Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Advertisements

Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Seniorrådgiver Einar Lund
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN SOM UTGANGSPUNKT FOR TEMATISK PLANLEGGING
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Arbeidet med ny kommuneplan Karlsøy kommunestyre
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Planleggingens utfordringer
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Bærekraftig boligbygging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Plankonferansen 11 desember 2014
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?

Hva er planlegging? Nå et mål ved hjelp av rasjonelle metoder? Få kontroll over konsekvensene? Forhåndavgjørelser? Konfliktløsning? Kollektiv koordinering? Forberedelse til handling? Krever nye beslutninger før realisering? Fremtidsinformasjon? Bevisstgjøring?

Vi er på konstant leting etter riktig arbeidsmodell for regional planlegging Arbeidsmodeller: Instrumentell planlegging Territoriell planlegging Kommunikativ planlegging Partnerskap Fokus på: Utredninger Plandokument Demokrati Nedenfra-opp Helhet Rullering Læring Delegering Effektivitet Gjennomføring Allianser

Fra bygningslov til plan- og bygningslov Økende bredde av hensyn som skal ivaretas

§ 1–1 Lovens formål Loven skal fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner. Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver og gi grunnlag for vedtak om bruk og vern av ressurser. Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det enkelte tiltak skal utføres forsvarlig. Planlegging og vedtak skal sikre åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning for alle berørte interesser og myndigheter. Det skal legges vekt på langsiktige løsninger, og konsekvenser for miljø og samfunn skal beskrives. Prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planleggingen og kravene til det enkelte byggetiltak. Det samme gjelder hensynet til barn og unges oppvekstvilkår og estetisk utforming av omgivelsene.

§ 3-1 Oppgaver og hensyn i planlegging etter loven (del 1) Innenfor rammen av § 1-1 skal planer etter denne lov: a) sette mål for den fysiske, miljømessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utviklingen i kommuner og regioner, avklare samfunnsmessige behov og oppgaver, og angi hvordan oppgavene kan løses b) sikre jordressursene, kvaliteter i landskapet og vern av verdifulle landskap og kulturmiljøer c) sikre naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv d) legge til rette for verdiskaping og næringsutvikling e) legge til rette for god forming av bygde omgivelser, gode bomiljøer og gode oppvekst- og levekår i alle deler av landet f) fremme befolkningens helse og motvirke sosiale helseforskjeller, samt bidra til å forebygge kriminalitet g) ta klimahensyn gjennom løsninger for energiforsyning og transport h) fremme samfunnssikkerhet ved å forebygge risiko for tap av liv, skade på helse, miljø og viktig infrastruktur, materielle verdier mv.

§ 3-1 Oppgaver og hensyn i planlegging etter loven (del 2) Planleggingen skal fremme helhet ved at sektorer, oppgaver og interesser i et område ses i sammenheng gjennom samordning og samarbeid om oppgaveløsning mellom sektormyndigheter og mellom statlige, regionale og kommunale organer, private organisasjoner og institusjoner, og allmennheten. Planleggingen skal bygge på økonomiske og andre ressursmessige forutsetninger for gjennomføring og ikke være mer omfattende enn nødvendig. Planer skal bidra til å gjennomføre internasjonale konvensjoner og avtaler innenfor lovens virkeområde. Vedtatte planer skal være et felles grunnlag for kommunal, regional, statlig og privat virksomhet i planområdet.

Bærekraftig utvikling som sammensatt begrep

ØKOLOGISK BÆREKRAFT SOSIAL BÆREKRAFT ØKONOMISK BÆREKRAFT sikre økologiske systemer – redusere forurensing, sikre biologisk mangfold, sikre naturen som sted for rekreasjon SOSIAL BÆREKRAFT opprettholde samfunnsorden og livskvalitet, helse, kultur, bomiljø, innflytelse og medvirkning og demokrati ØKONOMISK BÆREKRAFT opprettholde velferd og levekår, god ressursforvaltning, ressursbruk, produksjon, forbruk, langsiktig forvaltning Kilde: (Rapport T – 1304 fra Miljøverndepartementet: Bærekraftig utvikling – verdimessige utfordringer og problemstillinger) Forståelse av bærekraftbegrepet

Arbeidet med bærekraftig utvikling kan skisseres langs tre hovedakser bærekraftig utvikling som et spørsmål om å skape samspill mellom ulike nivåer fra det personlige til det globale bærekraftig utvikling som et spørsmål om å sikre balanse mellom økologisk, sosial og økonomisk bærekraft bærekraftig utvikling som en utfordring i forhold til å knytte sammen verdier, faktagrunnlag, kunnskap og praktisk erfaring (Kilde: Rapport T – 1304 fra Miljøverndepartementet: Bærekraftig utvikling – verdimessige utfordringer og problemstillinger)

Hvem har den riktige bærekraftige løsningen? DEN SOM VEKTLEGGER SLIK: ØKOLOGISK BÆREKRAFT ØKONOMISK BÆREKRAFT SOSIAL BÆREKRAFT NASJONAL FORVALTNING REGIONAL FORVALTNING LOKAL FORVALTNING VERDIER FAKTA ERFARING ELLER DEN SOM VEKTLEGGER SLIK: ØKOLOGISK BÆREKRAFT ØKONOMISK BÆREKRAFT SOSIAL BÆREKRAFT NASJONAL FORVALTNING REGIONAL FORVALTNING LOKAL FORVALTNING VERDIER FAKTA ERFARING

Helhetssyn er viktig

Avveining av nasjonal politikk Stortinget Fylkestinget Kommunestyret Nasjonal politikk Regional politikk Lokal politikk Det regionale og lokale folkevalgte skjønnet skal tilføre nasjonal politikk en stedlig merverdi.

Planleggingen må tilpasses utfordringen Utfordringer? Utfordringer? Befolkningsutvikling i kommunene i Trøndelag 1980 – 2025 alt. MMMM

Hvem styrer forutsetningene for planlegging? Hvem styrer planprosessene? Hvem styrer gjennomføring av planene?

Hvem styrer forutsetningene for planlegging? Nasjonale rammer? Tunge trender? Utviklingstendenser (økonomi, miljø)? Politikere med sine visjoner? Grunneiere med ønsker og behov? Tilskuddsordninger? Nasjonale, regionale, kommunale satsingsområder? Katastrofer?

Hvem styrer planprosessene? Politikere? Administrasjonen? Innbyggere? Organisasjoner? Regionale etater? Nasjonale satsinger? Media? Markedet?

Hvem styrer gjennomføringen av planene? Politikere? Grunneiere? Investorer? Tilskuddsordninger? Administrasjonen?