HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Erfaringer fra hasjavvenning i Trondheim
Rett på sak.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Møteplass for etisk refleksjon
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Hva er Motiverende Intervju
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
- roller og forventinger
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
ASVL Fagkonferansen 2012 Gardermoen 9.februar
Aggression Replacement Training
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Problemet og løsningen:
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
Cafédialog – elevmedvirkning
Barnesykepleier og helsesøster
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
God morgen! Tanker etter i går?
Responsferdigheter & Kartlegging
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Motiverende Samtale Workshop
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Synlighet og oppslutning
Kurs i Motiverende Intervju av
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS? FSR SEMINAR 2013 Sykepleier Ingrid Pedersen Nyhus

Motiverende intervju Samarbeidsrettet samtalestil Også kalt: Motiverende samtale Endringsfokusert rådgivning Empatisk og reflekterende lytting Ingen profesjon eller faggruppe som ”eier” MI

Motiverende intervju En målrettet metode der vi tilbyr vår kunnskap, uten å overtale eller argumentere

ØVELSE: MI-melodi To og to: 1 - 2 – 3 Knips – klapp - tramp

Motiverende intervju Formål: Å styrke pasientens egen motivasjon og engasjement til å gjøre endringer

What about motivation? How important the change is to the person The ability to make the change

Motiverende intervju Sentrale kommunikasjonsferdigheter i MI: Åpne spørsmål Refleksjoner / Speilinger Oppsummeringer / Sammenfatninger

Motiverende intervju Lytteøvelse - for å oppsummere To roller – en lytter og en forteller Tenk på en forandring du kanskje skulle ha gjort med deg selv Fortell til den som sitter ved siden av deg hva forandringen handler om, hvorfor du tenker å gjøre dette, hvordan du vil gå frem og hva som vil bli annerledes. Sidemannen skal lytte, og bare lytte til det du sier. Etter 2 minutter skal sidemannen sammenfatte det du har sagt.

Motiverende intervju Å tilby informasjon i dialog Innledning Informasjonsutveksling i 3 trinn: Innledning Lansere tema, og be om pas tillatelse til å snakke om det ”jeg har lyst til å gi deg informasjon om disse medisinene, passer det for deg at jeg gjør det nå?” Trinn 1: Utforske eksisterende kunnskap Hva vet du om dette? Hva kjenner du til fra før? Hva har du hørt før om dette? Trinn 2: Tilby og tilføre ny informasjon Gi en bekreftelse på at pas forståelse er relevant og at den kan utfylles….eller hvis han ikke vet noe om tema:..fint, da er det et bra sted å ta utgangspunkt i…” Gi saklig, nøytral og korrekt informasjon som bygger videre på pas. fortelling. Bruk maks 1 min. Trinn 3: Utforske pasientens reaksjon på ny informasjon Hva tenker du om dette? Hvilken betydning har dette for deg? Hvordan ser du på det? Her vi kan tilby oss å fylle ut og komplettere. Barth og Näsholm(2007)

MI i praksis Verktøy til bruk i legemiddelsamtalen Sett rammer for samtalen Skaper trygghet og forutsigbarhet Tidsangivelse ”jeg har satt av inntil 20 min til denne legemiddelsamtalen” Still spørsmål Åpne: hvordan – hva – på hvilken måte – fortell Når målet er å utforske for å forstå; ”hva tenker du om å bruke methotrexate?” Inviterer pasienten til å fortelle det han ønsker å fortelle Formidler en interesse i å utforske pasientens opplevelse og syn på egen situasjon Lukkede: har du – kan du – er du Brukes for å få en rask avklaring, få frem faktaopplysninger: ”har du hatt effekt av mtx?” Kan passivisere Venter på neste spørsmål

MI i praksis Skalaspørsmål Bedømme hvor klar pasienten er for endring Stimulerer til å tenke på, og til å snakke om endring På en skala fra 0-10, hvor viktig er det for deg å…………… På en skala fra 0-10, hvor sikker er du på din evne til å gjennomføre det dersom du bestemmer deg for å……. På en skala fra 0-10, der 0 betyr ikke klar i det hele tatt og 10 betyr at du er helt klar, hvor klar føler du deg nå til å gjøre en endring? Oppfølgingsspørsmål ” både ”nedover ” og ”oppover” på skalaene: ” Hva er det som gjør at du ikke velger et lavere tall? eller ”Hva skal til for at du skulle kunne velge et høyere tall?”

MI i praksis Hør etter! Speil tilbake din forståelse av den andre Lytt bak ordene. ”Rydd plass ” og hold fokus på den som snakker ”..så det er sånn hun tenker” Ikke tenk så mye på alt det kloke du selv skulle sagt Vær ”tilbakelent” Speil tilbake din forståelse av den andre Bekrefter og forsterker det pasienten sier Pasienten får høre hva han selv har sagt , dette gir ofte ny innsikt Gir en felles forståelse av situasjonen -strukturer samtalen – skaper oversikt Utgangspunkt for å gå videre og drøfte ulike alternativer- samtalen vil fortsette med det som reflekteres Utløser endringssnakk ”..så det at du må starte behandling gjør deg litt engstelig” ”…du vil gjerne gjøre som vi er blitt enige om, samtidig som du også vet at dette kan bli annerledes når du kommer hjem og har vært for deg selv noen dager. …du er bekymret for bivirkninger, samtidig som du vet at du har behov for medisinene”

MI i praksis ”Rulle med motstand” Oppsummer: Ta motstand som et tegn på at du bør ta et skritt tilbake eller endre strategi Unngå å argumentere eller forsvare (korreksjonsrefleks) Oppsummer: ”Hvis vi skulle lage en oppsummering av denne samtalen, hvordan skulle den være?” Hvis du skulle oppsummere denne samtalen, si noe om hva du sitter igjen med, er det noe du kan ta med deg videre?” Når pasienten har oppsummert på sin måte, er det vår tur til å komme med det vi synes har vært viktig i samtalen: Sammenfatning av flere utsagn Her kan vi legge til det vi mener er den underliggende meningen i det pasienten sier

Motiverende intervju Kildehenvisninger: Barth, Tom og Näsholm, Christina (2007) Motiverende samtale- Endring på egne vilkår 1.utg.4. opplag. Fagbokforlaget, Bergen. Barth, Tom, Børtveit, Thore og Prescott, Peter (2001) Endringsfokusert rådgivning 1.utg. 7.opplag. Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo Frøyland, Hilde (2011)Legemiddelsamtalen – og klinisk kommunikasjon. Fagbokforlaget, Oslo Miller, W and Rollnick S (2002) Motivational Interviewing: Preparing people to change. The Guilford Press,New York Prescott, Peter og Børtveit, Tore (2004) Helse og atferdsendring 1 utg. 2.opplag. Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo