Attribusjon – grunnleggende prinsipper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

“Fra ord til liv” Februar
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Sosial kognisjon: Noen viktige funn
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Fransiscas unger Katten ble borte fra nyfødte unger. Men Jim tok vare på dem og en hektisk tvilling tid begynte. De var to stykker. Begge hankatter. Vi.
Slagsider (bias) i tenkning og oppfatninger
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Eksempler, eksperiment
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Sosial kognisjon: Viktige funn & prinsipper
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Personlighetsbegrepet i veiledning
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Avoidance Frode Svartdal Okt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sinne og hevn i konflikter kap 11 Betydningen av attribusjon
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
-av familieterapeut Hege Aitken
7. Motivasjon i organisasjoner
Bokpresentasjon Bergen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Randomisering av deltakere i eksperiment
Psykologi Intro – integrasjon og oversikt Frode Svartdal UiTø
Kontrafaktisk tenkning
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Forklaringstyper i historievitenskapen
Diskrete stokastiske variable
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
100 lure ord å lære.
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Kvalitative forskningsmetoder
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Emosjon, spenning, stress
Selvtillit Selvverd Skaalvik og Skaalvik, 1988
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Korrelasjonelle metoder
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Attribusjon – grunnleggende prinsipper Frode Svartdal Universitetet i Tromsø Nov-06

Hva er attribusjon? KAUSAL TENKNING HOS LEKFOLK I FORHOLD TIL ANDRES OG EGEN ATFERD Interpersonlig attribusjon (om andre): "Per strøk til eksamen”  ”… fordi han…” Intrapersonlig attribusjon (selvattrtibusjon): "Jeg blir lett irritert når X griper ordet i diskusjoner”  ”… fordi jeg …”

Attribusjon Attribusjoner er kognitive Attribusjoner er spontane og psyko”logiske” (men ikke alltid holdbare) Mange slagsider (systematiske feil)! Attribusjon: Vekt på det opplevelsesmessige – fenomenologi Attribusjon: Aktiv, kreativ prosess Attribusjon har konsekvenser Eks.: Lært hjelpeløshet

Attribusjon: Eksempler Hans skumper borti Per “Hans oppfører seg truende” [attribusjon av ond hensikt hos Hans] “Hans var uheldig” [attribusjon til situasjonen] Lært hjelpeløshet Opplever manglende kontrollmulighet  “Samme hva jeg gjør, så nytter det ikke” [attribusjon av lav kontroll]  gir opp Mange flere…

H. Kelley: ANOVA-modellen Attribusjon: Teorier H. Kelley: ANOVA-modellen Hva er det som bestemmer om vi attribuerer til noe ved personen (DISPOSISJONELT) vs. noe i situasjonen (SITUASJONELT)? Dette bestemmes av flere forhold, eks. hvor vanlig en handling er: Bare Per strøk til eksamen (ingen andre)  noe med Per (DISP) Nesten alle i klassen, også Per, strøk til eksamen  noe med eksamen (SIT)

Weiner: Konsekvenser av attribusjon Attribusjon: Teorier Weiner: Konsekvenser av attribusjon Per stryker til eksamen. Hva betyr hans attribusjon forhold til dette? “Å, dumme meg” (Årsak: INTERN, STABIL)  ? “Å, dette semesteret var oppgavene vanskelige” (Årsak: EKSTERN, USTABIL)  ?

Daryl Bem: Selvattribusjon Attribusjon: Teorier Daryl Bem: Selvattribusjon Enkel teori: Ofte er vi i villrede om hva vi mener, føler… Vi søker da sosial informasjon for å fortolke egen atferd Eksempel: “Er du sulten”? Verken sulten eller mett  SPISER MYE  “Jeg var sulten!” Verken sulten eller mett  SPISER LITE  “Jeg var ikke så sulten” Sosial informasjon

Attribusjon: Dimensjoner Lokus: hvor plasseres forklaringen? ”Per strøk fordi oppgavene var så vanskelige”  SITUASJONELL ÅRSAK ”Per strøk til eksamen fordi har ikke hadde lest nok”  PERSONLIG ÅRSAK Stabilitet/ustabilitet "Per strøk fordi han er dum"  STABIL ÅRSAK "Per strøk fordi han hadde uflaks med oppgavene"  USTABIL ÅRSAK

Attribusjon: Dimensjoner Global vs. spesifikk ”Per strøk fordi han er håpløs med tall” vs. ”Per strøm fordi han ikke hadde lest nok om korrelasjon” Kontrollerbare vs. ukontrollerbare: "Per strøk fordi han ble syk under eksamen" vs. "Per strøk fordi han ikke hadde lest nok” Lokus (indre-ytre) er en svært vanlig dimensjon (Heider, Kelley, Weiner, etc.) De andre dimensjonene har vært mer diskutert * Generelt: 1, 2 og 3; * Weiner: 1, 2 og 4

Attribsjon: Eksempler Storms & Nisbett (1970): Reversert placeboeffekt Placebopiller til søvnløse; to forskjellige beskjeder: Gruppe 1) ”Pillen virker oppkvikkende, øker hjerterate, etc." Gruppe 2) ”Pillen virker avslappende” Hvem sovnet raskest?

Attribusjon: Eksempler Overrettferdiggjøring (Lepper, Greene, & Nisbett, 1973) Unger lekte med fargestifter (noe de liker). Så: Gruppe 1: Får belønning for å leke Gruppe 2: Får ikke belønning for å leke Hva skjer?

Sysematiske feil i attribusjon Den fundamentale attribusjonsfeilen (Ross, 1977) Årsaker til atferd attribueres i for stor grad til disposisjonelle forhold, mens situasjonelle forhold overses. Eksempel: Ross, Amabile & Steinmetz, 1977: "Spørrer" vs. "svarer"; 10 spørsmål. Observatører vurderer "spørrere" som mer kompetente enn svarere - overser at spørrere bestemmer premissene. Merk: (1) Dette er lært (barn viser ikke en slik attribusjonsfeil), (2) Den er ikke universell (den er et vestlig fenomen

Systematiske feil i attribusjon Aktør-observatørforskjeller (Jones & Nisbett, 1971) Aktør: situasjonelle forklaringer (”jeg falt fordi det var en bulk i teppet” Observatør: disposisjonelle forklaringer (”han er en kloss som kunne falle mdt på studgulvet”

Systematiske feil i attribusjon Self-serving bias (Miller & Ross, 1975). Suksess forklares disposisjonelt; hvis man mislykkes er det noe situasjonelt.

Systematiske feil i attribusjon Illusion of control (Langer, 1975) Folk antar personlig kontroll selv om det er åpenbart at dette er feilaktig. Langer (1975): Folk deltok i et lotteri; pris $1; gevinst $50. VELGE lodd TILDELT lodd Senere, når f.p. ble spurt om hvor mye de skulle ha for å selge loddene sine, svarte VALG-gruppen $8.67; ikke-VALG gruppen skulle ha $1.96. M.a.o.: VALG  følelse av kontroll (over utfall) Manipulasjon:

Systematiske feil i attribusjon Misattribusjonseffektene Utgangspunkt: Schachter & Singer (1962): Opplevd emosjon = generell aktivering (uspesifikk) + kognitiv merkelapp Aktivering