Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Advertisements

Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
YouTube, en viktig ressurs for undervisning og formidling José María Izquierdo (Humsam, UBO)
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Kulturnett som arena for arkivformidling
Ærede deltagere, kjære alle sammen. Velkommen til Stavanger og til Fagreferentkonferansen Bibliotekverdenen, i alt sitt vesen og omfang, er gjenstand.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
Foreløpige resultater
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Spansk: Voksesmerter i populært språkfag
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Biblioteket - et brukerperspektiv Kevin McCafferty Institutt for fremmedspråk Bibliotekarkompetanse fra 2.0 til 2014 Bergen,
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Spesialsamlingene og resten av biblioteklandskapet Spesialsamlinger er del av biblioteklandskapet. Spesialsamlingene er likevel annerledes enn resten av.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Tiller videregående skole
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Her er den flotte skolen vår K ULTURØKT På mellomtrinnet har vi forskjellige kurs hver torsdag. Kursene varer i fem uker. Vi har seks forskjellige.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
PUBLIKUMSMASKINER VED UB
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bienvenido.
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
YouTube, en viktig ressurs for undervisning og formidling
Utskrift av presentasjonen:

Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam) Fagreferent i Romanske språk Fagreferentkonferanse UBO

Forord Spesiell situasjon •UBO - Humsam •Fremmedspråk •Samarbeid med flere institutter (ILOS, ILS, IKOS og andre norske og utenlandske universiteter) som fagreferent + forsker/lærer/spesialist •Samarbeid med språklærere ved ungdomskoler og vgs. Fagreferentkonferanse UBO

Ideologisk ramme 1.Faglighet 2.Kreativitet 3.Fleksibilitet 4.Synliggjøring 5.Formidling 6.Felleskap 7.Samarbeid Fagreferentkonferanse UBO

Fagreferentkonferanse UBO Skal vi bygge elitistiske murer? Eller bør vi bygge broer? Skal vi tenke bare på oss selv? Hvilken rolle bør bibliotekene og fagreferentene spille i vårt samfunn?

Hva kan fagreferentene gjøre? 1.Etablere og administrere vår ressursmappe (Boksamling, fagsidene, elektroniske ressurser) 2.Være oppdatert i våre fag 3.Veilede våre brukere 4.Synliggjøre vår aktivitet (Forskning + formidling + undervisning) Fagreferentkonferanse UBO

Hvilke ressurser har vi? For eksempel elektroniske… Fagreferentkonferanse UBO

Hvem er mottakeren? 1.Universitetsstudentene 2.Ansatte ved institusjonene våre 3.”Resten” Fagreferentkonferanse UBO ”Resten” kan, for eksempel, være brukerne våre i framtida: Elever og skolelærere (EVU)

En utstilling for alle: De romanske språkene ved UBO Fagreferentkonferanse UBO

En utstilling for alle: De romanske språkene ved UBO Fagreferentkonferanse UBO

Här är en sång till modet hos dom som vågar se Som inte låter tysta sej men säger som det är Till alla som bygger broar Till alla som släpper in Till dom som tror att människan kan göra det, hon vill… Mikael Wiehe Fagreferentkonferanse UBO Fagreferent Mange takk!