¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skjønnlitterær fortelling
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Det handler om oppførsel
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan intervjue en forsker?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Aggression Replacement Training
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Smeden og bageren Dette er en liten by der det skjer mye rart. Det får du se nå.
Muntlige presentasjoner
Vurdering av pedagogisk programvare
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Impulsuka 2013 Kristiansand
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Musikkmeditasjon Høgskolelektor Svein Erik Svendsen (c) Lenguasol.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
V E L K O M M E N til Foreldremøte på SFO
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Mi adjetivo Høgskolelektor Svein Erik Svendsen. Mi adjetivo 1 Dette er en fin måte å bli litt bedre kjent med elevene på! Be elevene finne et adjektiv.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Uke Norsk: Jeg kan skrive beskjeder med mottaker, avsender og et tydelig budskap. Matte: Jeg vet hva sirkellinje, diameter, radius og sentrum.
Oppgave: Leke med rimkortene
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol

¡A golpe de periódico! 1  Elevene setter seg i sirkel (8-16 pr.sirkel)  Hver elev velger et dyr og sier etter tur hvilket dyr de er (på målspråket, selvsagt!)  Prosedyren gjentas, slik at alle skal huske best mulig hvilket dyr de andre er.  Viktig: Læreren skal også være et dyr!  Læreren setter seg i midten med en sammenrullet avis i handa. © Lenguasol

¡A golpe de periódico! 2  Læreren sier navnet på et av dyrene, for eksempel ”TIGRE”.  Den eleven som er tiger, må nå fort si navnet på et av de andre dyrene i gruppa, for eksempel ”PANDA”. ”PANDA” sier fort navnet på et av de andre dyrene osv.  Hvis læreren får tid til å slå noen i hodet med avisa (ikke hardt) før han får sagt dyrenavnet, så skal den eleven få avisa og slå neste elev. © Lenguasol

¡A golpe de periódico! 3  Nå setter læreren seg i ringen og er med på leken som en av elevene.  Dette virker jo lett, men hva skjer ofte?  Når en elev hører sitt dyrenavn, får han panikk og blir stum. Resultat: Mange slag i hodet og mye latter.  Elevene liker faktisk å bli slått i hodet!  Noen elever synes også det er gøy å få sjanse til å slå læreren i hodet! © Lenguasol

¡A golpe de periódico! 4  Andre regler:  Det er ikke lov å si samme dyrenavn mer enn to ganger.  Hvis noen sier navnet til et dyr som ikke er valgt, er det han som får avisa.  Det samme skjer hvis noen sier dyrenavnet til eleven som har avisa.  Hvis den eleven som har avisa slår feil elev, får han en ”straff” før han kan fortsette å slå, for eksempel: ”Canta una canción en español”, ”Conjuga un verbo” etc. © Lenguasol

¡A golpe de periódico! 5  Denne øvingen kan brukes til mye, f.eks:  Lære navn  Lære navn på land, nasjonaliteter, yrker, frukt, grønnsaker, osv.  Lære verb, adjektiv, substantiv osv.  Bare fantasien setter grenser! © Lenguasol