2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Oppgave, rentemarkedet "Ta utgangspunkt i bankens rentesyn (eventuelt rentesyn beskrevet i avisartikler, rentesynet til andre analytikere eller kundens.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Elementer i en forretningsplan
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forretningsplanen – En Oversikt
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Forretningskonsept og forretningsplaner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Forretningsplan.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
Regnskap.
Innovasjon Innovasjon
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Hvordan skrive en god forretningsplan 11. Januar 2005
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Forslag til struktur på prospekt for salg av fylkeskommunens aksjepost Fjord1 Nordvestlandske AS.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Firmanavn Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Firmanavn Forretningsplan.
Utskrift av presentasjonen:

2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan? En typisk ”gründer” Faglig dyktig Engasjert Ser få begrensninger Mangler forretningsforståelse Begrenset nettverk Trenger ofte kapital!!! En forretningsplan fremtvinger en ”kritisk” evaluering av idéen og dens forretningsmodell

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan?  Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet Hvem Hva Hvor Hvorfor Hvordan Når

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan?  Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet  Avslører og bevisstgjør hull i din kunnskap og kompetanse

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan?  Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet  Avslører og bevisstgjør hull i din kunnskap og kompetanse  Fremtvinger beslutninger

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan?  Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet  Avslører og bevisstgjør hull i din kunnskap og kompetanse  Fremtvinger beslutninger  Simulerer et ”virkelig” tilfelle

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan?  Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet  Avslører og bevisstgjør hull i din kunnskap og kompetanse  Fremtvinger beslutninger  Simulerer et ”virkelig” tilfelle  Kommunikasjonsmiddel

2007 Hvorfor skrive en forretningsplan?  Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet  Avslører og bevisstgjør hull i din kunnskap og kompetanse  Fremtvinger beslutninger  Simulerer et ”virkelig” tilfelle  Kommunikasjonsmiddel Banker Venture kapitalister Private investorer Innovasjon Norge Samarbeidspartnere

2007 Forretningsplanen – En Oversikt Sammendrag Forretningsideén Ledergruppen Markedsplanen Forretningssystem og organisasjon Gjennomføringsplanen Lønnsomhetsvurdering og finansiering Risiko

2007 Investoren ser etter : Ikke vær for teknisk i språket Investoren må forstå ditt produkt! Ta med grafisk illustrasjoner av produktet Innhold Praktiske tips Beskriv problemet/kundebehovet Beskriv din løsning/idé Beskriv hva som er nyskapende Hvordan beskytte din idé? På hvilket stadium er idéen i dag? Et tydelig kundebehov, en idé som er innovativ og overlegen andre alternativer Formål: Beskriv hva det er som gjør akkurat din idé unik/attraktiv Forretningsideén

2007 Ledergruppen Investoren ser etter : Ikke overvurder deg selv Vær ærlig mht erfaring og prestasjoner Benytt ditt nettverk… …men, ofte mangelfullt i tidlig fase. Fokuser på å bygge/utvide nettverk Innhold Praktiske tips Hvilken kompetanse er nødvendig? Ledergruppe: 3 – 6 personer Utd, arb.erfaring, kompetanse, nettverk Ansvarsområder Kompetansegap/svakheter Hvordan utfylle gapet? Komplementerende egenskaper, relevant erfaring, nettverk, kompetanse gap Formål: Overbevise investor om at den utvalgte ledergruppe kan gjennomføre forretningsplanen

2007 Ledergruppen Ole Hansen Ingrid Blom Petter Berg Ledig stilling Teknikk Finans Prosjekt- ledelse Relasjoner Markeds- føring/ salg Produksjon Personal- spørsmål Sosial kompetanse InitiativKommunika- sjonsevne Selger talent Forhandlings- evne Effektivitet ‘Harde’ faktorer‘Myke’ faktorer Kjenne sterke og svake siderTa hensyn til kompetansen i styret

2007 Markedsplanen Investoren ser etter : Tenk internasjonalt marked Lag prognoser Gjør rede for evt. forutsetninger Vær kreativ mht kilder, f.eks sammenlignbare produkter (ref. blodtrykk) Innhold Praktiske tips Markedsstørrelse og vekst Konkurransesituasjon Valg av målmarked/kundesegmentering Estimer markedsandel Markedsstrategi (Product, price, place, promotion) Kundenytte, størrelsen av markedet, pris- og distribusjonsstrategi Formål: Omsette antatt kundenytte i markedsandeler

2007 Forretningsplanen – En Oversikt Sammendrag Forretningsideén Ledergruppen Markedsplanen Forretningssystem og organisasjon Gjennomføringsplanen Lønnsomhetsvurdering og finansiering Risiko

2007 Forretningssystem og organisasjon Levere kundenytten i praksis: Forretningssystem med alle nødvendig trinn i prosessen Forskning & utvikling Produksjon Distri- busjon Markeds- foering & salg Service

2007 Gjennomføringsplanen Financing Develop prototype Test production Testing Distribution agreements 2/20031/20042/2004 Financing (2nd round) Start of production

2007 Investoren ser etter : Hjelper deg til å tenke gjennom rekkefølgen på aktivitetene Ting tar tid! Sjekk med eksperter/ fagfolk Innhold Praktiske tips Beskriv viktige milepæler Tidsskjema for gjennomføring Beskriv viktige avhengighetsforhold Reduser riskoene Viktigste milepæler og kritisk linje for prosjektet Formål: Skaper forståelse hos investor (og hos deg selv!) for hva som er kritiske suksessfaktorer på kort og lang sikt Gjennomføringsplanen

2007 Lønnsomhetsvurdering og finansiering Investoren ser etter : Beskriv forutsetningene Vær realistisk Innhold Praktiske tips Resultatregnskap (inntekter/kostnader) Balanse (eiendeler/gjeld, egenkapital) Kontantstrømanalyse (inn- og utbetaling) Estimer for 5 år frem i tid Finansieringskilder Fortjeneste, kapitalbehov, forventet avkastning, exit- muligheter Formål: Gir et estimat på hvor mye penger trenger du for å lansere ditt produkt, og hva kan en investor forvente i avkastning

2007 Investoren ser etter: Beskriv forutsetningene Vær realistisk Worst case/best case Innhold Praktiske tips Hvilke risikoer truer selskapet (teknologi, kompetanse, patent, leverandører, etc.)? Sannsynlighet og konsekvens Hvordan håndtere/minimere effektene? Følsomhetsanalyser Realistisk virkelighetsoppfatning, samt plan for å håndtere risikoene Formål: En ærlig risikovurdering øker din tillit hos investorer og reduserer sannsynligheten for at hendelsene faktisk inntreffer Risiko

2007 Sammendraget oppsummerer kun det vesentligste i forretningsplanen Overbevisende, innholdsrik og selgende Stort krav til forståelse og klarhet Tenk på leseren! Langsiktig mål, menneskene bak, teknologien, samt markedets egnethet Ofte den mest krevende delen av forretningsplanen Budskapet bør oppsummeres på 1 side og / eller 2 min. Investoren ser etter : Innhold Praktiske tips Formål: Gi en tidspresset investor en rask oversikt over forretningsplanens viktigste punkter Sammendrag

nøkkelspørsmål Hva skal du selge? Hvem er potensielle kunder? Hvor stort er markedet? Hva er en realistisk markedsandel for ditt produkt? Hvilke eksakte kundebehov dekkes av din ide? Hva er nytt/innovativt med denne ideen i forhold til alternative produkter? Hvorfor skal kundene foretrekke din ide fremfor alternativene? Hvem er de konkurrerende selskaper? Hva er deres konkurranse strategier? Hvordan skal du få produktet frem til kundene? Hva er kundene villige til å betale for å kjøpe ditt produkt? Hva er de viktigste kompetansegapene? Hvilken rolle skal din virksomhet spille i verdikjeden? Hva er de viktigste hindringene for suksess? Hva er planen for å takle disse hindringene?