Hvordan spre budskapet gjennom PR?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Noen matematiske nøtter
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Eksempel på å løse en rettstvist
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
“Disippel-høring”.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
BIND SETNINGENE RIKTIG SAMMEN OG MED LOGISK INNHOLD Kapittel 5 oppgave h.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering.
Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Roede-kurslederen på Facebook
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan spre budskapet gjennom PR? Christine Korme Kommunikasjonsdirektør, Microsoft Norge ckorme@microsoft.com 918 25 519

Burde vi ikke ha hatt no’ sånn PR på dette her’a?

Betalt markedsføring Du bestemmer teksten. Noen andre bestemmer prisen. Publiseres på angitt sted og dato

PR Publisering er gratis, derfor har PR en risikofaktor. Du bestemmer ikke teksten, men du kan be om sitatsjekk. Du kan ikke kontrollere hva andre sier i samme saken. Du vet ikke om eller når saken blir publisert eller på hvilken plattform.

Har du en sak? Hund biter mann. Hørt det før Skjer hele tiden Hadde jeg giddet å lese den saken?

Mann biter hund. Å faen! Hva var det med han da? Hvorfor gjorde han det? Hvor ofte skjer det? Hvordan gikk det med hunden?

Fire gode spørsmål: Hvem hjelper denne løsningen? På hvilken måte da? Hva er det vi IKKE vil snakke om? Basert på 1, 2 og 3 er dette riktig tidspunkt?

Hva er en god mediesak?   Her er noen eksempler på type saker/innhold som kan være interessant: Nye kunder/kontrakter Lansering/implementering av løsning Dokumenterte resultater (knyttet til økonomi, ressursbesparelser, effektivisering, brukervennlighet, brukertall, etc) Utvikling og implementering av ny teknologi/helt nye løsninger Nye prosjekter som har samfunnsnytte/angår mange/gjør hverdagen enklere for våre oppdragsgivere og/eller deres kunder Prosjekter/arbeid som kan knyttes til aktuelle temaer/saker/sesonger som media er opptatt av Kan jeg forklare på 30 sekunder hva som er helt unikt ved denne saken/løsningen?

Eller som VG ville ha sagt det : Naken greve jager neger med øks

Mal for forhåndsarbeid til PR Navn på kunde/produkt/løsning:   Navn/kontaktdetaljer til ansvarlig hos XX: Navn/kontaktdetaljer til ansvarlig hos kunde: Kort beskrivelse av saken, inkludert hva som konkret skal leveres: Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for sluttbruker? Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for kunden?

Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for XX?   På hvilken måte vil løsningen skape verdi for kunden, og for deres ansatte/sluttbrukere?  Hvorfor valgte kunden XX? Kan vi si noe om kundens målsettinger for løsningen? For nye kontrakter – kan vi oppgi tall (avtalens verdi, lengde, antall brukere, etc)?

Utover XX og kunden selv – hvilke målgrupper vil ha interesse av å høre om denne saken? Hvem ser dere som den primære målgruppen for nyheten? Får kontrakten direkte positive ringvirkninger/konsekvenser for XX (f eks nyansettelser, ny kompetanse, geografisk spredning, etc)?  

Lag en pressemelding/pitch Basert på informasjonen i malen lag en pressemelding på maks 1 side Lag en overskrift Lag en introduksjon Det mest oppsiktsvekkende må være med i overskrift eller introduksjon Hvem, hva, hvor, når, hvordan og hvorfor Husk kontaktinformasjon navn, tittel, email og telefon Ring journalisten Ettersend pressemeldingen hvis vedkommende er interessert