TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Eirin Winje Kommunepsykolog I Frogn (veldig snart Ph.D)
HELSE OG LIVSSTIL.
Å opprettholde et godt immunforsvar
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Landskonferansen om Downs syndrom 2012 Marie Vøllo, helsesøster
Fysisk aktivitet og helse
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
TEMA II VENN MED TIDEN Jörgen Larsson, fil.dr., Chalmers tekniske høgskole, og forfatter Fredrik Warberg, har hatt hovedansvar for utformningen av temaet.
Helse og sykdomsbegrepet
Hva er aktivitet og deltakelse?
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Mat, måltider og følelser
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Antonovsky`s salutogenesemodell
Å lykkes eller være lykkelig?
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
”Klubbens indre liv og vekst”
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Samtale 2.
Scandinavian Sarcoma Group
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.
Lek og Læring i barnehagen
Søvn, hvile og aktivitet
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Livsstilsending - uke 5 -
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Avd. for helseopplysning - SiA
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Kapittel 1 Helse og sykdom
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Vennskap for 1. og 2. klasse.
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Velkommen til foreldremøte om
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL Karin C Ringsberg, professor, Nordic School of Public Health NHV, har hatt hovedansvar for utformningen av temaet, i samarbeid med Hrafnhildur Gunnarsdottir, doktorand, Nordic School of Public Health NHV.

Formål Formålet med Tema I er at deltakerne skal øke sin kunnskap om, og forstå sammenhengen mellom, helse og livsstil, samt relatere dette til sin egen, barnets og familiens livsstil. K C Ringsberg

Tema I er delt opp i fem diskusjonsområder Helsens bestemmelsesfaktorer: Faktorer som styrer vår helse og livsstil blir diskutert. Å arbeide helseforebyggende: Forskjellen mellom helsefremmende og forebyggende arbeid diskuteres. Hvordan er helsesituasjonen? Det blir diskusjon om helsesituasjonen og de vanligste livsstilssykdommene blant voksne og barn i Norden. Helse – mer enn bare fravær av sykdom. Det blir diskusjon om et holistisk, helsefremmende og salutogenetisk helsesyn. Nya temaer å arbeide med i Livsstilsverkstan - Gruppen legger opp en strategi for å fortsette det felles arbeidet. K C Ringsberg

WHO deler inn helsens bestemmelsesfaktorer i henhold til følgende: Sosiale og økonomiske faktorer Faktorer som er knyttet til det fysiske miljøet Faktorer som er knyttet til individuelle karakteristikker og oppførsel (livsstilsfaktorer)   Figur 1. Helsens bestemmelsesfaktorer WHO (2012). K C Ringsberg

Figur 2. Helsens bestemmelsesfaktorer Dahlgren & Whitehead (1991). K C Ringsberg

Hva synes dere om denne inndelingen av helsens bestemmelsesfaktorer? Diskusjonsspørsmål Hva synes dere om denne inndelingen av helsens bestemmelsesfaktorer? Hvilke ”lover" synes dere at dere kan påvirke? Hvordan kan dere påvirke? K C Ringsberg

Figur 3. Livsstil og samvirkende faktorer. K C Ringsberg

Dersom ikke, fra hvor og hvordan skal du få denne kunnskapen? Diskusjonsspørsmål Hvilke faktorer synes du påvirker deg og familien din mest i dine livsstilsvalg? Reflekter over hvilken livsstil dere fører i familien. Kan noe endres? Del erfaringer med hverandre. Synes du at du har nok kunnskap til å treffe beslutninger om hvordan du kan leve et sunt liv? Dersom ikke, fra hvor og hvordan skal du få denne kunnskapen? K C Ringsberg

Figur 4. WHOs definisjon av helsefremmende (health promotion). ”Den prosessen som gjør det mulig for mennesker å øke kontrollen over, og forbedre, helsen sin” (Ottawa Charter 1986).   Figur 4. WHOs definisjon av helsefremmende (health promotion). K C Ringsberg

Hvilke faktorer kan du påvirke for å fremme helsen? Diskusjonsspørsmål Hvilke faktorer påvirker helsen og livsstilen for deg, barnet ditt og resten av familien? Hvilke faktorer kan du påvirke for å fremme helsen? Diskuter hvordan du/en kan gå frem, rent praktisk. Diskuterer dere i familien, sammen med barnet, spørsmål vedrørende helse, som f.eks. å forbli frisk ved å spise sunt og å være fysisk aktiv? K C Ringsberg

Tabell 1. Andelen nordiske foreldre som diskuterer helse og helsefremmende aktiviteter sammen med barna sine, fordelt på aldersgruppene 2–6 år og 2–17 år (2011). Kilde: NordChild 2011 K C Ringsberg

Figur 5. Helseutviklingen i samfunnet det seneste tiåret. K C Ringsberg

Hva tror dere denne utviklingen skyldes? Diskusjonsspørsmål Hva tror dere denne utviklingen skyldes? Hvordan kan vi sammen snu trenden? K C Ringsberg

Sunne livsstilsvalg under barns oppvekst Helsen blir bedre og problemene som følger av livsstils-sykdommer reduseres Sunne livsstilsvalg under barns oppvekst Barn gjør egne sunne livsstilsvalg som voksne Figur 6. Sunne livsstilsvalg. K C Ringsberg

Spørsmål til diskusjon Hva tenker dere rundt sammenhengen som er beskrevet i Figur 6? K C Ringsberg

Tabell 2. Andelen friske nordiske barn, fordelt på aldersgruppene 2–6 år og 2–17 år. Kilde: NordChild 2011 K C Ringsberg

Tabell 3. Andelen nordiske barn med psykosomatiske problemer, fordelt på aldersgruppene 2–6 år og 2–17 år. Kilde: NordChild 2011 K C Ringsberg

Tabell 4. Andelen nordiske barn med overvekt, fordelt på aldersgruppene 2–6 år og 2–17 år. Kilde: NordChild 2011 K C Ringsberg

Dersom det er tilfelle, når pleier barnet å gjøre det? Diskusjonsspørsmål Har barnet deres klaget over magesmerter, hodepine, søvnløshet eller lignende problemer? Dersom det er tilfelle, når pleier barnet å gjøre det? Hvordan tror dere overvekt påvirker et barn? Er det forskjeller på jenter og gutter når det gjelder god/dårlig helse? K C Ringsberg

Figur 7. WHOs definisjon av helse Helse er en tilstand med fullstendig fysisk, psykisk og sosial velvære, og ikke bare fravær av sykdom eller svakhet. WHO 1948   Figur 7. WHOs definisjon av helse K C Ringsberg

Diskuter WHOs definisjon av helse. Diskusjonsspørsmål Diskuter WHOs definisjon av helse. Diskuter hva det innebærer for hver enkelt å ha helse. Nevn flere risikofaktorer og diskuter hvordan disse kan føre til dårlig helse. Nevn flere sunnhetsfaktorer og diskuter hvordan de kan fremme helsen. Diskuter om det er forskjeller mellom kjønnene når det gjelder god/dårlig helse. K C Ringsberg

Figur 8. Salutogenesis. K C Ringsberg

KASAM Begripelighet At en opplever tilværelsen som begripelig og forutsigbar, at en forstår hva som skjer i ens eget liv og hvorfor. Håndterbarhet At en opplever at tilværelsen er håndterlig, at en kan ta seg gjennom hverdagslige vanskeligheter på en konstruktiv måte, at en har ressurser til rådighet. Meningsfullhet At livet føles meningsfullt Figur 9. Følelse av sammenheng (Antonovsky 1991) K C Ringsberg

Diskuter Antonovskys ideer angående helse. Diskusjonsspørsmål Diskuter Antonovskys ideer angående helse. Hvordan kan en ha ulik grad av helse? Er det mulig å være syk, men likevel ha helse? Forsøk å diskutere KASAM ved hjelp av konkrete eksempler. K C Ringsberg

Figur 10. Aktører rundt barnet. K C Ringsberg

Nye temaer å arbeide med i Livsstilsverkstan K C Ringsberg