1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Fagforeningens arbeid for mangfold
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Hvem styrer i kommunen?.
Alfhild - leder Østlandet
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Flåtestyring via PC og internett
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
IKT Orkide Ledelse og Skole
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
HrU Hamarregionen Utvikling (HrU) ble etablert i 2006 som et frittstående og selvstendig rettssubjekt stiftet av kommunene Hamar, Stange og Løten HrU.
DICO District Internet Communication Officer. DICO´s oppgave Gi IT-støtte til klubbene i distriktet.
Case Lytt godt til historien som fortelles. Etter du har hørt denne, blir du presentert noen problemstillinger.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Fysioterapi i privatpraksis: nye utfordringer
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Alfred Nordgård Direktør næringspolitikk, OLF Hvordan kan industrien bidra til bedre samhandling med fiskerinæringen? 1.
Markedsføring og pressearbeid
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap AS 1 Hva har vi gjort for å tilpasse oss endringen i F-loven og hva gjenstår av arbeid ? Ingrid Hitland.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
God intern kommunikasjon vær trygg
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Barne- og ungdomsarbeid NJFF Telemark Organiseres gjennom rekrutteringsutvalget –Pr.i dag 3 medlemmer med delte ansvarsområder (barn og ungdom, jenter)
Hvorfor Katalog Harald Tveit Alvestrand
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Øving 1 - Forretningsideen
A Merkantildata Company empowering your business.
Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Øving 2 – Markedsplanen I
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Prosjekt og utviklingsarbeid i bibliotek Siri Tidemann-Andersen, Det flerspråklige bibliotek.
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Kommunikasjonsstrategi
Visjon, virksomhetside og verdier
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Fartøyvernets ABC 2017 Organisering og organisasjonsarbeid
(Selskapsnavn) Markedsplan
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
25. desember 2018.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Utskrift av presentasjonen:

1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening

2 benchmarkingN Formål Sette i gang arbeidet med å bringe ut informasjon om lovendringen. For å kunne informere, må kommunen og selskapet ha bestemt hvordan man skal stille seg til innsamling av næringsavfall etter

3 benchmarkingN Hva skal vi informere om De faktiske forhold – hva betyr lovendringen og hvorfor Hva betyr dette internt i organisasjonen Hva betyr dette for næringslivs kunder Hva betyr dette for samarbeidspartnere Hva betyr dette for styret i kommunen/selskapet Hva betyr det for allmenheten

4 benchmarkingN Hvem skal informeres Ansatte, alle medarbeidere må ha god kunnskap om endringen og hvordan kommunen eller selskapet skal tilpasse seg Kunder og abonnenter. Konkurrenter eller samarbeidspartnere på innsamling Politikere Allmennheten

5 benchmarkingN Hvilke kanaler skal brukes Interne møter og informasjonsskriv Møter med samarbeidspartnere Møter med private operatører i regionen Media Kunngjøring Publikumsavviser til abonnenter Næringslivsorganisasjoner som handelsstandsforeninger eller lignende ?

6 benchmarkingN Hva er budskapet Dette er avhengig av den tilpassning kommunen eller selskapet har valgt

7 benchmarkingN Eksempler på informasjonstiltak og planer Håper på en diskusjon i dag om hva som er gjort, planlagt gjort eller ideer om hva som kan gjøres.