Grunnkurs seiling 2K seiljoller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Løpeteknikk - Økt fart, færre skader.
Advertisements

6:0 FORSVAR MED FREMSKUTTE 3-ERE Laget av Kenneth Gabrielsen
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Hvordan er et atom bygd opp?
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
4 Bruk øynene riktig.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Titanic Developer Team består av :
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sone 1 (aerob) % av makspuls, lav intensitet
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
En tilsynelatende god knestilling
Båthåndtering & Mannskapsorganisering
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Innføring i et standardisert klatrespråk
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Erlend langsrud, TAF.  Det elementære  En oversikt over optiske design  Monteringer og elektronikk  Okularer  Grab & Go  Teleskop for visuelt bruk.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Dokumentasjon av en prosess
ALTOGOLF Alvor Portugal Presentasjon: Brase (N) Foto: P. Lundin (S)
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
BASISTRENING TJENSVOLL FK JENTER
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Vedlegg 3 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra byrådspartiene ® (rev:2.0.70) Fjorårets.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK
Dårlig kontakt i h/skulder
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
dekke opp innenfor egen 16-meter
Sannheter og myter om tømmervogntog
Av Bjørn Mørland-Pedersen
Boathandling &teknikk
TEKNIKK KVELD VIKERSUND 1.november 2010
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Seilbåt.
Innstilling Kverneland Vendeplog.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Av Bjørn Mørland-Pedersen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
RORMANN Opplæring.
Kraft og bevegelse Kap 9.
Bjørn Hansen Trenerkurs Oppdal, 21 januar 2006
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Problemløsning.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
Barnevernledelse i motvind og medvind MIDTRE NAMDAL SAMKOMMUNE BARNEVERN BARNEVERNLEDER KIRSTI MYRVANG.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Egenskaper til krefter
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Newtons lover.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Vannrakett med fallskjerm
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Grunnkurs seiling 2K seiljoller Fluiddynamikk, krefter og grunnleggende båthåndtering av Torgrim Log tlog@statoilhydro.com / torgrim.log@hsh.no Prof. T. Log

Torgrim Log Som professor i Branndynamikk (fysikk, matte and kjemi) vet jeg at seilteori kan være vanskelig å forstå for dem som ikke har bakgrunn i fluidmekanikk. Vi kan jo ikke direkte se vinden. Det er derfor ikke helt enkelt å forstå hvordan den påvirker seilene og hvordan båten responderer. Jeg håper at denne introduksjonen i seilteori gjør det enklere for deg å forstå kreftene som er involvert. Torgrim Log Haugesund Prof. T. Log

Vind og vinkler Prof. T. Log

Det er vindstille Du jogger mot øst: - Hastighet 2 m/s - Hva føler du da? - En motvind på 2 m/s - Apparent Wind = 2 m/s La oss studere det samme i vind fra nord Prof. T. Log

Dermed ble følbar vind 3,6 m/s og ca 60º på skrå forfra 3 m/s vind fra nord Du jogger som før mot øst, 90º på vinden: - Hastighet 2 m/s - Hva følte du nå da? - En vind på skrå forfra, ikke sant ? - Følbar vind (Apparent Wind) er vektorsummen av vinden fra nord (3 m/s) + den ”motvind” du selv laget pga jogging mot øst (2 m/s) 3 m/s AW = 3,6 m/s 3 m/s 60º 2 m/s Dermed ble følbar vind 3,6 m/s og ca 60º på skrå forfra Prof. T. Log

3 m/s vind fra nord Vi jogger mot øst med 2 m/s Prof. T. Log

3 m/s vind fra nord Vi jogger mot vest i 2 m/s Prof. T. Log

3 m/s vind fra nord Vi seiler mot øst, fart 2 m/s (4 knop) Prof. T. Log

3 m/s vind fra nord Vi seiler mot vest, fart 2 m/s (4 knop) Prof. T. Log

Men, vinden var jo fra nord, ikke sant? 3 m/s vind fra nord 3 m/s Men, vinden var jo fra nord, ikke sant? (Vi beveger oss hele tiden relativt til vinden og tar hensyn til det ved seiling.) Prof. T. Log

To prinsippielle former for vind True Wind (TW) True Wind Angle (TWA) Boat Speed Wind (BSW) Prof. T. Log

Slør BSW Apparent Wind (AW) TW TW BSW (”Seilevind” / følbar vind) TW TW BSW Seilevinden (AW) er summen av TW-pilen og BSW-pilen satt etter hverandre (i.e. vektorsummen av TW og BSW). Lengden på pilen angir styrken. Prof. T. Log

Slør AW TW Apparent Wind Angle (AWA) BSW Vi justerer alltid seilene etter AW (AWS og AWA). (Det er denne ”seilevinden” (hastighet og vinkel) båten, seilene og vi utsettes for ved seiling.) Prof. T. Log

Slør AW TW Apparent Wind Angle (AWA) BSW På slør kommer seilevinden (AW) alltid mer forfra (mindre vinkel) og er sterkere enn True Wind. Dette gir meget god båtfart  Prof. T. Log

På skarp kryss (TWA = 45°) har vi AWA ~ 30°. Apparent Wind Angle (AWA) BSW På skarp kryss (TWA = 45°) har vi AWA ~ 30°. Apparent Wind Speed er da mye sterkere enn True Wind Speed, og som vi ser, mer forfra. Prof. T. Log

Rom slør AWS Apparent Wind Angle (AWA) TWS BSW Seiler vi på skrå med vinden er Apparent Wind svakere enn True Wind Speed, og mer forfra. Prof. T. Log

Platt lens er Apparent Wind vesentlig lavere enn True Wind. Angle (AWA) TWS AWS BSW Platt lens er Apparent Wind vesentlig lavere enn True Wind. (Ved svak bris er seilevinden (AWS) så beskjeden at båtfarten blir temmelig skuffende ) Prof. T. Log

Platt lens innover Hetlandsvågen Platt lens er Apparent Wind vesentlig lavere enn True Wind. (Ved svak bris er seilevinden (AWS) så beskjeden at båtfarten blir temmelig skuffende ) Prof. T. Log

Aerodynamikk og krefter Prof. T. Log

Seilet medfører at luftstrømmen bøyes av. Det virker derfor en kraft fra seilet på luftstrømmen. En like stor motsatt rettet kraft må, i følge vår kjære Isac Newton, nødvendigvis virke på seilet. ”Kraft = Motkraft” På utsiden av seilet er det mest endring av strømningsretningen, dvs. mest krefter involvert. Prof. T. Log

Undertrykket gir det vi kaller løft på seil / flyvinge (eng Undertrykket gir det vi kaller løft på seil / flyvinge (eng. lift), og suger seilet mot le. (Deler av løftet skapes i forkant, dvs før vinden når fram til seilet.) Prof. T. Log

Den totale kraften er gitt ved summen av disse små kraftvektorene og kan prinsippielt deles opp i løft vinkelrett på AW og drag med AW. Mot vinden optimaliseres trim for maks løft og minimum drag Drag Løft Total kraft Prof. T. Log

Framoverrettet kraftkomponent Kjøl og ror hindrer sideveis avdrift. (Ved sideveis avdrift dannes undertrykk (løft) på motsatt side av kjøl og ror. God båtfart gir bra ”kjøl-løft” og lite avdrift samt gir roret løft når vi styrer.) AW Framoverrettet kraftkomponent Total kraft Sideveis kraft- komponent Prof. T. Log

Den lille ”dyttingen” vinden gjør på lo side betyr kun 20-30% av framdriftskraften Total kraft Undertrykk på le side (tilsvarende det vi får oppå ei flyvinge) står for 70-80% av framdriftskraften Trykk = Kraft / Areal  Kraft = Trykk • Areal Prof. T. Log

For stram skjøting av seil er vanlig. Seilene står fint og alt ser OK ut. Men luftstrømmen på baksiden er turbulent med lite løft. Prof. T. Log

For stramt skjøte (forts.) Innerlusa står bra Ytterlusa er kaotisk Svært viktig å ha laminær luft- strøm på utsiden av seilet ! Prof. T. Log

På slør og kryss skal begge lusene vise laminær strøm Innerlusa står bra Ytterlusa står bra Prof. T. Log

Seiltrim på kryss Prof. T. Log

To seil må ”samarbeide” Prof. T. Log

Storseil & genua: Et komplisert samspill Omtrentlige tall for 2K: Ved TWS = 5 m/s og TWA = 45° trekker: - et enslig forseil 15 N - et enslig storseil 45 N - SUM: 60 N Setter vi dem sammen får vi om lag: - forseil 30 N (!) - storseil 40 N (-) - SUM: 70 N (!), dvs mer enn 60 N !!!  Magi, eller fluiddynamikk ??? Prof. T. Log

linjer i forkant av stor- seilet (”oppvind”). Bøyde strømnings- linjer i forkant av stor- seilet (”oppvind”). Storseil Prof. T. Log

Storseilet gir meget gunstig AWA for forseilet: - Øket virkningsgrad for forseilet - Kan gå skarpere opp på kryss - Gir balanse i styring av båten AW ved forseilet kommer mer bak- fra grunnet stor- seilets oppvind (svært gunstig !) Forseilet blir langt mer effektivt. Vi kan få mer fart eller krysse høyere opp mot vinden. Prof. T. Log

Godt samspill mellom forseil og storseil er a og w for god båtfart og god høyde mot vinden. Storseilet skjøtes mhp: - Eventuelt innslag ved masten - Lusen(e) i akterliket skal strømme fritt bakover - Skal se / føles riktig - Iterasjonsprosess - Krengning i sterk vind Forseilet skjøtes mhp: - Lusene ved forliket - Strømme fritt bakover - Unngå turbulens Prof. T. Log

Problem nå ? - For stramt storseilskjøte - Slakk ut 20-30 cm ? - Prøv deg fram Prof. T. Log

Problem nå ? - For slakt storseilskjøte - Stram inn 20-30 cm ? - Prøv deg fram - Eller var dette bevisst for å redusere krengning? Prof. T. Log

Problem nå ? - Forseilet skjøtet på feil side (bakk) - Tenk fluiddynamikk og løft - Ikke lag en unødvendig brems som fanger masse vind (krengning) Prof. T. Log

Alltid noe som kan forbedres ! Hvor kommer vinden fra? Tenk krefter Tenk seiltrim Ikke glem at båten har 2 seil … Ikke trim for stramt Hold fart i båten Optimaliser hele tiden Det er som med sikkerhetsarbeid: Alltid noe som kan forbedres ! Prof. T. Log

Dybde (bus) i seilene Prof. T. Log

Setting av storseil Storseilfall NOR 1030 Uthal ved revet storseil Halshjørne (innhal) + Cunningham ved revet storseil (å feste dette hals- hjørnet riktig ved revet seil gjøres kun av halvparten av seilerne så langt, på tross av opplæringskurs…) Uthal Halshjørne (innhal) Cunningham Kick Prof. T. Log

Dybde i storseilet Stram kick* (trekker bommen ned og mastens topp bakover)  Flater ut øvre 2/3 storseilet (mest aktuelt i sterk vind) - Når vi ønsker høyde mer enn kraft og fart - Ved for stor krengning (uten å reve) - (Busen går da noe bakover) Stramt storseilfall / Cunningham - Får busen framover igjen Bomuthal (påvirker nedre 1/3 storseilet): - Svak vind: Slakt bomuthal (stor dybde) - Middels vind: Middels bomuthal (middels dybde) - Sterk vind: Stramt bomuthal (liten dybde) *) Meget effektivt på brøkdelsriggede båter (der forstag/genua ikke går til toppen av masten) (På store seilbåter kan vi i tillegg stramme akterstaget.) Prof. T. Log

Storseilets bus Sterk vind* ~ 60% ~ 40% ~ 15% Normal vind ~ 65% ~ 35% Svak vind Uthal Mastebøy ~ 60% ~ 40% ~ 15% Normal vind ~ 65% ~ 35% ~ 10% Sterk vind* ~ 70% ~ 30% ~ 5% *) For stor bus (dybde) i sterk vind gir (med få unntak) helt uregjerlig båt ! Prof. T. Log

Forenklet modell for krefter/båtfart Fs = Cdl Apsrl(AWS)2 1 Seilkraft : 2 Øker vinden fra 5 m/s til 7 m/s dobles kreftene ! Sterk vind er mer turbulent Vindrossene kommer vesentlig raskere Du har mindre tid til å korrigere En liten feil  tap av kontroll eller bading ! 7 m/s er derfor mye vanskeligere enn 5 m/s For ikke å snakke om vindrossen på 10 m/s Seiling i sterk vind med 2K er avansert og krever solid erfaring (+ er veldig gøy) ! 42 = 16 52 = 25 62 = 36 72 = 49 82 = 64 osv Prof. T. Log

Problemstilling i sterk vind (NB Problemstilling i sterk vind (NB! Begynnerkurset kvalifiserer ikke for vind > 5(6) m/s.) Prof. T. Log

Det er mye vind. Tenk at båten står i ro. Går dette bra ? For hard skjøting: - Sideveis krefter - Minimal framdrift - Umulig å slå - Båten driver sidelengs - Lystrer ikke roret - Krenger svært mye ! Prof. T. Log

Instinktivt slipper man ut storseilet for å lette sideveis press. Hvordan går det da? Vel, noe blir bedre: - Bedre framdrift, men - Baugen presses mot le (ikke balanse i kreftene) - Må ha mye rorutslag for å skape balanse (= brems) - Sakte fart, ”steady state” - F.eks. ikke mulig å slå ! Forseilets kraft virker langt foran kjølen og presser baugen fra vinden Forslag til løsning for å få kontroll igjen ? Prof. T. Log

Få kreftene til å virke framover! Skjøt seilene slik at de er på nippet til å blafre. Riktig skjøting: - Kreftene går framover - Båten skyter fart - Kjøl og ror fungerer - Lett å holde retningen - Begrenset krengning - Kontrollen gjenvinnes Prof. T. Log

Hva skjer når farten øker ? Prof. T. Log

Må da trimme seilene på nytt: - Kreftene gjenopprettes - Båten skyter mer fart - Blir lettere å holde retningen - Kan slå om man vil Men, hva bør man gjøre før man slår ? Prof. T. Log

Gå opp til skarp krysskurs og skjøt inn seilene. (Reguler presset med storseilet, balanser med kroppen, dvs heng i ristroppene med kroppen på utsiden.) Riktig skjøting: - Båten holder farten - Lett å holde retningen - Nå er det enkelt å slå - kun 45º opp til vindøyet - 30º rorutslag i 2 - 3 s er alt som nå skal til for å slå til ny krysskurs Prof. T. Log

Hvordan komme i gang i sterk vind. (NB Hvordan komme i gang i sterk vind ? (NB! Begynnerkurset kvalifiserer ikke for vind > 5(6) m/s.) Prof. T. Log

Rev storseilet og ta det ned før sjøsetting. Bind ned forseilet med en strikk el. liknende (fra boks inne). Sett kun revet storseil i starten: - Mye krefter virker da bak kjølen - Klarer å styre opp mot vinden - Lett å kontrollere båten i slag - Kan seiles av en seilkyndig - Ikke sett forseil før man er trygg - 100% trygg på forseilgasten? - OK, opp med forseilet ! - Bruk rorkultforlengeren* - Ri ned båten og ha en riktig frisk seiltur ! *) Kan du ikke bruke rorkultforlenger? Da må du i sterk vind la forseilet forbli under strikken ! Prof. T. Log

Rorkultforlengeren Vend deg til å styre med den - I lite vind går makkeren i le (som motvekt) - I mye vind, heng ut i ristroppene og balansér båten - Plasser rorkultforlengeren foran deg på lår eller kne - Da er det mye lettere å styre presist - Fremre arm skjøter storseilet - Unntak: Ved lensing fra vinden, trekk litt inn i båten Prof. T. Log

Gjennomføre et slag Prof. T. Log

La oss studere et slag fra BB halser til STB halser. (Utgangspunktet er BB halser slørekurs.) Prof. T. Log

Prof. T. Log

Prof. T. Log

Prof. T. Log

Prof. T. Log

Prof. T. Log

Mister litt fart i slaget: - Da kommer følbar vind mer bakfra - Slakket derfor litt ut på skjøtene - Dette lettet presset sideveis - Får kreftene til å gå mer framover - Båten krenger mindre - Akselererer kjappere - Når fart = OK, skjøt inn og gå opp i skarp kryss (eller slakk skjøtene og fall av om dere vil sløre STB halser) Mistet du all styrefart i slaget og begynner å gå baklengs? Slakk seilene, styr baklengs, og stram rolig inn skjøtet og bygg fart igjen ! Prof. T. Log

Slag (rormann) - Vri knærne framover - Hold godt på storseilskjøtet - Gi rorutslag (fra deg) (båten går opp i vinden) - Vipp opp rorkultforlengeren - Før bakre fot fram og over til den andre siden - Gå etter med hele kroppen - Sett deg på ripa - Bytt hånd for skjøte og rorkult - Slipp gjerne litt ut på storseilet sånn ”just in case” - Gå noen grader lavt og bygg fart igjen og så inn på krysskurs - Ved utgangen av slaget skal du ha en kursendring på 90-100º Prof. T. Log

Problemstilling i svak vind Prof. T. Log

Du seiler en skarp krysskurs, men farten er lav og de andre drar fra deg. Riktig skjøting: - Storseilet må få mer dybde - Da får du mer kraft i seilet - Seil deretter litt lavere og mye raskere - Forseilskjøtet må slakkes - Gir mer kraft i forseilet - Når fart = OK, trim inn litt og gå litt høyere ? Prof. T. Log

Vektfordeling Prof. T. Log

Hvorfor går dette sakte ? Prof. T. Log

Prof. T. Log

Tema som ikke behandles i begynnerkurs Separasjon og Gentry tufts Mulighet for rulleslag Spinnakerkjøring Polardiagram (optimal VMG kurs, …) Wally (ved forutsigbare vindskift) Meteorologi og vindstabilitet (ventede skift, etc.) Vindprofiler og ”Wind shear” Justere twist i seilene (topplus vs. bunnlus, etc.) Vindfelt rundt båten Regattaregler utover RRS 1 - 12 Taktikk og strategi Dybde og fasong av forseilet Løgang, skjøtevogn, etc på større båter, … Strømfelt, vindfelt ved obstruksjoner, etc Prof. T. Log

mvh Torgrim tlog@statoilhydro.com / torgrim.log@hsh.no God tur ! mvh Torgrim tlog@statoilhydro.com / torgrim.log@hsh.no