Hvordan forske på publikumsdeltakelse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Institutt for medier og kommunikasjon
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings.
Øystein Pedersen Dahlen
Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kvalitative og kvantitative metoder
Av: Anette Helene Smørdal
Valgfag på Kastellet skole
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Redaksjonell kontroll over publikumsdeltakelse Forelesning Karoline Andrea Ihlebæk Institutt for.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummering av kurset
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Nye medier: Mellom marked og politikk Brukerkonferanse 25. oktober 2006 Program Åpning ved Kristin Braa, leder av programstyret
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
Undersøke bruk Kapittel 7
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Framveksten av mediesamfunnet
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan forske på publikumsdeltakelse? Karoline A. Ihlebæk 02.02.08

Først Hvordan går det? Vi skal være publikum på Skaperen, 4.mars19.00 -21.00. SiD redaksjonen i Aftenposten har sagt ja! NRK Beta har sagt ja!

Egne forskningsprosjekter ” Emnet er et forskerkurs og et formål er å gi studentene erfaring med å designe og gjennomføre egne undersøkelser” I dag: forelesning og seminar.

I dag skal vi se på: Ulike vinklinger Ulike metoder Ulike fremgangsmåter Hva er realistisk for dere å gjennomføre? Dere har jo metodekurs på Master så vi går gjennom litt mer generelt noen studier og mulige fremgangsmåter.

Mulige ulike tilnærminger Publikum (ulike tradisjoner) Institusjon (strategi og økonomi) Teknologi (flerplattform, konvergens, digitale returkanaler) Produksjonsstudier (journalistikk, redaksjonelle dilemmaer) Analyse av tekster (hva bidrar folk med)

Publikumsforskning Publikum som passive Publikum som aktiv Publikum som interaktiv

Publikumsforskning A) Effektforskning B) Brukerstudier C) Kulturstudier D) Resepsjonsanalyse E) Etnografisk publikumsforskning (Hagen (1998) Medias Publikum. Frå mottaker til brukar)

A) Effekt Ulike faser og tradisjoner Det passive og forsvarsløse publikum Moralsk panikk Hva gjør mediene med publikum? Ulike faser knyttet til ny teknologi. Massedistribusjon av presse på 1990-tallet, og radion på 30 tallet første til et syn på at massemediene var veldig viktige. Når Tven kom på 1950 tallet ble dette synet forsterket, videre kan man se nye tendenser ved video og Internett. Hva slags effekt har medier på oss? Og spesielt på sårbare grupper? Fase 1: fra 1900-40. Massemediene allmektige. Utvikling av disytibusjon av aviser, filmen kom, industrialiseringen og flytting til byer - kunne nå de store massene gjennom mediene. Mediene kunne presse på ideer på det forsvarsløse publikum - mennesker reagerte likt på stimuli - et mekaniske stimulus-respons-modell. Jeg ser vold - jeg blir voldelig. Jeg ser på morsom film - jeg blir morsom? Et viktig element er selvsagt propagandaen som ble produsert i forbindelse med kriger, og spesielt 2. Verdenskrig. Reklamen fikk også sitt inntog. Inspirert av den psykologiske retningen behaviorismen. Studeier om budskapet, men ikke på hvordan publikum reagerte. Fase 2: Tankagangen i fase 1 ble utforska empirisk mellom 1940-60-årene. Studier ble gjort på reklamekampanjer men også film i forhold til anti-sosial atferd. Bruk av spørreskjemaer (fra sosiologien) og ekspirimenter (innenfor psykologi). Hva slags effekt hadde medieinnholdet på oppførsel? Sosiologene viste ikke direkte link, og ble kritisert for å ikke se på andre sosiale relasjoner. Omgangskrets like viktig som media. Psykolognene viste til at stimuli-respons tankegangen var for enkel, menneske ser bort i fra informasjon som ikke stemmer med egne forestillinger. Forskning viste at effekt var avhengig av personlige egenskaper og sosial omgangskrets. Mottakere ble sett på som mer aktive i form av seleksjon av innhold - tostegshypotesen - mening blir sapt gjennom oponionsledere og andre ledd. Mediene ble altså sett på som å inneha noen effekter på publikum, men innenfor ulike sosiale og kulturelle strukturer, Publikum er sterke og aktive. Fase 3: fra 1960 - 1980 gikk igjen tilbake til et syn på mediene som mektige, eller moderat mektig. Kritiserte forksning i fase to for å være fokusert på korttidseffekter.Mer fokus påvariabler som kontekst, motivasjon hos publikum, oponionsdannelse, ideologi og kulturelle mønstre og interesse for medieinstutisjoner. Forskynving mot kognitive effekter hos publikum, metodisk måbart gjennom innholdsanalyser med måling av effekter. Tre endringer spesietlt sentralt: dagsorden funksjon, kultivasjonsstudier og teori om teisspiralen. Dgsorden fokus på hva som er medienes prioriteringer, og publikums oppfatninger om hva som er sentralt. Kultivasjonsteori - mediene har makt til å kultivere publikum - massiv eksponering av likt budskap fører til felles verdier. Tredje endring: tiespiralen. Elisabeth Noelle-Neumann gjorde studier som demonstrerer at når mediene opererer med samme budskap har de stor evne til å påvirke publikum. Holdt seg utover 1990- tallet, men synet forandret seg mer til at både publikm og mediene har makt. Spesielt gjennom kulturstudietradisjonen vi skal se på etterpå.

B) Publikumsmåling og bruksstudietradisjonen Ser på hvordan publikum bruker ulike medier Samler data om mediebruken over tid Ofte brukt for markedsundersøkelser for bransjen Bruksstudier: ser på hva publikum gjør med mediene !. Tradisjon som måler mediebruken. Mediestatistikk Ofte brukt av bransjen. Se TNS Gallup Mediebarometeret, MedieNorge. Kan se på endring over tid - overgang fra radio til TV, bruk av flere medier etc. Hva slags medier bruker det norske folk? Ulikheter i demografi, hva ser kvinner på og menn, unge, gamle, sosial klasse, utdanning etc. Kan brukes som en bakgrunn til å forklare mekanismene som ligger bak. 2. Bruksstudietradisjonen - Hvorfor publikum bruker ulike medier - fokus på behov og forventninger hos publikum. Hva ligger til grunn for medievalgene våre? Mer akademisk og grunnsforskningsrettet enn publikumsmålinger. Utgangspunkt i psykologi - mer opptatt av hva publikum gjør med mediene enn hva mediene gjør med publikum (ekkefttradisjon). Kritikk for å være mekanisk og for å fokusere på individuell psykologi og for lite på kulturelle og sosiologiske faktorer. De legger heller ikke vekt på medieinnholdet i seg selv.

C) Kulturstudietradisjonen Fokus på samtidskultur i kapitalistiske industrisamfunn Ideologi som autonom posisjon i samfunnet Mediebruk i folks hverdagsliv, fokus på kontekst Opptatt av meningsproduksjon som oppstår mellom bruker og leser Stuart Hall: coding-decoding David Morley: studier om publikums tolkninger basert på sosial bakgrunn Oppstod i Storbritania, stimulerte til ny forskning på publikum både teoretisk og metodisk. Viktige bidrag David Morley og Stuart Hall. Ved Birminghamskolen 1970-tallet. Opptatt av folkelig samtidskultur som meningssystem, knyttet til makt, ideologi og poliotikk. Sentralt: semiotikk, diskusranalyse og psykoanalyse. Sentral å studere kultur som sosial praksis. Makt, Gramsci’s syn på hegemoni, innordning uten tvang - må studere hvordan budskapet blit tolka og intigrert og inkludere sentrale samfunnsinsitusjoner. Hall sin encoding-decoding modell - bryter med sender-budskap-mottaker Morely: Nationwide studie Både publikum og mediene har makt Publikum forhandler med tekster.

D) Resepsjonsanalyser Relatert til kulturstudietradisjonen Tolkninger, dekodinger, lesninger, meningsproduksjon oppfatninger og forståelser (Höijer 1990) Sentralt: hvilken mening publikum får ut av medietekster Publikum er aktivt

E) Etnografisk publikumsforskning Mediebruk som praksis (i kontekst) Publikum blir intervjuet og observert i naturlig kontekst Hvordan skapes mening ut ifra media? Hva slags kontekst er viktig for meningsproduksjonen? I forhold til respesjonsanalyser som jeg ikke har satt opp her som et eget punkt, men som ser på tolkningsaktiviteten, så er etnografiske stdier fokusert på mediebruk som praksis. Er veldig opptatt av observasjon som metode, supplementert med intervjuer, altså et kvazlitatyivt prspektiv. Slik kan man se hvor viktig konteksten er for mediebruken til folk.

Institusjon Analysere publikumsdeltakelse i forhold til strategi og økonomi fra medieinstitusjoner Utfordring for allmennkringkasting Hvordan møtes utviklingen politisk? Institusjoner må skape relasjon til publikum Hvordan endres institusjonenes strategier utad og innad? Økt interesse med interaktive plattformer Skape lojalitet, inntjening. Publikum som marked og som deltakere.

Teknologi Teknologisk determinisme Digitale plattformer muliggjør interaktivitet Analysere teknologiens muligheter og begrensninger i forhold til teorier om publikumsdeltakelse og demokrati, økonomi, strategi, kontroll og personvern

Produksjonsstudier Analysere publikumsdeltakelse i forhold produksjon Endrede arbeidsmetoder Redaksjonelle prosesser Påvirkning av medietekster Rammevilkår Publikum som bidragsytere

Mulige metoder Observasjon Kvalitative intervjuer Kvantitative undersøkelser: spørreskjemaer Tekstanalyse (tv-program, avis, dokumenter etc) Case-studier Programflateanalyser Sekundære kilder og undersøkelser

Eksempler på studier Bakøy og Syvertsen (2001), Kjus (2006), Jones (2004): Reality-TV Jenkins (2006), Bruns (2005) etc, bruk av case studier for å diskutere fenomener og begreper som konvergens, deltakelseskultur, gatekeeping etc. Skogerbø og Winsvold (2008), analyse av nettdebatter for å se på demokratisk potensial HiO: redaksjonelle dilemmaer og effekt på journalistikk (Ottosen 2008) Forskningsgruppe PaP, ved IMK UiO, undersøkt publikumsdeltakelse fra med ulik tilnærming: strategi (Maasø et al), hvor mange som deltar på hva (Sundet og Ytreberg), redaksjonelle dilemmaer (Ihlebæk 2008), kontroll av publikumsdeltakelse (Ihlebæk og Ytreberg 2009), folkejournalistikk i NRK (Ihlebæk under vurdering), SMS-TV (Enli 2005, 2007, 2008), bruk av SMS avstemminger (Beyer et al 2007, Enli og Ihlebæk 2009), dataspill (Karlsen 2009), mobil som plattform for medieinnhold og interaktivitet (Sundet 2008), deltakelse på multi-plattformer (Ytreberg 2007).

Mulige temaer for dere? Hva kjennetegner de mest mislykkede forsøkene på publikumsdeltakelse i norsk kringkasting? (Eventuelt også, de mest vellykkede?) Hvilke befolkningsgrupper responderer i størst utstrekning på medienes deltakelsesformater? Hvem er i medienes hovedmålgruppe? Hvilke erfaringer har SI:D redaksjonen som debattarena for ungdom? Bloggere som leverandører av informasjon; “tystere” eller “varslere”? Nettdebatter. Velg en sak - hva kjennetegner debatten? Nyhetsproduksjon, fra publikum til journalist? Journalistikken i publikumsdeltakelsens tidsalder. Facebook og U-tube som en ny arena for politisk kommunikasjon? Bruken av publikumsstemmer i “Skal vi Danse” og “Norske Talenter”? Dommerpanelet i ”Skal vi danse” versus seerstemmene? Hvem bestemmer? Motivasjon for moderering - brukere som kontrollmekanisme. SMS-TV: på kanten av loven? PFU: klager i forbindelse med nettdebatter

Mulige teoretiske utgangspunkt Publikumsdeltakelse i forhold til Økonomiske modeller Strategi Demokrati og politikk Gatekeeping Journalistikk