Informasjonsmøte om endringer i e-handelsløsningen E-handelsløsningen knyttes sammen med fakturaløsningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Grants (prosjektmidler) Generelle retningslinjer.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Regnskapsføring.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Nytt økonomi og lønns/personalsystem fra
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
E-handel.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
Hvordan gjør vi anskaffelser til UiT?
AV-utstyr i uh-sektoren Alice Sporstøl UNINETT FAS
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
INTERNHANDEL.
Årsoppgjør Notat vedr. frister/rutiner årsoppgjør sendt
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Malverk intern produktopplæring
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Basware Purchase Management
Søknad om tilskudd/ prosjektmidler Skriv søknad og be om at evt. tildelte midler overføres bankkonto Kopi til regnskap sammen med bilagsblankett.
Oppgradering fra Agresso 5.4 til Agresso 5.5
Opplæring i BasWare ThinClient --- Elektronisk fakturabehandling
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Rekvisisjonsblokka forsvinner
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
MVA i statsforvaltningen
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Forskningsstøtte -Ekstern finansiering -Nytt prosjekt -Prosjekt databasen EUTRO -Lagring av data Forskningsadministrativ støtte:
1 Veiledning for bestilling av lisenser fra Crayon (Hovedsakelig Adobe og Microsoft programvare) UiBs elektroniske bestillingssystem – BaswarePM Oppdatert.
Informasjonsmøte 19. mars 2014 Pressemelding. 2© Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité NIF 19. mars 2014 En søknad om Olympiske- og.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Økonomi, personal og arkiv
(overordnet beskrivelse) Regnskap Sluttbruker Rekvisisjon
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
And all the men and women merely players;
E-handel.
ØKONOMIFORUM 12. DESEMBER 2017
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
BASWARE.
Fullmaktstruktur på NHH
22 april 2015 E-handel.
Attestasjon og anvisning
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsmøte om endringer i e-handelsløsningen E-handelsløsningen knyttes sammen med fakturaløsningen

Agenda Bakgrunn for e-handel Nye funksjoner i løsningen Hva betyr dette i praksis for deg? Demo av ny funksjonalitet i løsningen Spørsmål

Bakgrunn for e-handelsprosjektet Rapport fra KPMG vedrørende bruk av rekvisisjoner i Bærum kommune (2008) Økonomiregelverket krever rekvisisjonsbruk Dropp rekvisisjonsordningen og innfør ehandel Handlingsprogram 2010 – 2013 Bærum kommune skal øke andelen innkjøp som skjer ved hjelp av elektronisk handel Skriftlige bestillinger via ehandel skal gi kvalitative gevinster som bedre kontroll og sporbarhet i anskaffelsene Det vil bli målt og rapportert på total omsetning, omsetning per rammeavtale og omsetning per tjenestested

Målene med e-handelssatsningen Gi støtte til elektroniske innkjøpsprosesser som gjør det enklere å overholde økonomi- og anskaffelsesregelverket Oppnår tidsriktig og korrekt styringsinformasjon, spesielt sanntids oversikt over budsjettforpliktelsen Sparer prosesskostnader (fra bestilling til betaling)

Hva er nytt? Innkjøper skal kontere bestillingen Bestillingen skal godkjennes før den sendes til leverandør. Dette gjelder som anvisning Varemottak må utføres i e-handelsløsningen og gjelder som attestasjon Alle egnede kjøp skal gjøres gjennom e-handelsløsningen Fra rammeavtaleleverandører Fra andre leverandører

Innkjøper skal kontere bestillingen Konteringen flyttes fra fakturaløsningen til e-handelsløsningen Konteringen vil skje i forkant av at bestillingen blir sendt

Bestillingen skal godkjennes før den sendes til leverandør. Godkjenning av bestilling erstatter anvisning for tjenesteleder. Anvisning skal skje i forkant av at forpliktelsen inntreffer Muligheten til å handle innenfor en kjøpsgrense faller bort, og kan erstattes av ’plankjøp’ (forhåndsgodkjenning).

Plankjøp Plankjøp vil si at man på forhånd har laget budsjetter som navngitte personer får lov å lage anmodninger mot. Anmodningene skal være for den typen varer/tjenester som er angitt i planen og som naturlig ligger til anmoder sin stilling. Planene godkjennes av ordinær godkjenner (anviser) og hensikten er at man skal slippe godkjenning av hver enkelt bestilling.

Varemottak må utføres i e-handelsløsningen Det blir obligatorisk å registrere varemottak elektronisk. Varemottaket vil erstatte dagens attestasjon. Innkommende faktura vil forsøke å finne samsvar (match) med en bestilling gjennom bestillingsnummeret. Fakturaen samsvarer kun mot bestillinger det er gjort varemottak på. Det vil derfor ikke være mulig å få til automatisk fakturaflyt dersom varemottak ikke gjøres.

Kontostreng Bærum kommune Hvorfor har vi en kontostreng?

Kontostreng Bærum kommune Plassere føring på riktig sted i Bærum kommunes regnskap Vi har 6 dimensjoner hvorav 5 er obligatoriske Regnskapstype – obligatorisk Drift eller investering Drift føres løpende inntekter og utgifter Investering når kostnad er over 100.000 og levetid er over 3 år

Kontostreng Bærum kommune Formål – obligatorisk Beskriver hvilken tjeneste som produseres Ofte for en spesifikk målgruppe i befolkningen Et tjenestested kan levere flere typer tjenester. Eksempelvis vil en skole levere ordinær undervisningstjeneste og skolefritidsordningen. Utgiftene på disse to ulike tjenestene skal da regnskapsføres på to forskjellige formål. Ansvar – obligatorisk Beskriver selve tjenestestedet.

Kontostreng Bærum kommune Art – obligatorisk Beskriver hva som er kjøpt eller solgt Er ikke utømmende. Er ikke en art for hver eneste ting. Er den av dimensjonene som er mest utfordrende. Bruk dimensjonsbildet i økonomisystemet for søk. Les merknadene som er knyttet til de ulike artene. De gir nærmere beskrivelse.

Kontostreng Bærum kommune Objekt – ikke obligatorisk Brukes som ekstra dimensjon i de tilfellene et tjenestested vil spesifisere et prosjekt eller liknende. Merk. Alle midler som dekkes av gaver skal føres med et objekt. Momskode – obligatorisk Alle føringer skal føres med momskode Koden er bestemt ut fra prosentsatsen på fakturaen Vi har to sett med koder En med bokstavkoder (momskompensasjon) En med tallkoder (ordinære momsfradrag)

Alle egnede kjøp skal gjøres gjennom e-handelsløsningen Alle egnede kjøp skal gjøres gjennom e-handelsløsningen. Hva er egnede kjøp? Egnet; Alle varer og tjenester fra norske leverandører hvor man kan; a) lage og sende bestilling fra systemet og b) hvor leverandør etter leveranse vil sende faktura Uegnet; Utlegg som skal gjøres opp over reiseregning eller refusjonsbilag Abonnementer, leie, renhold, serviceavtaler og lignende Kjøp hvor fakturaen skal innom lønn for innrapportering til skattemyndighetene Entrepriser/store kontrakter hvor oppfølgingen skjer i egne systemer

Ulike innkjøpsmetoder ved bruk av en e-handelsløsning Katalogkjøp Elektroniske kataloger er tilgjengelig for kjøp. Fritekstkjøp Kjøp av produkter eller tjenester som ikke er tilgjengelige på katalog, herunder kjøp fra engangsleverandør Plankjøp Forhåndsgodkjente budsjetter for innkjøp. Eksempelvis for forbruksartikler m.m. Forbedrer budsjettkontrollen og planleggingen for tjenesteleder. 16

Demo Intranett E-handel Informasjonsside om e-handel E-læring Pålogging e-handel E-handel Fritekstbestilling fra engangsleverandør med kontering Varemottak Plankjøp Lag en plan Kjøpe fra en plan Det finnes et eget funksjonsområde for å registrere varemottak. Varemottak kan foretas på hele bestillingen eller som dellevering. Mottaksbildet som møter deg oppsummerer alle bestillingene hvor det forventes at du skal gjøre mottak. Eksemplet nedenfor inneholder 2 bestillinger. På hver bestillingslinje kan du nå angi antall mottatt, du kan se linjehistorikken og du kan legge inn klage. Sistnevnte sikrer at virksomheten tar vare på brukererfaringer med en leverandør som normalt går tapt. Hvis det er bestemt at du på dette tidspunktet skal få lov å endre på bestillingslinjen så er også det mulig. © Senter for statlig økonomistyring 04.04.2017 side 17

Spørsmål Det finnes et eget funksjonsområde for å registrere varemottak. Varemottak kan foretas på hele bestillingen eller som dellevering. Mottaksbildet som møter deg oppsummerer alle bestillingene hvor det forventes at du skal gjøre mottak. Eksemplet nedenfor inneholder 2 bestillinger. På hver bestillingslinje kan du nå angi antall mottatt, du kan se linjehistorikken og du kan legge inn klage. Sistnevnte sikrer at virksomheten tar vare på brukererfaringer med en leverandør som normalt går tapt. Hvis det er bestemt at du på dette tidspunktet skal få lov å endre på bestillingslinjen så er også det mulig. © Senter for statlig økonomistyring 04.04.2017 side 18

Videre fremdrift av e-handel I løpet av 2010 skal alle dagens brukere registrere alle egnede bestillinger på e-handel Full implementering av e-handel i kommunen i løpet av 2011

Oppsummering Alle som er innkjøpere i systemet i dag skal kjøpe alt som er egnet for ehandel gjennom systemet. Det må etableres hensiktsmessige ”planer” for å tilrettelegge for en effektiv bestillingsprosess nå når man ikke får godkjenne egen bestilling. Plan-registreringen bør organiseres lokalt av ledende innkjøpere/økonomifunksjon i samarbeid med ledelsen. Arbeidet bør prioriteres og man må raskt i gang. Brukerne må mestre kontering. Dagens attestanter og økonomifunksjon må bistå kollegaer som trenger veiledning. Samtlige brukere må gjennomføre elæring. De som har behov melder seg på kurs i tillegg. Alle innkjøpere som i dag ikke benytter Basware IP og således ikke er attestanter må levere inn skjema slik at de får attestasjonsrettighet. Dette fordi systemet gjør en sjekk av rettigheter når bestilling lages. Disse brukerne vil bli lagt inn med fast stedfortreder i fakturasystemet slik at fakturaene vil rutes til en reell attestant og ikke til bestiller i disse tilfellene. Anskaffelses- og regnskapsenhetene er forberedt på å støtte organisasjonen. Vi har i tillegg laget en egen side på intranettet hvor all nødvendig informasjon er tilgjengelig. For henvendelser ehandel@baerum.kommune.no Det finnes et eget funksjonsområde for å registrere varemottak. Varemottak kan foretas på hele bestillingen eller som dellevering. Mottaksbildet som møter deg oppsummerer alle bestillingene hvor det forventes at du skal gjøre mottak. Eksemplet nedenfor inneholder 2 bestillinger. På hver bestillingslinje kan du nå angi antall mottatt, du kan se linjehistorikken og du kan legge inn klage. Sistnevnte sikrer at virksomheten tar vare på brukererfaringer med en leverandør som normalt går tapt. Hvis det er bestemt at du på dette tidspunktet skal få lov å endre på bestillingslinjen så er også det mulig. © Senter for statlig økonomistyring 04.04.2017 side 20