Institutt for medier og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Journalistikk som sosial konstruksjon Sigurd Allern, UiO.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
- roller og forventinger
Komparativ analyse - Nyheter i NRK og TV 2
Naming, blaming, shaming
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Se Verden – Se Livet.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
’Objektivitet’ og blogging som nyhetsproduksjon Nyhetsanalyse, 18 mai 2007
Kvalitative og kvantitative metoder
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Og.
Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum
Krise: fare & mulighet.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Forskningsopplegg og metoder
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Sensur Læringsmål: Norsk
Analysere nyheter
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for medier og kommunikasjon Nyhetsanalyse JOUR 2530 Gunn Sara Enli gunn.enli@media.uio.no Institutt for medier og kommunikasjon

Forelesningsplan 30. mars: Samfunnsrolle, utvelgelseskriterier 13. april: Komparativ analyse - TV 2 og NRK 20. april: Innholdsanalyse - avisnyheter 27. april: ’Infotainment’ og tabloidisering 5. mai: Kilderelasjoner; PR-strategier 11. mai: Politisk skandale: Syse, Tønne, og Valla 18. mai: ’Objektivitet’ og blogging/online nyheter Vi begynner med de viktigste teori tradisjonene innen nyhetsanalyse, og fokuserer på nyhetenes rolle i samfunnet og på journalistiske kriterier for valg av nyheter. Videre tar vi for oss komparativ analyse, som en tilnærming for å analysere nyheter, med fokus på TV 2 og NRK. Deretter beveger vi oss fra tv til avis, og ser på hvordan nyheter kan analyseres som tekster, med vekt på kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse. Deretter ser vi på hvordan nyhetene har utviklet seg i retning av underholdning og hvordan dette gir grunnlag for nye analyse former, særlig med vekt på tabliodisering. 5. Mai er det tid for å se nærmere på relasjonen mellom journalistene og kildene med særlig vekt på de profesjonelle kildene og deres strategiske kommunikasjon. Videre ser vi på eksempler der symbiosen mellom politikere og mediene eksploderer i en medieskandale som fokuserer på en enkeltperson, med vekt på tre saker fra nyere norsk historie, Syse, Tønne og Valla, her vil vi også berøre kjønns spørsmål, av typen er det forskjell mellom Valla og de andre? Helt tilslutt vil vi se nærmere på objektivitetsidealet innen journalistikken og måten dette utfordres av nye former for deltakelse journalistikk, med vekt på blogging og online nyheter.

Hva er nyhetsanalyse? Folkelig nyhetsanalyse (”Uff, disse fæle mediene. Bare kjendiser og sladder”) Humoristisk nyhetsanalyse (Nytt på Nytt, Hallo i Uken) Akademisk nyhetanalyse (problemstilling, metode, empiri, teori) Vi skal lære hvordan man kan analysere nyhetene akademisk, hvilke relevante spørsmål, og hvilke metoder er fruktbale for å svare på spørsmålene. Hvordan skal man for eksempel undersøke om avisene er mer tabloide i Norge enn i Hellas, om mediene felte Valla, om sportsnyheter har fått økende plass i nyhetsbildet? Studier basert på synsing, anekdoter, løse antakelser og generelle inntrykk av typen ”det blir mer og mer tabloidisering, service og du-journalistikk” etc. Boken til Bourdieu om TV for eksempel, er synsing mer enn en studie.

Hvorfor analysere nyheter? Offentlighetsidealet (Habermas) Ytringsfrihet og demokrati Dagsordenfunksjonen, definisjonsmakt Opinionsdanning, politisk innflytelse Legitimerer profesjonen journalistikk Pressens rolle som 4 statsmakt, informasjon og samfunnsdebatt,

Veletablert forskningsfelt Produksjonsstudier er opptatt av hvordan nyhetene produseres Innholdsanalyse har fokusert på nyheter som tekst, som ferdig produkt Resepsjonsstudier er innrettet mot mottakere, og måten de oppfatter nyhetene

Årets største nyhetssak http://atvs.vg.no/player/index.php?id=8081

Hvordan analysere Valla-saken? Føljetong, politisk, kildevalg, bilder, kjønn, vinklinger, skavland,

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund har ikke tro på teorien om at det ligger en politisk agenda bak VGs dekning: Med min beste eller verste vilje klarer jeg ikke se noen heksejakt i dette. Jeg mener at VG har gjort en meget god jobb i Valla-saken Jeg mener det er ekstremt uheldig hvis det skapes inntrykk av at dette kunne gjøres på en betydelig annerledes måte enn det som har vært gjort.

Naturlig utvelgelse? ”It’s largely instinct” Journalist i The Times, sitert i Hetherington 1985:9

Gatekeeper-studier De eldste systematiske studiene av nyheter Ville avdekke journalistenes subjektive vurderinger av og utvelgelse av saker Ikke ’speilbilde’ av virkeligheten men sosial konstruksjon

David M. White (1950): ’Mr. Gate’ Klassisk studie av hvordan en nyhetsredaktør velger saker, og hans begrunnelser for valgene Isteden for å kaste de presse meldingene han ikke vil bruke, nå han notere en kort begrunnelse for hvert avslag Innflytelsesrik studie som ble etterfulgt av en rekke beslektede studier av enkelt journalister

Fra individ til struktur Sammenfallende funn i en rekke gatekeeper studier - pekte mot strukturelle faktorer: Redaksjonelle rutiner Økonomiske rammer Journalist kultur/sosialisering

Tuchman (1978): News Net Hvor leter/fisker man etter nyheter? Hvilke organisasjoner oppsøkes? Hvilke saksområde dekkes?

Nyhetsverdier Konflikt Relevans Nærhet (tid, sted, kultur) Entydighet Personifisering Kontinuitet Komposisjon Negativitet

En medievennlig sult-katastrofe? The nature of the Brazilian famine did not fit with ’good television’: Government feeding stations were scattered over a vast territory, rather than being crowded together, as in Ethiopia, where dying children were concentrated in places that were convenient for television camera persons. Dearing and Rogers 1996:69

Nyhetsmediene - mellom mediemarked og kulturpolitikk Markedet: Publikum - felles minste multiplum? Annonsørene - påvirke innhold? Eierne - profittmaksimering?

Mediepolitikk Nyhetsmedienes rolle som vaktbikkje legitimerer statlige styringsmekanismer Pressestøtte (lokalaviser, meningsbærende aviser) Allmennkringkasting (lisensfinansiert NRK) Free

Neste gang: 13. april ….ja, men er det noe forskjell mellom NRK og TV 2 da? Neste gang ser vi på hvordan komparativ analyse kan gi oss svar på dette spørsmålet Pensum: ’Nyheter først og fremst’, Waldahl et al (2002)