SGO 4012 – Bygeografi Tema: Entreprenørpolitikk og markedsføring av byer Vår 2005 Per Gunnar Røe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Samfunnskunnskap - Makt
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
10Velstand og velferd.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

SGO 4012 – Bygeografi Tema: Entreprenørpolitikk og markedsføring av byer Vår 2005 Per Gunnar Røe

Utviklingstrekk At byer satser mer på å utvikle en entreprenørpolitikk At det er større inter-urban konkurranse At det satses på stedsspesifikke utviklingsstrategier At det å være en ”entreprenør-by” blir viktig for byers ”selvbilde” og stedsmarkedsføring At entreprenørpolitikken ikke bare dreier seg om rene økonomiske forhold, men også om å tiltrekke seg kapital via andre virkemidler

Jessops problemstillinger Hvorfor er lokal økonomisk politikk endret i retning av å fremme lokal innovasjon og andre tilbudsside-faktorer som favoriserer næringslivet? Hvorfor blir disse strategiene eksplisitt framstilt som entreprenørpolitiske? Hvordan er forholdet mellom de endrede narrativene og de økonomiske funksjonene? Urban krise -perspektivet (behovet for nye styringsformer) Nasjonalstatssvekkelses-perspektivet (byene blir viktigere) Globaliseringsperspektivet (økt inter-urban interaksjon og konkurranse)

Er entreprenørpolitikken et ”oppblåst” fenomen? Jessop skiller mellom sterk konkurranse (å fremme den strukturelle konkurransekraften gjennom innovasjon) svak konkurranse (å sikre reallokering av eksisterende ressurser i forhold til andre lokaliteter) Han peker på at det er få byer som bruker store ressurser på systematisk markedsføring av byen det meste er ”svakt entreprenørskap”

Urbant entreprenørskap Introduksjon av nye typer byrom og steder for boliger, arbeid, produksjon, tjenesteyting, forbruk, etc. Bruk av nye metoder for produksjon av rom og steder for å skape lokaliseringsfordeler for produksjonen av varer og tjenester eller andre urbane aktiviteter Åpningen av nye markeder enten ved hjelp av stedsmarkedsføring eller ved å endre den romlige fordelingen av forbruk gjennom å endre livskvaliteten for innbyggere, pendlere eller besøkende Å finne nye kilder til å øke konkurransemessige fordeler Å omforme eller redefinere by-hierarkiet og/eller endre en bys posisjon innenfor det

Finnes det et urbant entreprenørskap? Teoretiske problemer Det er ikke uproblematisk å behandle byen som et handlende subjekt (selv om entreprenørskap kan utøves kollektivt) Det er fare for å redusere entreprenøriske aktiviteter til økonomisk relevante aktiviteter Det er også fare for å ta et entreprenøraktig selvbilde og markedsføring som et tegn på sterkt entreprenørskap Praktiske problemer Det er risikabelt å tro at man kan følge en politikk som har virket andre steder Hvis alle vil være entreprenørpolitiske på samme måte, vil konkurransemessige fordeler kunne bli kortvarige

Entreprenørpolitiske prosjekter kan være Virkemidler for å støtte entreprenører (subsidier, utviklingsfond, teknologisk overføring, lokalt orientert FoU, industrirettede tjenester, etc.) Tiltak for å øke den generelle tilgangen av entreprenører Tiltak for å utvikle ferdigheter og kompetanse i underrepresenterte sektorer Tiltak for å fremme nye typer næringer

Politikken bør vektlegge tilnærminger som er Kontekst-sensitive (fokusert på næringspraksisers situering i spesifikke kontekster og regioner) Produksjonssystems-orienterte (heller enn firma-orienterte) Rettet mot den pågående endringen av regionale økonomiers kapasitet (heller enn implementering en gang for alle av ”best practice”-løsninger)

Fire strategier for lokale myndigheter (Jessop) Knytte seg til den ”større” økonomien, og posisjonere steder i forhold til ulike romlige nivåer Bedre kommunikasjon og infrastruktur slik at det blir mulig å omgå nasjonalstaten Framskaffe økonomiske ressurser, som er viktige for mange by-myndigheter Utvikle stedsmarkedsføring politisk legitimitet gjennom flaggskip-prosjekter utviklingen av økonomisk selvsikkerhet for å tiltrekke seg investeringer

Problemer og dilemmaer (Jessop) Entreprenørpolitikk innebærer overføring av makt Man må finne en balanse mellom samarbeid og konkurranse Entreprenørpolitisk governance har motstridende horisontale og vertikale sider (mens samarbeidet kan være selvorganisert på ett nivå, kan det være hierarkisk mellom nivåer) Urbant entreprenørskap er begrenset av hvordan dets organisasjoner, institusjoner og aktiviteter er trukket inn i staten Det er alternativer til en kapitalistrisk entreprenørpolitikk

Hvor fundamentalt er skiftet til entreprenørskap (Hall & Hubbard)? Det er skrevet mye om entreprenørpolitikk, men det teoretiske og empiriske fundamentet er svakt Det er lite enighet om hva som definerer urbant entreprenørskap eller dets relasjon til dagens dynamiske kapitalisme Det blir dermed vanskelig å si sikkert hvordan entreprenørpolitikken kan lykkes Det er derfor også lite konsensus om hvor effektive de nye modellene er for å løse den ”urbane krisen” (økonomisk og sosialt)

Promotering og markedsføring Manipuleringen av byers ”Image” er ikke bare et forsøk på å gjøre byene mer attraktive for eksterne investorer, men har også en rolle i en sosial kontroll-logikk (overbevise lokalbefolkningen) Forsøk på å skape et nytt ”by-image” begrenser seg sjelden til markedsføring, men følges opp av endringer i bylandskapet (spektakulære flaggskip-prosjekter) Forskningen fokuserer stadig mer på hvordan entreprenøriske landskaper er ideologisk ladet hvordan byregimer har evne til å organisere rommet og mobilisere dets mening for å gi deres aktiviteter demokratisk legitimitet Forskningen har i liten grad klart å knytte fortellinger om stedsmarkedsføring til tidligere former for offentlig minner, feiring og promotering å tydeliggjøre lokale stedsfortellingers betydning for videre systemer av kulturelle rom Å bygge bro mellom representasjonen og erfaringen av sted

Sosial rettferdighet i den entreprenørpolitiske byen Mye oppmerksomhet om den skjeve maktfordelingen i de urbane regimene (særlig eksklusjonen av visse grupper) Lite er gjort for å identifisere de sosiale forskjellene som slik politikk resulterer i Harvey hevder at denne politikken subsidierer de velstående på bekostning av de fattige, men få vil si at den ikke har noen ”trickle down”-effekter Man bør stille spørsmålene om entreprenørpolitiske strategier produserer en forsvarlig fordeling av goder og byrder (”social justice”) om det finnes virkelig inklusive urbane regimer

Holcomb om stedsmarkedsføring Produktmarkedsføring kan stimulere til økt forbruk av en vare, mens byer må konkurrere med hverandre for deres markedsandel av arbeidsplasser og investeringer Planleggerne skulle før regulere utbyggingen, men må nå promotere den (planleggere som ”selgere”) Planleggerne må forhandle fram avtaler med private utviklere for å stimulere vekst ”Byutviklings-bransjen” benytter seg dermed i økende grad av næringslivets strategier og taktikk

Utviklingen i stedsmarkedsføring Dagens stedsmarkedsføring skiller seg fra den gamle både kvalitativt og kvantitativt Mer profesjonalisert (bruk av reklame- og PR-byråer) Større ressursbruk i markedsføring av steder (i USA) Likevel peker enkelte på at dagens byer fortsatt er ”undermarkedsført” Lite i forhold til store selskaper Mye blir fortsatt gjort av folk med utdanning i planlegging, offentlig administrasjon og økonomi

Hva vektlegges? I den post-industrielle serviceproduserende byen legges det større vekt på livskvalitet: Byen selges som et sted å bo, så vel som et sted å gjøre forretninger i Byen må betraktes som beboelig av de øvre og midlere klassene Til tross for at lokalisering har mindre betydning (pga innovasjoner i transport og kommunikasjon), så framhever steder sine sentrale lokalisering Andre ting som vektlegges er; billig grunn (leie/kjøpe), kvalitet og pris på arbeidskraften

Byer konkurrerer om den beste livskvaliteten (Rogerson) Byer rangeres som aldri før (f.eks. ”Places Rated Almanac”) Ulike faktorer som indikerer byers livskvalitet inngår i slike rangeringer Det er en økning i antallet livskvalitetsfaktorer i slike analyser Andre faktorer som trekkes inn er de økonomiske (f.eks. i ”booming town index”) Det er etablert forskningsmiljøer, som til en viss grad influerer på disse ”populære studiene”

Mangfold, uenighet og konflikter Listene gir uttrykk for et reduksjonistisk syn på steder og deres livsmiljøer, som kan appellere til politikere og media, men som ikke reflekterer mangfoldet Når de utfordrer offentlige persepsjoner av steder, blir forskjellene mellom folks persepsjoner av livskvalitet og den de statistiske indikatorene genererer gjenstand for debatt

Forholdet mellom livskvalitet og konkurransekraft I konkurransen i den internasjonale arbeidsdelingen Tiltrekke seg og holde på produksjonsmidler Livskvalitet er en del av de lokaliseringsmessige kravene denne kapitalen stiller Grunnlaget for denne sammenhengen er svak, men stadig mer tyder på dette I konkurransen med hensyn til den romlige fordelingen av forbruk Å flytte ut av byen (anti-urbane strømninger og telependling) Flyttemotiver (livskvalitet er viktig) Å flytte inn til byen (er ofte knyttet til gentrifisering)

Ulike måter å måle livskvalitet på Empirisk forskning støtter delvis sammenhengen mellom lokaliseringsvalg og livskvalitet Livskvalitet defineres og operasjonaliseres imidlertid svært forskjellig i ulike studier Rogerson mener at livskvalitet er svært snevert definert i stedsmarkedsføringen (i forsøkene på å lokke til seg kapital) Metoden kan også problematisk, for eksempel når man utelukkende baserer seg på ekspertvurderinger, eller nøkkelgrupper (hvis meninger er ”viktige”)

Kapitalen gis prioritet I kampen om å posisjonere seg er det enkelte gruppers prioriteringer som vektlegges Flere har pekt på ulikhetene i makten til å skape byens framtid At kapitalens forestilling om livskvalitet får prioritet har i følge Rogerson stor betydning for den livskvalitet som utvikles i byer Det er liten oppmerksomhet om alternative måter å oppfatte livskvalitet (som livstilfredshet og lykke) Folks faktiske erfaringer er ofte utelatt Selv om det kan finnes en ”trickle-down”-effekt, er det liten tvil om at vektlegging av kapitalens forestillinger gjør at folk føler seg marginaliserte Han mener det er viktig at ”by-rangeringene” også kan romme meningene til dem som ”rammes” av byenes kurs