Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OEP Offentlig Elektronisk Journal Beste praksis?
Advertisements

Digitalt arkivmateriale – arkivpakker - arkivdepot
Arkivdanning i Kristiansand kommune
Digital langtidslagring og formidling
Offentlighetsprosjekt i Hole kommune
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Lars-Eivind Bjørtvedt, rådgiver Kjetil Reithaug, arkivsjef
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Digitalisering av tekniske arkiver
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Integrasjon med fagsystem i sikra sone sett fra leverandørståstad
©2013 Physica Physica ER ET PRODUKT LEVERT AV ASPIT ©2013 Physica.
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Bruk og bevaring i kommunal saksbehandling
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Digitalisering Nye muligheter ved IKA Opplandene.
Digitaliserer papirflyt
digitalt byggesaksarkiv
Digitalisering av tekniske arkiver i Drammen kommune
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Oppfølgingen av riksrevisjonen sin rapport. 8. September 2010 klokka
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bevaringsplanlegging
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Regnskapsenheten i nye Harstad kommune
Anbefaling Kemnerenheten nye Harstad
Anbefaling IKT-løsning nye Harstad
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Synkron overføring - Digitalt skapt materiale fra kommunene
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Plassering av personalmapper Versjon , ESAK.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Nxc.no Documaster Byggesak - digitalisering av byggesaksarkivet.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Rådmann Ytre enheter Arkivtjenesten Helse Økonomi Nav Skoler Omsorg
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Håndtering av digitale arkiv
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Tema 6 Geointegrasjonsstandarden
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune Dato: 12.6.2012 Fagkoordinator: Thomas Schjelderup

Administrasjonsenheten i nye Harstad kommune: MANDAT: Skisser modell for organisering av støttetjenester tilhørende administrasjonsenheten i nye Harstad kommune når Bjarkøyforbindelsen er på plass. Om nødvendig skisser nødvendige interimsløsninger frem til Bjarkøyforbindelsen er på plass.

SAK OG ARKIVSYSTEM BAKGRUNN: Begge kommuner har papirbaserte arkiv Ingen arkivlokaler på Bjarkøy er godkjent i henhold til arkivforskriften. Blant annet befinner det seg vannledninger på fjernarkivet (tilfluktsrom). Hva kommunehuset på Bjarkøy skal benyttes til når Bjarkøy kommune legges ned er ikke avklart. Harstad kommune har kapasitet og godkjente arkivlokaler i henhold til arkivforskriften.

Saksbehandlingssystemene i begge kommuner er saksproduserende. Harstad benytter ePhorte i versjon 4. Bjarkøy kommune benytter en gammel versjon av Kontorsak 2000. Begge kommuner har eget postmottak. All post i Harstad digitaliseres i ePhorte men kommunen har ikke fulldigitalt arkiv på grunn av manglende sikkerhetskopiering. På Bjarkøy håndteres all post og arkivmateriale manuelt. I Harstad er det ca 7 årsverk i tilknytning til sak og arkiv. På Bjarkøy er det totalt 1,5 årsverk som også omfatter politisk sekretariat og sentralbord.

ANALYSE: Som følge av sammenslåingen må det opprettes en ny arkivdel for nye Harstad kommune med oppstart fra 1.1.2013. Med tanke på hvordan arbeidsoppgaver og tjenester organiseres og løses i dag vil det være upraktisk og lite fleksibelt å etablere en papirbasert arkivdel på Bjarkøy og en i Harstad som totalt utgjør nye Harstad kommunes dagligarkiv. Det er heller ikke økonomisk forsvarlig å oppgradere arkivlokalene på Bjarkøy slik at de blir godkjent i henhold til arkivforskriften dersom arkivet fortsatt skal være lokalisert på kommunehuset på Bjarkøy. Om arkivlokalene ikke oppgraderes eller flyttes til et godkjent arkivlokale vil det medføre en betydelig risiko for tap av arkivmateriale.

Begge kommuner har sak og arkivsystem som er utdatert. Kontorsak 2000 er i en så gammel versjon at det ikke er mulig å konvertere det over til Norsk arkivstandard (NOARK). Det er mulig å etablere en søkbar database med opplysninger slik at det vil være mulig å gjenfinne dokumenter. Dokumentene må så letes opp i papirarkivet. ePhorte i versjon 4 er et godkjent sak og arkivsystem klargjort for fulldigital lagring som er mulig å bruke i oppgradert versjon i nye Harstad kommune. Imidlertid kan det ikke benyttes fulldigitalt før sikkerhetskopieringen er tilstrekkelig. I tillegg må det minst oppgraderes til versjon 2007 av Officepakken.

Byggesaksarkivet i Bjarkøy kommune er ønsket digitalisert i nye Harstad kommune for å kunne opprettholde kommunale arbeidsplasser med hensyn til saksbehandling for tekniske tjenester. I Harstad kommune er det gjort et forprosjekt i 2010 som tar for seg digitalisering av byggesaksarkivet i Harstad kommune. På grunn av mangel på ressurser ble hovedprosjektet ikke igangsatt. Med grunnlag i forprosjektrapporten er konklusjonen at å digitalisere byggesaksarkivet i Bjarkøy kommune medfører betydelig arbeid.

Grunnarbeidet i prosjektet med å digitalisere byggesaksarkivet på Bjarkøy må sees i sammenheng med å tilrettelegge for å digitalisere byggesaksarkivet i Harstad kommune. Om byggesaksarkivet fra Bjarkøy fulldigitaliseres vil det være tilgjengelig på Bjarkøy og i Harstad noe som muliggjør å opprettholde kontorarbeidsplasser for tekniske tjenester på Bjarkøy. Ved å innføre fulldigitalt arkiv samt å sentralisere arkivtjenesten i Harstad vil det ikke være behov for post og arkivfunksjon på Bjarkøy.

KONKLUSJON: Fjernarkiv og dagligarkiv på Bjarkøy (ca 265 hyllemeter) flyttes til arkivdepot og dagligarkiv i Harstad. Nye Harstad kommune etablerer en felles sentral arkivtjeneste. Nye Harstad kommune etablerer et felles postmottak som behandler og distribuerer post til alle enheter i den nye kommunen. Postmottaket vil være lokalisert på rådhuset i Harstad. All innkommende arkivverdig post bli digitalisert før den fordeles til enhetene via ePhorte.

Det etableres en ny elektronisk arkivplan for nye Harstad kommune. Det etableres det en fulldigital serverplattform som er klar til bruk ved oppstart av ny arkivdel fra 1.1.2013. Det settes et skarpt skille der arkivmateriale etter 1.1.2013 bare kan gjenfinnes digitalt. Dette gjør at nye Harstad kommune vil være fulldigital fra samme dato. Det installeres en ny versjon av ePhorte (5) og ePhorte i Sharepoint. Begge systemer presenteres i grensesnitt som er moderne og lettfattelige.

ePhorte i Sharepoint

ePhorte 5

Dette er løsninger som er fremtidsrettet og har støtte for forenklet og forbedret saksbehandling. Løsningene er også tilrettelagt for interkommunalt samarbeid. Integrasjon mot saksbehandling i Outlook (Harstad kommunes e-postsystem) vil gjøre opplæring av nye saksbehandlere fra Bjarkøy betydelig lettere i forhold til dagens løsning i Harstad kommune. I tillegg vil integrasjon mot Harstad kommunes intranett som er basert på Sharepoint gjøre at saksbehandlere kan få en komplett oversikt på et skjermbilde. ePhorte 5 gir en ny og forbedret løsning for innsyn i saksdokumenter i sanntid for publikum og mulighet for integrasjon mot fagsystemer slik at disse benytter lagring basert på NOARK 5 standard.

eInnsyn

Et fulldigitalt arkiv er en forutsetning for å kunne opprettholde og utnytte administrative arbeidsplasser fullt ut på Bjarkøy. Forutsetningen for oppgradert løsning til ePhorte 5, Sharepoint og fulldigitalt byggesaksarkiv er en fulldigital serverplattform med tilstrekkelig sikkerhetskopiering. En sikker fulldigital serverplattform vil også alle andre enheter som for eksempel regnskap, personal og kemner dra nytte av. Per i dag bruker disse enhetene papirbasert arkiv selv om det aller meste skannes og kan gjenfinnes digitalt. Papirarkivet kan avvikles når sikkerhetskopieringen er god nok

SENTRALBORD ANALYSE OG KONKLUSJON: Harstad kommune har et moderne utbygd sentralbord (Telmax) og formidler samtaler til alle enheter i Harstad kommune. I tillegg har sentralbordet oversikt over kalenderen til alle ansatte. Sentralbordet på Bjarkøy (Astra) er utdatert. I nye Harstad kommune integreres enheter i Bjarkøy kommune i Harstad kommunes sentralbordstjeneste.

SERVICETORG ANALYSE OG KONKLUSJON: Harstad kommune har et servicetorg på rådhuset i Harstad. Servicetorget yter førstelinjestøtte og formidler henvendelser fra publikum videre til enheter på rådhusene. På Bjarkøy henvender man seg direkte til den man ønsker å komme i kontakt med. I nye Harstad kommune integreres Bjarkøy i servicetorgtjenesten. Det legges opp til økt bruk av elektronisk selvbetjening fra den nye kommunenes hjemmesider.

Det kan være behov for at servicetorgtjenester for innbyggere på Bjarkøy som ikke har pc bør ivaretas av en person. Denne merkantile tjenesten kan integreres i en stilling ved sykehjem, skole eller teknisk enhet.

POLITISK SEKRETARIAT KANTINE ANALYSE OG KONKLUSJON: Når Harstad og Bjarkøy kommune legges ned vil det bare være behov for ett politisk sekretariat. I nye Harstad kommune vil dette være lokalisert på rådhuset i Harstad der politisk møtevirksomhet er samlet. KANTINE Bjarkøy kommune har ingen kantine. Harstad kommune har kantine og den vil fortsette ordinær drift i nye Harstad kommune.

BESPARELSER ANALYSE OG KONKLUSJON: På Bjarkøy er det 1,5 årsverk som utfører alle tjenester som nevnt med unntak av kantinedrift. Som følge av kommunesammenslåingen vil alle tjenester samordnes. I innsparingsforslaget på 8,6 mill kr fra Bjarkøy ligger det bare en innsparing på 0,5 stilling som berører adm.enheten. Formannskapsekretær er ikke tatt med. Effektiviseringsgevinsten ved at det opprettes fulldigitale arbeidsverktøy vil være at 1,5 årsverk i kommuneadministrasjonen knyttet opp til disse funksjonene på Bjarkøy vil kunne spares.