IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune jakob.bolstad@mrfylke.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

14:00 Erfaringsutveksling
Ferdige veiledere høring fra –
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Alfhild - leder Østlandet
Endringsstyring Change Management.
Introduksjon til Windows 2003 Server og oppgradering fra Windows NT4.
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Information Technology Infrastructure Library
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Ny organisering av IT-tjenesten på HIL infrastruktur.
E-melding HALD-kommunene
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Datatilsynet og tilgang på langs Helge Veum, overingeniør Tilgang på langs (TTec) Tromsø 13. juni 2007.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Informasjonssikkerhet
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
PROSJEKT Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Problemstyring Problem Management
Mandat Gruppe Medieteknologi Utvikle og dokumentere SeLL sin IT-infrastruktur for å sikre oversiktlige og funskjonelle produksjonsrutiner.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Integrasjonsarkitektur
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Midt-Norsk HelsenettArild Faxvaag Helsenettet - en markedsplass for helseinformasjon Hvem er bruker / kunde Hva er produktet / varen Hvem er leverandør.
Innføring og forvaltning. Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning.
Lederutvikling hos USIT
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Veiledning Beslutningsprosess
Oppgavestiller: Stein Meisingseth ved Aitel. OPPGAVE: Sette opp og konfigurere en testlab med Live Communications Server Sette opp og konfigurere en testlab.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
Driftsassistansen for VA i Møre og Romsdal Drift av silanlegg Aktuelle tiltak for å bedre renseeffekten i eks. finsilanlegg (Etter Bjørn Rusten )
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon i Kristiansand 16. desember 2010.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Orienteringssaker til SAMU-S
Sett inn bilde av produktet her
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
SAK Ny struktur i ny Altinnorganisasjon
Asker - mulighetenes kommune
Sett inn bilde av produktet her
Produktnavn.
Standardisering av IT-virksomheten
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune jakob.bolstad@mrfylke.no

IT Tjenestekatalog – Møre og Romsdal fylkeskommune Å skape en oversikt over tjenester som produseres og konsumeres i Møre og Romsdal fylkeskommune Å skape ett samhandlingspunkt mellom organisasjon og IT, slik at riktig nivå på tjenesten leveres/konsumeres samt kontekst for dialog om drift og utvikling av tjenestene. Å avklare ansvar og omfanget av tjenester i produksjon Å skape miljø for fremtidig kontroll med endringer i tjenester Øk evne til å lansere nye tjenester til høyre servicenivå - raskt og kontrollert. To aspekter; Organisasjonelt og teknisk IT Tjenestekatalog – Møre og Romsdal fylkeskommune 04.04.2017

Det er to lag på dokumentasjonen knyttet IT Tjenestekatalogen: Brukere Super brukere Tjenesteeiere Tjenestekatalog ITB – Merkantil tjenestebeskrivelse Teknisk tjenestebeskrivelse (wiki.mrfylke.no) Servere/tjenester Nettverk Telefoni Servere Lagring Backup Det er to lag på dokumentasjonen knyttet IT Tjenestekatalogen: ITB (Merkantile tjenestebeskrivelser) som har som formål avklare fordelene og ansvar for tjenestene. Tekniske tjenestebeskrivelser, som er IT seksjonens drifts dokumentasjon på tjenestene. (WIKI). IT Tjenestekatalog – Møre og Romsdal fylkeskommune 04.04.2017

ITB – IT Tjenestebeskrivelse Inneholder følgende: Innledning, formål og funksjoner knyttet til IT tjenesten, samt beskrivelse av tjenestens funksjoner, ansvarsforhold og eierskap. Predefinerte IT tjenesteforespørsler knyttet til tjenesten. Support model, som beskriver hvordan IT tjenesten supporteres, og klart skille mellom Applikasjonsproblem og IT problem. Index over tilgjengelig dokumentasjon (FAQ, Prosedyrer og veiledninger) Målgruppe er alle konsumenter av tjenesten IT Tjenestekatalog – Møre og Romsdal fylkeskommune 04.04.2017

Dokumentasjon IT Tjenestekatalog ITB Tekniske tjenestebeskriveler (WIKI) Brukerveiledninger, FAQ og Prosedyrer IT Prosesser: Incident, Problem, Event, Change IT Tjenestekatalog – Møre og Romsdal fylkeskommune 04.04.2017