon hos AS Gjerde Kontormiljø, Vadsø Prosjektgruppe: Åge-Owe.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Presentasjon av virksomhet Q2.2008
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
OPPGRADERING AV REQUEST TRACKER OG VIDEREFØRING AV PHP WEBSKJEMA.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
KOMPETENT | ÅPEN | PÅLITELIG | SAMFUNNSENGASJERT IKT DRIFT 2016.
Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.
EØS IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Enhet for digitale driftstjenester
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av virksomhet Q1 - 2010 IKT Drift Presentasjon av virksomhet Q1 - 2010

Leder: Odd Terje Systad IKT i Bergen kommune Byrådet IKT Drift Leder: Odd Terje Systad Ansvar for drift og forvaltning Drift av nettverk, servere mv. Databaseadministrasjon Integrasjon/ grensesnitt Applikasjonsdrift HelpDesk IKT-strategi IKT Styringsgruppe Kommunaldirektørene IKT Forum Samordning, prioriteringer mv. IKT FU/SKU Leder: Kjetil Århus (konst) Overordnet koordinering for IKT området Rådgivning og prosjekt Avtaleforvaltning Kontrakter / SLA’er mv. Systemeier for felles-systemer Systemutvikling og arkitektur Byrådsavdeling Ansvar: IKT koordinatorer Kobling IKT, fagsystemer og virksomhet Anskaffelse fagsystemer Innføring fagsystemer Organisasjons- og prosess utvikling Gevinstrealisering Systemeier fagsystem BESTILLER LEVERANDØR

IKT Drift Visjon: IKT Drift skal være en konkurransedyktig driftsleverandør Virkemiddel: Forenkle, Fornye og Forbedre (FFF)

BK sourcingstrategi I dag To-nivå modell Arbeid pågår I dag To-nivå modell IKT Drift er en resultatenhet på nivå 2 (utfører) 100 % inntektsfinansiering gjennom interne SLA-avtaler Ny organisasjon (pågår arbeid i 2010) Byrådssak 1035/09 IKT Drift omdannes til 100% kommunalt eid AS fra 1.1.2011? 3 årig driftsavtale Løpende benchmarking i perioden Eier vil vurdere sourcingstrategi i perioden

Nøkkeltall (utdrag) Ca 20.000 registrerte brukere i administrativt nett Ca 30.000 elever i grunnskolen Ca 18.000 PC’er Ca 106.000 henvendelser til Helpdesk Ca 560 lokasjoner med TDC linje (ca 650 brukersteder totalt) Ca 125 lokasjoner med trådløse nettverk (WLAN) medca 1.025 aksesspunkt i en løsning, herunder trådløst gjestenett Over 2.000 nettverksenheter ca 1.600 Xerox multifunksjonsskrivere (sentral printtjeneste) Over 200 telefonsentraler, samt Alcatel IP-telefoni (kun bistand) Ca 520 servere inkl virtuelle Lagring (i bruk) + 80 TB data SAN + 100TB backup Ca 130 databaser (110 Oracle og 20 MS SQL)

IKT Drift ITIL: Service Desk ITIL: Incident Management ITIL: Change Management ITIL: Service Level Management

Fokusområder IKT Drift fokuserer på å levere forretningsteknologi som understøtter våre brukere (byrådsavdelingene) sine behov. Herunder fokuserer vi på stabilitet, tilgjengelighet og tilfredsstillende kapasitet. Sikkerhet vektlegges høyt, da kommunen har en rekke brukergrupper som arbeider med personsensitivt materiale. Fornyelse og modernisering av våre tjenester er høyt prioritert, herunder tjenester knyttet til døgnkontinuerlige selvbetjeningsløsninger, økt mobilitet, økt fleksibilitet, trådløst gjestenett og samhandlingstjenester (unified communications).

HelpDesk 1.linje support (Single Point of Contact) til sluttbrukere Eierskap til Incident Management og Service Desk Brukeradministrasjon Feilhåndtering Bestillinger Utførende bestilling (2.linje) standardbestillinger Utførende bestillinger (2.linje) vedr data-/telelinjer, telefoni Registrering, videresending og oppfølging av saker til eksterne underleverandører Varsling via SMS ved avvik og planlagt nedetid Døgnåpne tjenester, herunder bestillingsweb Bemannet åpningstid – virkedager 07:00 – 17:00 Informasjon Egne sider med tips og veiledninger Driftsmeldinger Selvbetjeningsløsninger

Server og applikasjonsdrift (SA) Drift av datahaller & basis infrastruktur Serverdrift, HW og OS (Windows, HP-UX, SUSE Linux) Applikasjonsdrift (fagsystem) Integrasjon/grensesnitt/filoverføring, herunder BizTalk Databasedrift og forvaltning (Oracle og MS SQL) Drift av basis tjenester, eksempelvis Exchange Terminalservere (WTS) Videreutvikling av driftskonsept, herunder blant annet SCCM, scripting, drift av antivirusverktøy og lignende Drift av SAN og backup Mobilitetsløsninger & UC Design og implementasjon av HA-løsninger (cluster, failover, etc) Eierskap til overvåking (HP Software) 2.linje support Vaktlag (24/7)

Lokal drift Drift av alle klienter (software/hardware) Fullt operativt forvaltningsansvar for alle klientplattformer inkl oppsett og test av image Byttepool (6 t leveringskrav) Lokasjonsdrift og utrykning til 650 ulike brukersteder Nettverk/-utstyr lokalt (LAN-drift) Drift av nettverksutstyr som står ute Drift av lokale aksesspunkt (AP) Befaringer/flyttinger/nye lokasjoner Komsulenttjenester Drift av kursrom (3 stk) 2.linje support Bistå i arbeidet med å etablere og videreutvikle retningslinjer til bruk for sluttbrukerne og internt i IKT Drift Operativt samarbeid og opplæring av PC-rammeavtale leverandører Videreutvikle dokumentasjon og rutiner

Nettverk Hovedfokus på kjernenett, herunder bl.a brannmurer Sikkerhet i kjernenett, datasenter og mot internett WAN drift (egen fiber, xDSL lokasjoner) Proxy drift (inkl antivirus på proxy) Juniper Netscreen brannmur i datasenter og VPN løsninger Støtte til drift av telefoni (Alcatel MediaGateway, VoIP, Alcatel IP-telefoni, IP-MUX) Internett-aksess (400 Mb/s) Operativt samarbeid med kommunikasjonsleverandør (TDC AS) Sentrale enheter i WLAN, trådløst gjestenett Spam filter (tett samarbeid med e-post drift hos SA) 2.linje support Lederrolle og deltagelse i design team Videreutvikle dokumentasjon og rutiner Vaktlag (24/7)

Operative støttefunksjoner (produksjon) Service Management Leveranse Kvalitet og prosess Operativ sikkerhetsansvarlig

Økonomi og personal Personal & økonomi Informasjon, veiledning, interne rutiner Regnskapsføring, årsavslutning, rapportering, budsjett Spisskompetanse Ansettelse, regler, HMS, IA-oppfølging, støtte til ledere Datafangst og prismodeller for fakturering av oppdrag og konsulentsalg, mva-spørsmål, kostnadsbase, prising, etc Kursrom administrasjon Generelle stabsoppgaver, resepsjon, adgangskort

Service Management Hovedansvarsområder for SM Etablere nye avtaler (salg) Nye kunder, tjenester, utarbeidelse av avtaler, etc Forhandlinger ift ønsket SLA innhold SLA rapportering Kunden sitt første eskaleringspunkt Kundedialog/-møter samt rapportering av oppnådd SLA Avvik, refusjon Ansvaret for etablering og videreutvikling av servicekatalog (oversikt over alle standard tjenester, med priser, etc) Ansvarlig i IKT Drift for forvaltning av kundeavtaler

Leveranse Operativ enhet som styrer IKT Drift sine egne prosjekter/leveranser Prosjektledelse/-koordinering Store og komplekse oppdrag som krever koordinering Nye lokasjoner, større flyttinger Nye kunder, løsninger Koordinere leveranse av trådløse nett Store oppgraderinger, utrullinger Deltagelse i pre-sale og design, herunder Service Manager sitt kontaktpunkt inn mot produksjon Oppfølging av andre typer prosjekt (eksternt) Utførende ressurser hentes som hovedregel fra produksjon og/eller eksternt

Kontakt oss https://www.bergen.kommune.no/organisasjonsenhet/ikt Service Management postmottak.servicemanagement@bergen.kommune.no Direktør IKT Drift Odd.systad@bergen.kommune.no