E-Services for Communities

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
File sharing in peer to peer Netwoks Samson og Rune 27. september 2004.
Advertisements

Everyone Print Kalle Snarheim.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
3D printing.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Fra IP telefoni til IT telefoni…
1 Elektronisk samhandling & integrasjon PUG Lillehammer
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Kerberos System som kan brukes til å sette opp en sikker forbindelse med en server Bruker delte hemmelige nøkler Basert på Needham-Schroeder autentifikasjonsprotokoll.
Chapter 11 Intrabusiness, E-Government and More (modified for class 22
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Enghouse Interactive - Kjetil Bakkeskaug
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Integrasjoner og 360°.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning
IPv6 in the Norwegian public sector
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
CAMPAIGNING From vision to action.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
SRPP Guidance in Norway
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Hca revisjon & rådgivning
Dynamisk DNS registrering for Windows 10
Vaccine Delivery in Developing Countries
Dag Wiese Schartum, AFIN
LO2 – Understand Computer Software
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
EPiServer Connect for CRM
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

E-Services for Communities Judith Molka-Danielsen May 05, 2004

Community Administrations are taking a more wholistic approach for adopting e-Services into their communities. Communities use of e-services are only one level of e-government. Often these e-services must be introduced and integrated at community, county (fylke), state, national and international levels.

E-government uses IT and EC to provide: What is e-government? E-government is the use of ICT to interact with citizens and other sectors. E-government uses IT and EC to provide: Convenient access to government information and services Delivery of public services Efficient and effective method of conducting business transactions Digital online access to information Online transaction services for citizens

http://www.molde.kommune.no/document.aspx?uid=3305 http://www.ergoephorma.no/produkter_valg.asp?kat=offentlig

Categories of e-government G2C (Government to Citizen) G2B (Government to Business) G2G (Government to Government) G2E (Government to Employee)

Major Categories of Applications of E-Government Government-to-citizens (G2C) enabling citizens to interact with the government from their homes Citizens Benefits: Find all the information on the Web Ask questions and receive answers Pay tax and bills Receive payments and documents

Major Categories of Applications of E-Government (cont.) Governments (services) Disseminate information Conduct training Help find employment Electronic benefits transfer (EBT) is an example of G2C applications System relies on a single smart card that accesses cash and food benefits Recipients get e-transfers to bank account or download to smart card Reduces fraud

Major Categories of Applications of E-Government (cont.) Government-to-business and business–to-government (G2B) E-procurement Large amounts of MROs and materials direct from many suppliers Uses basically a reverse auction system E-auctions Auction surpluses from vehicles to real estate May use 3rd-party site

Major Categories of Applications of E-Government (cont.) Government-to-government (G2G) Intelink—sharing information between intelligence agencies Buyers.gov—general services administration Federal case registry—health and human services Procurement marketing and access network—small business administration Government-to-employees— (G2E) Payment for employees

Implementing E-Government Stage 1: information publishing/dissemination Individual government departments set up their own Web sites that provide: Information about them Range of services available Contacts for further assistance

Implementing E-Government (cont.) Stage 2: official two-way transactions Using legally valid digital signatures and secure Web sites, customers: Submit personal information Conduct monetary transactions Customers must be convinced that: System keeps their information private System is free of piracy

Implementing E-Government (cont.) Stage 3: multipurpose portals Customer-centric governments enhance service delivery Customer needs can cut across department boundaries, portal allows customers to use single point-of-entry to: Send and receive information Process monetary transactions across multiple departments Access to Government managed, centralized databases

Implementing E-Government (cont.) Stage 4: portal personalization Customers can access a variety of services at a single Web site Customers can customize portals with their desired features Requires sophisticated Web programming allowing interfaces Added benefit is that governments get a more accurate read on customer preference Electronic services Non-electronic services

Implementing E-Government (cont.) Stage 5: clustering of common services All real transformation of government structure takes shape here Customers see a unified package instead of once-disparate services Distinction between departments begins to blur Recognize groups of transactions instead of groups of agencies

Implementing E-Government (cont.) Stage 6: full integration and enterprise transformation (see next slide) Digital encyclopedia is now: Full-service center Personalized to each customer’s needs and preferences Old walls defining services are torn down Technology integrated across new government structure bridging gap between front and back offices

Figure 11-6 The Stages of E-Government Source: Deloitte Research (see Wong, 2001).

Implementing E-Government (cont.) Transformation—change is very slow Implementing G2B Build customer trust by increasing: Privacy Security Confidentiality Plan technology for growth and customer friendliness Manage access channels to optimize value Weigh insourcing vs. outsourcing Include strong change management program

Implementing E-Government (cont.) Security issues—concerns include: Data about citizens stays secure Privacy of individuals is maintained Developing portals (some portal vendors also support government portals) Tibco.com—Portal Builder Ca.com—Jasmine ii Portal Plumtree.com

Examples Reference: (next 20 ppt) Tenester på kommunens breibandsnett Are Staurset Ålesund kommune

Grunnleggande prinsipp Eit internt breibandsnett til alle formål (data, video, telefoni, styring, alarm osv.) Felles internettaksess og brannmur – forbod mot ISDN-kort i PC-ar Alle adm. brukarar lagrer på filserver og alle serverar er samla i eit datarom Backup tas via sentral backupløysing Rektor/lærarar sine PC-ar driftast av IT-personell, og elev-segment (internett) skilt ut med brannmur.

Skodje 2002 3500 innbyggerar 5 skular – 3 barnehagar Rådhus - bibliotek – sjukeheim – PU-tiltak 1 IT-konsulent Oppringt ISDN

Skodje sitt intranett 2003

Nettbaserte tenester Ulike PC-baserte system Telefoni (IP-apparat, IP-pbx, faxsystem, unified messaging) Kortlesarar, adgangskontroll (dører, garasjeporter) Stemplingsur / fleksitid og styring av tel.samtaler Video-overvåking Tidstyring (ntp) Alarmar (innbrot, fukt, heis osv) Bygningsdrift (styring varme, ventilasjon osv) Betalingsterminalar (Bankaxept)

Arkitektur

Beskytta internett-tilgang Brannmur VPN-støtte Intrusion detection / prevention Epost / Spam-filter Virus-filter Innhalds-filter

PC-drift er bandbreddekrevande Automatisk MS sikkerhetsoppgradering Programvareoppgradering Automatisk antivirus-oppgradering Remote control av PC-ar Inventory Helpdesk

KOMBI: Intranett og Internett-publisering

eHandel og Fakturabehandling

Elektronisk arkiv - NOARK4

Gruppevare MS Exchange Lotus Notes MS Sharepoint server Quickplace

”Soft”-telefon og IP-telefon

Telefoni over datanettet

Nettkatalog

SD-anlegg ”Vaktmesterteam” medfører at vaktmester er utilgjengeleg når behovet er størst. Alle SD-anlegg på intranett medfører at ventilasjon og varme i alle bygg kan fjernstyrast frå alle PC-ar i nettet. Temperatur, fukt osv. blir automatisk logga og gir automatisk alarm på terskelverdiar 24/7. Enøk-innsparing uten å reise rundt for å slå av.

Alarm-løysing ALTEL krev ISDN GT + eige abonnement (ca. 9k/år) Blir polla med jamne mellomrom for å verifisere at den er operativ = dyr i drift Tiltak: Knytte alarmanlegg til interntelefonisystemet med unikt telefonnr og oppgradere alarm-sentralen (brannstasjonen) til å basere seg på oppringers nr. Heisnødtelefon er ”hotline” definert til alarmsentral. Polling over internt telenett er sjølsagt gratis og kan skje med 10 minutts intervall.

Betalingsterminal BTK-klient i PC frå Tordivel software Kortlesar tilkopla PC via 9pins ser. kontakt PC-brukar tastar beløp på PC Kunde taster 4 siffer kode + OK Transaksjonen går over intranett til rådhuset og via FR til BBS Eliminerer behovet for ISDN GT tilkopling for bet.term. Typisk: kommunekasse, legevakt, søppeldeponi, kino, kulturhus, P-selskap, helsestasjon, havnekontor osv.

Tid Alt utstyr i nettet bør synkroniserast (ntp) Nye off. bygg bør kablast slik at dørlåsar kan styrast elektronisk, fx opp kl 08 og låst kl 16. Låserunder morgen og kveld er bortkasta tid. Test-prosjekt: Ringeklokker på ein skule i Ålesund er styrt vha Linux/ntp. Klokker styrt av ntp trengst aldri å justerast ! Billigste ntp-klokke er ein 486 PC

Videokonferanse ???? Moden teknologi – enkelt å etablere opplegg Billig i drift over IP (intranett / internett) IT-avd. har 2 enheter som fungerer teknisk godt, er uttesta, bruker 512kbit/s og grei bildekvalitet. Men i det daglege er nytteeffekten begrensa – det blir mest ”gimmick”. Tvert imot, papirhaugane på kontoret egnar seg vanlegvis ikkje for video.

Reference: (next 2 ppt) LÆRING OG UTVIKLING I HARAM

Haram-modellen: Strategisk rammeverk 2003 → Fokus: Kompetanseutvikling ”Haram skal satse på nyskaping og legge til rette for en nærings- struktur som også i framtida er konkurransedyktig” Visjon Mål Tilgong til menneskelege ressursar og kompetanse Stimulere til ny nærings-verksemd Beste IT-tilbod Strategi Kompetanseutvikling Delstrategiar Nyskapande ressurs-samordning Relasjonsbygging skule - næringsliv Utvikling og bruk av IKT Tiltak Inkubator Næringsfond IBD Breibands-utbygging Pedagogisk utviklings-arbeid IKT Innovasjons-studio

Organisering delprosjekt: Pedagogisk utviklingsarbeid i skulen FLU - Pedagogisk utviklingsarbeid Mål 1: ”Ta i bruk tyngre IT-applikasjonar i eksisterande arbeidsmåtar” Mål 2: ”Utvikle nye samarbeidsformer mellom skular, skule-heim, skule-næringsliv og skule-lokalsamfunn” Learning Village - tilrettelegge, gi opplæring og støtte til utvida bruk av LV med tiltak for relasjonsbygging, ressursutveksling og samordning gjennom det 13-årige skuleløpet - særleg fokus på kommunikasjon Konseptutviklingsgruppe - utvikle bruksområde for ny programvare i undervisninga - stå for innkjøp av egna utstyr - løyse eventuelle kompatibilitetsproblem - ha støtte- og opplæringsfunksjon overfor dei andre gruppene 1-13 Samordningsgruppe - tilrettelegge og styre arbeid med tiltak for relasjonsbygging, ressursutveksling og samordning gjennom det 13-årige skuleløpet - særleg fokus på samarbeid ungdomsskule - vgs Heim-skule kommunikasjon - arbeide for å auke bruken av LV i kommunikasjonen mellom heim – skule E-læring Språk erfaringsutveksling og samarbeid om lese-/skrive-opplæring i små-skulen E-læring Matematikk erfaringsutveksling og samarbeid om matematikk i barne-skulen Basisgruppe - utvikle bruk av multimediale uttrykksformer i skulen - opplæring i basisferdigheter innan lyd, bilde og video for elevar/lærarar på grunn- skulane - bruke Learning Village som samarbeidsplattform ”Boka som snakkar” - med utgangspunkt i ”Boka som snakkar” utprøve og vidareutvikle multimedia- område innafor tilpassa opplæring mot den individuelle elev - vurdere andre verkty- program 1-13 US gruppe - i hovudsak arbeide med relasjonsbygging ungdomsskule – vgs for auka læring og ressurs-utveksling - opplæring og bruk av lyd, bilde og video 1-13 VGS gruppe - i hovudsak arbeide med relasjonsbygging ungdomsskule – vgs for auka læring og ressurs- utveksling - opplæring og bruk av lyd, bilde og video

Examples of Levels of E-government in Norway www.odin.dep.no www.mr-fylke.org www.molde.kommune.no