Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hønefoss politistasjon
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
NESO Formannsskole Ledelse
- Hovedrolle eller birolle
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Mobbing i barnehagen?.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Tids tyv i barnehagen En utfordring for styrer
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Arbeid med bistand Rapportering.
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Kvisla/Reinsholm Birgit,Heidi,Rutta og Anne
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvilke familietilbud trenger de yngste
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
VELKOMMEN TIL ROGNAN BARNEHAGE StorsiaSmåsia.  Blå:  Rød:  Gul:  Grønn:  Felles PERSONALET Gretha Lise Lisbeth Brit Oddrun Kristine Hilde Nina Si.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Cake Q3 Storulykke 1.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Workshop, Dokka – 9. nov
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Utskrift av presentasjonen:

Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver Personal- og serviceavdelingen

Bakgrunn Ved ledersamling i kommunen i 2005 ble det uttrykt ønske om lederopplæring innen kommunikasjon. Kommunen kjøpte et konsept fra Helse Bergen vedr. samtaleteknikk Samarbeidsprosjekt for kommunens personal- og HMS-avdeling – Helse Bergens konsept tilpasset Skien kom.

Oppstart Oppstart av kurs i 2006 Obligatorisk for alle ledere med personalansvar Hovedtillitsvalgte ble også invitert til å delta I løpet av 2006-2007 hadde de fleste lederne gjennomført kurset I dag en del av kommunens lederskole for nye ledere

Målet for kurset Å øke leders kunnskaper om samtaleteknikker som et viktig virkemiddel for å mobilisere den enkelte medarbeiders styrke slik at gruppen av medarbeidere kan nå avdelingens definerte mål. Relasjonsledelse

Gjennomføring 3 halve dager – ”gul, rød og grønn dag” Ca. 15 deltagere, 3 kursholdere Forelesning Case/rollespill Plenumsdiskusjon Kursbevis

Dag 1 – ”Gul dag” Mulighetenes samtale Den nødvendige samtale

Samling 1: Gul dag 1200 1300 1400 1500 Introduksjon Rollespill: Introdusere målsetting og teorier i samtaleteknikk Introduksjon 1200 Samtaleteknikk Endringsprosessen 1300 Introdusere Endringsprosessen og øvelse i plenum Rollespill: ”Mulighetens Samtale” 1400 Veilederne legger opp til rollespill rundt ”mulighetens samtale” 1500 GUL DAG ( et par ord om hvorfor vi begynner på gult) Dette er et kurskonsept med noe teori og mye rollespill/egeninnsats som fokuserer på metoden dere skal bruke til å følge opp arbeidstakere. Rollespill: ”Den nødvendige samtalen” Veilederne legger opp til rollespill rundt ”den nødvendige” samtalen

GUL DAG- Den nødvendige samtale – rollespill Sett inn noe her som beskriver bedriften/ avdelingen og aktuelle utfordinger i virksomheten…. LEDER Beskriv nærmeste leder: kjønn, alder antall år i bedriften og som sjef Du som leder BARNEHAGE Her beskrives medarbeider: alder, kjønn, sos. situasjon, antall år i avdelingen kvinne/mann 45 år 10 år som assistent gift - 2 barn (16 og 18 år) ------------- Observasjoner: mer fravær enn vanlig mindre positiv enn vanlig irritert og negativ adferd, spesielt mot foreldre men også mot ansatte Beskriv 3. hånds informasjon: kolleger, kunder, pårørende etc. ”ryktebørsen” ? Kollega har sagt til leder: - Uhøflig adferd i garderobe med foreldre (men ikke si at jeg har sagt det)

Dag 2 – ”Rød dag” Den formelle samtale

Samling 2 : Rød dag 1200 1300 1400 1500 Introduksjon Formelle regler Oppsummering Teoriene bak ”kverulanten” og ”den formelle” samtalen Introduksjon 1200 Rollespill: ”Den formelle samtalen” 1300 Veilederne legger opp til rollespill rundt ”den formelle” samtalen Rollespill: ”Den formelle samtalen” 1400 Veilederne legger opp til rollespill rundt ”den formelle” samtalen 1500 Formelle regler og rutiner Veilederne informere om hvordan dette håndteres i Skien kommune

RØD DAG – Formell samtale – rollespill Sett inn noe her som beskriver bedriften/avdelingen og aktuelle utfordinger i virksomheten…. LEDER Deg som leder Sykehjemsavdeling Beskriv nærmeste leder: kjønn, alder antall år i bedriften og som sjef Her beskrives medarbeider: alder, kjønn, sos. situasjon, antall år i avdelingen Kvinne/Mann 42 år 12 år i avdelingen gift - 2 barn (12 og 18 år) 18 åringen har rusproblemer og er i perioder ”på kjøret” ------------- Observasjoner: De to siste årene redusert fokus på jobben - ukonsentrert flere episoder med fravær Gir beskjed om fravær på etterskudd - dagen etter Avd. blir satt i en vanskelig situasjon – kollegaer murrer Vært konfrontert med situasjon 2 ganger tidligere (nødvendig samtale) Tilrettelegging har vært forsøkt Beskriv 3. hånds informasjon: kolleger, kunder, pårørende etc. ”ryktebørsen” Aktuelt: For 14 dager siden nytt fravær – ikke svart på telefon Dukket opp på avdelingen etter 1 uke med sykemelding Toppet seg ved at arbeidstaker ikke har møtt til den nødvendige samtale i forrige uke – gikk hjem i stedet Leder bestemt seg for skriftlig innkallelse Arbeidstaker møter med tillitsvalgt – leder med referent/observatør Åpning / avslutning av møte!

Dag 3 – ”Grønn dag” Introduksjonssamtalen Medarbeidersamtalen

Introduksjonssamtalen og Medarbeidersamtaler Introduksjonssamtalen Samling 3: Grønn dag 1200 Oppsummering Rød dag Introduserer teoriene bak Introduksjonssamtalen og Medarbeidersamtaler Oppsummering Rød dag og Introduksjonssamtalen 1330 Gruppediskusjon/ Rollespill Medarbeidersamtaler Medarbeidersamtaler 1500 Evaluering avslutning Oppsummering

GRØNN DAG Medarbeidersamtale Sett inn noe her som beskriver bedriften/avdelingen og aktuelle utfordinger i virksomheten…. LEDER Beskriv nærmeste leder: kjønn, alder antall år i bedriften og som sjef Helse- og sosialavd Her beskrives medarbeider: alder, kjønn, sos. situasjon, antall år i avdelingen saksbehandler 50 år samboer, 2 voksne barn 10 år ved avdelingen tidl. medarbeidersamtaler er gjennomført, konkl. sist: - delta på kurs i tverrfaglig samarbeid – arb.t. ansvar - øke samarbeid med andre avd. – felles ansvar - intern kommunikasjon må bli bedre på avd. – felles ansvar Du som leder Beskriv 3. hånds informasjon: kolleger, kunder, pårørende etc. ”ryktebørsen”

S.Fauske

Resultater Økt ledernes kompetanse innen samtaleteknikk Lederne blir bevisst på viktigheten av dialog med sine medarbeidere Lettere å ta mulighetenes eller den nødvendige samtalen (trygghet) Bevissthet ifht. viktigheten av å dokumentere adferd, samtaler etc. Tydelige ledere som tør å korrigere sine medarbeidere Profesjonell håndtering av vanskelige personalsaker Lederne og rådgivere på HMS og personal blir bedre kjent Lettere å ta kontakt for bistand/spørsmål Erfaringsutveksling og nettverksbygging blant ledere

Og ikke minst: Deltagerne har gitt tilbakemelding på at kurset oppleves som svært nyttig!