”Krig er utvikling i revers”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Felles rutiner for institusjonene?. Hvorfor? •Kvalitetssikring •Enhetlig rapportering •Mobilitet 3.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Etikk i møte med mennesket
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
Webkommunikasjon og evaluering
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Hva mer enn e-valg? – Om forholdet til e-demokrati og e-forvaltning Dag Wiese Schartum.
Sosiologi i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Dialektisk relasjonsteori
Utdanningsforbundet Trondheim
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Undervisning - forkynnelse
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Markedsføring og pressearbeid
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Definere og velge hovedmål og delmål
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Empowerment – teoretiske perspektiver
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Morten William Knudsen
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
Workshop, Dokka – 9. nov
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
MÅLRETTET MILJØARBEID
Strukturell analyse -a short introduction
Kvalitative forskningsmetoder
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
MAKT OG ORGANISASJONER
Afrikabarometer Fellesrådet for Afrika. Fra Norad rammeavtalesøknad Afrikabarometeret er ment å måle kunnskap om, forståelse for, og holdninger.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Er private organisasjonar viktige i fredsprosessar? Elling N.Tjønneland og Arne Strand, UD – Februar
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Økonomisk tilstandsrapport fra fem utvalgte kommuner
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
”Krig er utvikling i revers”
Bærekraft og global bevissthet
Gruppearbeid om væpnede konflikter
Kapittel 15 Public goods 1.
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Ledelse.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

”Krig er utvikling i revers” Sammenheng mellom voldelig konflikt og krig og underutvikling er fremtredende. Forståelse av sammenhengen mellom voldelig konflikt og bistandsaktiviteter er grunnleggende for konfliktsensitiv bistand. Bistandsaktører og fredsaktivister er ikke nøytrale aktører i konfliktsituasjoner Eksterne aktører kan bidra til å forsterke/forverre konfliktsituasjoner eller redusere/forbedre konfliktsituasjoner. Cotonou avtalen uttrykker at voldelig konflikt er hinder for bærekraftig utvikling og retter fokus på betydningen av forebygging av voldelig konflikt og fredsbygging. Videre anbefaler EU inst at PRSP bør inneholde konflikt analyse og konfliktsensitivitet. DNH presentasjon NFR 16012008 IL

DNH presentasjon NFR 16012008 IL Konflikt Konflikter er ikke i seg selv nødvendigvis negative eller voldelige. Vi har behov for konflikt og uenighet for utvikling. I noen tilfeller ønsker vi å bidra til konflikt med våre prosjekt, f.eks ved strukturelle skjevheter. Vår håndtering av konflikt er sentralt: voldelig eller ikke voldelig. DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konfliktsensitivitet Bruk av konfliktanalyse for å sikre at prosjekt tar hensyn til konflikt de opererer innen. ”Maksimum”: Bidrar positivt til å håndtere underliggende årsaker til voldelig konflikt. Minimum: at man ikke bidrar til eskalering av voldelig konflikt (Do No Harm) DNH presentasjon NFR 16012008 IL

DNH presentasjon NFR 16012008 IL ”Do No Harm” Premiss: Bistand kan bidra til fred – eller krig! Analyse og handling i seks steg Forstå konfliktkonteksten Analysér ”dividers” og ”tensions” Analysér ”connectors” og lokal fredskapasitet Analysér bistandsprogrammet Analysér bistandsprogrammets effekt på ”dividers” og ”connectors” Vurdér (og velg mellom) programmuligheter DNH presentasjon NFR 16012008 IL

DNH presentasjon NFR 16012008 IL Konflikt-kontekst DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Skillelinjer / Spenninger Bindeledd / Fredskapas. Konflikt-kontekst Skillelinjer / Spenninger Bindeledd / Fredskapas. DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Skillelinjer / Spenninger Bindeledd / Fredskapas. Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Skillelinjer / Spenninger Bindeledd / Fredskapas. Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Skillelinjer / Spenninger Bindeledd / Fredskapas. Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Skillelinjer / Spenninger Bistand Bindeledd / Fredskapas. Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger Hvorfor? Hvor? Hva? Når? Med hvem? Av hvem? Hvordan? Mandat Finansiering/donorer Hovedkvarter DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Skillelinjer / Spenninger Bistand Bindeledd / Fredskapas. Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger Hvorfor? Hvor? Hva? Når? Med hvem? Av hvem? Hvordan? Mandat Finansiering/donorer Hovedkvarter Ressursoverføringer Implisitte etiske budskap DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Muligheter Skillelinjer / Spenninger Bistand Bindeledd / Fredskapas. Endring Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger Hvorfor? Hvor? Hva? Når? Med hvem? Av hvem? Hvordan? Mandat Finansiering/donorer Hovedkvarter Ressursoverføringer Implisitte etiske budskap DNH presentasjon NFR 16012008 IL

Konflikt-kontekst Muligheter Skillelinjer / Spenninger Bistand Bindeledd / Fredskapas. Endring Systemer & institusjoner Holdninger & handlinger Verdier & interesser Erfaringer Symboler & anledninger Hvorfor? Hvor? Hva? Når? Med hvem? Av hvem? Hvordan? Mandat Finansiering/donorer Hovedkvarter Ressursoverføringer Implisitte etiske budskap Hvordan påvirkes skillelinjer av endringene? Hvordan påvirkes bindeledd av endringene? DNH presentasjon NFR 16012008 IL