Hvordan spre budskapet gjennom PR? Christine Korme Kommunikasjonsdirektør, Microsoft Norge ckorme@microsoft.com 918 25 519
Burde vi ikke ha hatt no’ sånn PR på dette her’a?
Betalt markedsføring Du bestemmer teksten. Noen andre bestemmer prisen. Publiseres på angitt sted og dato
PR Publisering er gratis, derfor har PR en risikofaktor. Du bestemmer ikke teksten, men du kan be om sitatsjekk. Du kan ikke kontrollere hva andre sier i samme saken. Du vet ikke om eller når saken blir publisert eller på hvilken plattform.
Har du en sak? Hund biter mann. Hørt det før Skjer hele tiden Hadde jeg giddet å lese den saken?
Mann biter hund. Å faen! Hva var det med han da? Hvorfor gjorde han det? Hvor ofte skjer det? Hvordan gikk det med hunden?
Fire gode spørsmål: Hvem hjelper denne løsningen? På hvilken måte da? Hva er det vi IKKE vil snakke om? Basert på 1, 2 og 3 er dette riktig tidspunkt?
Hva er en god mediesak? Her er noen eksempler på type saker/innhold som kan være interessant: Nye kunder/kontrakter Lansering/implementering av løsning Dokumenterte resultater (knyttet til økonomi, ressursbesparelser, effektivisering, brukervennlighet, brukertall, etc) Utvikling og implementering av ny teknologi/helt nye løsninger Nye prosjekter som har samfunnsnytte/angår mange/gjør hverdagen enklere for våre oppdragsgivere og/eller deres kunder Prosjekter/arbeid som kan knyttes til aktuelle temaer/saker/sesonger som media er opptatt av Kan jeg forklare på 30 sekunder hva som er helt unikt ved denne saken/løsningen?
Eller som VG ville ha sagt det : Naken greve jager neger med øks
Mal for forhåndsarbeid til PR Navn på kunde/produkt/løsning: Navn/kontaktdetaljer til ansvarlig hos XX: Navn/kontaktdetaljer til ansvarlig hos kunde: Kort beskrivelse av saken, inkludert hva som konkret skal leveres: Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for sluttbruker? Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for kunden?
Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for XX? På hvilken måte vil løsningen skape verdi for kunden, og for deres ansatte/sluttbrukere? Hvorfor valgte kunden XX? Kan vi si noe om kundens målsettinger for løsningen? For nye kontrakter – kan vi oppgi tall (avtalens verdi, lengde, antall brukere, etc)?
Utover XX og kunden selv – hvilke målgrupper vil ha interesse av å høre om denne saken? Hvem ser dere som den primære målgruppen for nyheten? Får kontrakten direkte positive ringvirkninger/konsekvenser for XX (f eks nyansettelser, ny kompetanse, geografisk spredning, etc)?
Lag en pressemelding/pitch Basert på informasjonen i malen lag en pressemelding på maks 1 side Lag en overskrift Lag en introduksjon Det mest oppsiktsvekkende må være med i overskrift eller introduksjon Hvem, hva, hvor, når, hvordan og hvorfor Husk kontaktinformasjon navn, tittel, email og telefon Ring journalisten Ettersend pressemeldingen hvis vedkommende er interessert