SUIT 2010 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
SUIT 2013 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/IFT/FT.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
IT – Tjenester ved HELSAM Morten Ariansen. Brukerkonto Gir tilgang alle UiOs elektronisk resurser –E-post, brukerområder, elektronisk klasserom, programvare,
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
SUAIT 2012 SUrvey om Administrative IT-systemer Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

SUIT 2010 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD

Utgangspunkt Elektronisk survey (spørreskjemaundersøkelse) Undersøkelsen ble gjennomført i november/desember 2010 og ligger innholds- og omfangsmessig nært opp til tidligere undersøkelser. Det ble trukket et tilfeldig utvalg e-postadresser til brukere med ansattkode i USITs brukerdatabase. Undersøkelsen omfatter vitenskapelige og ikke-vitenskapelige ansatte fra alle enheter med unntak av USIT og IFI. Undersøkelsen omfatter ikke studentene. Questback ble brukt som elektronisk surveysystem og tabeller, grafer og analyser er utført med SPSS og Excel. Undersøkelsen er anonym i henhold til Questback sine retningslinjer. SUIT 2010

Omfang & lærdom SUIT 2010 er en omfattende undersøkelse. Undersøkelsen baserer seg på et utvalg med 3700 ansattebrukere. Spørreskjemaet hadde 45 hovedspørsmål. Svarprosenten ble 43.6% (1613 svar). Svarprosentene påvirkes av at den del brukere ikke var tilgjengelig i svarperioden («out of office»). Skjemaet var åpent i tre uker og det ble sendt ut fem påminnelser. Omfanget er ved smertegrensen når det gjelder antall spørsmål, tiden det tar å besvare skjemaet og antall påminnelser. Ingen tekniske problemer. SUIT 2010

Temaer Forventninger [2 spm] Elektronisk post [3 spm] Kalender (Notes) [1 spm] Websider om IT [2 spm] Web-publisering [2 spm] IT i forskning [4 spm] IT i undervisning [3 spm] Kompetanse [1 spm] Opplæring [2 spm] Lokal IT & Brukerstøtte [6 spm] Maskinutstyr [2 spm] Programvare [2 spm] Fjernbruk & Trådløst [6 spm] Regelverk [3 spm] Sikkerhet [2 spm] Personalia [3 spm] SUIT 2010

Oppsummering De fleste ga uttrykk for at undersøkelsens form og innhold var bra. Resultatene avdekker ikke store endringer fra 2009 eller tidligere år der vi har data historiske data. Svarene tyder ikke på at det er gjennomgående misnøye eller ulmende frustrasjon blant IT-brukerne ved universitetet. Det ser ut til at tjenestenivået i stor grad svarer til brukernes forventninger til IT-tjenestene ved universitetet. Det ligger en god del interessant informasjon i de tekstlige svarene på de åpne spørsmålene i undersøkelsen. SUIT 2010

Ting å ta tak i? Organisering av IT på fakultetene (for eksempel HF?) Lokal IT og brukerstøtte (kvalitet og innhold) Media (kunnskapsnivå, kompetanse, kanaler, evangeliet) Brukerstøtten (omgangsform, personlig service) Endringsanalyse (variasjoner på og mellom fakultene) Programvarer & systemer Mobile tjenester SUIT 2010

Idé SUIT er en temperaturmåling for utvalgte IT-tjenester. SUIT er en mulighet for brukere til å si sin mening om IT-tjenester. SUIT kan gi oss kunnskap om brukernes hverdag og preferanser. SUIT gir oss i noen grad historiske data. SUIT 2010

Forventninger 1) Hvor godt svarer alt i alt IT-tjenestene ved universitetet til forventningene dine? Svært godt / Ganske godt / Sånn passe / Mindre godt / Ikke godt / Vet ikke SUIT 2010

Forventninger SUIT 2010 Y-aksen er % som mener IT-tjenestene svarer svært godt eller godt til forventningene. X-aksen går ved 71% som er gjennomsnittet for 2010.

Forventninger SUIT 2010 Kategorien «Vet ikke» er ikke med (og det summerer seg derfor ikke til 100%) Fornøyd med IT-tjenestene

E-post 3) Hvor fornøyd er du med e-posttjenesten? Svært fornøyd / Fornøyd / Sånn passe / Misfornøyd / Svært misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010 «I get mail, therefore I am.» – Scott Adams

E-post 4) Hvor ofte bruker du e-post? På jobben? / Hjemmefra? / På reisefot og ellers? Daglig / Ukentlig / Sjeldnere / Aldri SUIT 2010

E-post 5) Hva opplever du som de største problemene med e-post? (sett ett eller flere kryss) Har ingen problemer med e-post / For mye søppelpost (spam) / Virus i e-posten Postprogrammet er for dårlig / Tjenesten er vanskelig å bruke / Å finne e-postadressen til folk / Tjenesten er ustabil / Det går for tregt / Annet SUIT 2010

Kalender 6) Hvor fornøyd er du med Notes som elektronisk kalendersystem? Bruker ikke Notes / Svært fornøyd / Fornøyd / Sånn passe / Misfornøyd / Svært misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010

Websider 7) Hvor fornøyd er du alt i alt med de nye websidene om IT-tjenestene? Bruker dem ikke / Svært fornøyd / Fornøyd / Sånn passe / Misfornøyd / Svært misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010 Spørsmålet er omformulert i 2010 til å gjelde de nye IT-sidene.

Websider 8) Syns du innholdet på websidene om IT-tjenestene er…: Viktig og relevant / Oppdatert og ajourført / Leselig og forståelig Ja, stort sett / I noen grad / I liten grad / Bruker ikke sidene / Vet ikke SUIT 2010 «Web vil aldri kunne erstatte avisene helt. I lengden vil det bli altfor dyrt å drepe fluer med PC-er.» – Fritt etter Fredik Stabel

Webpublisering 9) Publiserer du («legger ut ting») på Web? (sett ett eller flere kryss) Nei, uaktuelt i mitt arbeid / Nei, mangler kompetanse / Ja, i forskningen / Ja, i undervisningen / Ja, i administativ sammenheng / I annen jobbsammenheng / Som privatperson (hobby/sosialt) / Annet SUIT 2010

Webpublisering 10) Hvilke tjenester bruker du når du publiserer i Web i jobbsammenheng? (sett ett eller flere kryss) Vortex / Wiki / Fronter / Sosiale medier / Andre verktøy SUIT 2010

Webpublisering SUIT 2010

Forskning 12) Bruker du, eller kjenner du til følgende tjenester fra USIT? Bruker / Har brukt / Kjenner til / Kjenner ikke til / Ikke aktuelt SUIT 2010

Forskning SUIT 2010

Forskning 13) Hvordan ble du kjent med IT-tjenester og ressurser for forskning og/eller undervisning? (sett ett eller flere kryss) Gjennom kolleger / På websider / Fra lokal IT / Kurs hos USIT / Fra personer ved USIT SUIT 2010

Undervisning 16) Hvor tilfreds er du med Fronter-tjenesten ved UiO? Funksjonalitet og bruk / Opplæring, hjelp og informasjon Svært fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Svært misfornøyd / Bruker ikke SUIT 2010

Kompetanse 19) Hvordan vil du beskrive din IT-kompetanse når det gjelder å utføre arbeidet ditt effektivt? Meget god / God / Sånn passe / Ikke så bra / For dårlig / Vet ikke SUIT 2010

Kompetanse 19) Hvordan vil du beskrive din IT-kompetanse når det gjelder å utføre arbeidet ditt effektivt? Meget god / God / Sånn passe / Ikke så bra / For dårlig / Vet ikke SUIT 2010

Kompetanse SUIT 2010 Y-aksen er % som mener de har god kompetanse. X-aksen går ved 67.8% som er gjennomsnittet for 2010.

Kompetanse SUIT 2010

Opplæring 20) Har du kjennskap til eller erfaring med noen av disse opplæringstilbudene? (sett ett eller flere kryss) Lynkursdagene / Gratiskurs hos USIT / Kurs hos lokal IT / Kurs om titan / Kjøpekurs utenfor UiO SUIT 2010

Opplæring 21) Hvordan fikk du eventuelt kjennskap til opplæringstilbudene? (sett ett eller flere kryss) Fra kolleger / Fra lokal IT / Fra USIT / Annonsering i web / Andre kilder / Kjenner ikke til dette SUIT 2010

Lokal IT & Brukerstøtte 22) Vet du hvem din lokale IT-ansvarlige er? Ja / Nei, vet ikke / Nei, har ingen SUIT 2010 Kjenner Lokal IT-ansvarlig: 85.3% av de vitenskapelige 91.6% av de ikke-vitenskapelige «Edelt er mennesket, hjelpsomt og godt.» – Johann Wolfgang von Goethe

Lokal IT & Brukerstøtte 23) Hvor søker du hjelp når du har IT-problemer? Lokal IT / Kolleger («nabohjelp») / Sentral IT (USIT/Houston) / Websider om IT- tjenestene / E-postlister for tjenestene / Eksterne kilder (Google o.l.) Svært ofte / Ganske ofte / Av og til / Sjelden / Aldri SUIT 2010 «It´s not a matter of just technical competence, it is imagination. It´s creativity. A problem solving mentality.» – Mike Cook

Lokal IT & Brukerstøtte 24) Hva slags problemer har du bedt om hjelp til i det siste? (sett ett eller flere kryss) Har ikke bedt om hjelp / Brannslukking («krise» der og da) / Installasjon av programmer eller utstyr / Tekniske problemer med eget utstyr / Problemer med fellesutstyr (printere o.l.) / Problemer med programvaren / Behov for informasjon og opplæring Ja / Nei SUIT 2010 Problemer med fellesutstyr økte fra 29.5% i 2009 til 37.3% i 2010.

Lokal IT & Brukerstøtte 25) Hvor fornøyd er du med hjelpen du får av lokal IT? Svært fornøyd / Fornøyd / Sånn passe / Misfornøyd / Svært misfornøyd / Får ikke lokal hjelp SUIT 2010 «I can´t get no satisfaction.» – Jagger & Richards

Lokal IT & Brukerstøtte SUIT 2010 Y-aksen er % som er fornøyd. X-aksen går ved 77.7% som er gjennomsnittet for 2010.

Lokal IT & Brukerstøtte SUIT 2010 Y-aksen er % som er fornøyd. X-aksen går ved 77.7% som er gjennomsnittet for 2010.

Lokal IT & Brukerstøtte SUIT 2010

28) Hva slags maskiner(er) disponerer du i jobben din? (sett ett eller flere kryss) Isenkram SUIT 2010 «Datamaskinen er den logiske videreutvikling av menneskene: intelligens uten moral.» – J. Osborne 60% av hjemmemaskinene er privat anskaffet

Isenkram 29) Hvordan ble hjemmemaskinen din anskaffet? Har ingen hjemmemaskin / Tilhører universitetet / Privatkjøp / Annen måte SUIT 2010

Programvare 30) Hvor fornøyd er du med informasjonen i Web om programvarer ved UiO («programvaredatabasen») Kjenner ikke til / Har aldri brukt den / Svært fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Svært misfornøyd SUIT 2010

«Out of office» 32) Hvor fornøyd er du med bruk av IT-tjenestene hjemmefra, på reise og andre steder? Tilgang / Dokumentasjon Bruker ikke / Meget fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Meget misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010

«Out of office» 33) Hvor fornøyd er du med det trådløse datanettet på UiO? Dekning / Tilgang Bruker ikke / Meget fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Meget misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010

«Out of office» 34) Hvor fornøyd er du med tilgangen til IT-tjenestene fra mobiltelefon, iPod e.l.? Bruker ikke / Meget fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Meget misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010

«Out of office» 35) Hvilke IT-tjenester bruker du fra mobiltelefon, iPod eller lignende i ditt arbeid? (sett ett eller flere kryss) Ingen / Elektronisk post / Web-tjenester / Kalender / Annet SUIT 2010

«Out of office» 36) Med hva slags håndholdt utstyr bruker du IT-tjenester? (sett ett eller flere kryss) Bruker ikke IT fra slikt utstyr / Mobiltelefon / Lesebrett / iPod / Annet SUIT 2010

Regelverk 38) Har du lest og satt deg inn i IT-reglementet? Ja / Nei SUIT 2010 «Jeg følger ingen regler, jeg prøver å få noe gjort.» – Thomas Edison

Regelverk 39) Vil du si at du har god nok kunnskap om gjeldende regelverk til at du kan behandle persondata og annen beskyttet informasjon på en tilfredsstillende måte? 40) Vi du si at IT-tjenestene gir deg god nok mulighet til å behandle persondata og annen beskyttet informasjon på en tilfredsstillende måte? Ja, god nok / Bare til en viss grad / Nei, ikke god nok / Vet ikke SUIT 2010

Sikkerhet 41) Hvordan håndterer du sikkerheten når du bruker hjemmemaskin eller bærbar maskin? Har installert antivirus program / Sørger for automatiske oppdateringer (patcher) / Benytter hjemmeområdet mitt til sikkerhetskopier / Tar jevnlig egne sikkerhetskopier / Jeg er den eneste som får bruke maskinen Ja / Nei / Vet ikke SUIT 2010

Personalia 11) Hva slags stilling har du? (Obligatorisk spørsmål) 43) Alder 44) Hvilket fakultet/hovedenhet er du primært tilknyttet? (Obligatorisk spørsmål!) SUIT 2010

Nettsted SUIT 2010

SUIT 2011 eller NewSUIT? SUIT 2010 S U T I SURVEY? TIME SERIES? INTENSITY? USERS? S Metodevalg U Brukerutvalg I Bredde/Dybde T Historiske data «The same procedure as last year, Miss Sophie? The same procedure as every year, James!» – Dinner for One