ICF i undervisning og forskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Gjennomgang av medisinstudiet
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Åpne RR sin nettside Presentere RR – alle team – Gruppebasert, mestring livskvalitet Team 5 – Første grp kom til Røros i Tett samarbeid med RSSO.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Masterstudiet i Farmasi
Presentasjon på fellesmøte for undervisere ved NTNU UB
Kvalitativ metode i markedsforskning
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Rune Nilsen prorektor.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Familien i rehabiliteringsfeltet. Konferanse 22. – 23. mai 2008 Auditoriet, Sunnaas Sykehus HF Familien i Rehabiliteringsfeltet. Hovedmålgruppe for konferansen.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Studieplanarbeid.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
1 Spesialistutdanningen av leger - erfaringer fra pilotprosjektene Dekanmøtet i Trondheim 30. mai 2006 Torstein Vik, Prosjektleder i Midt-Norge, DMF, NTNU.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Strax-huset ”Mobilisering for et bedre liv”. A. Loennechen 28. februar 2008 Hva er Strax-huset? Bydekkende etat i Bergen kommune Tjenestetilbud til stoffavhengige.
Ringsaker kommune.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Rehabilitering Oppstart august 2012 Rud vg.skole (i Bærum – nær Sandvika) Undervisning 1 dag i uken over 2 år + 10 uker praksis.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Mulighetene for en videreutdanning
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Døgnbasert spesialisert rehabilitering
Overordnet strategi SV-fakultetet
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Besøk ved det medisinske fakultet
Miljø for Masteroppgaven?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

ICF i undervisning og forskning. Torstein Vik, Prodekanus studier, DMF, NTNU

ICF i helseutdanningene Grunnutdanning av leger Spesialistutdanning leger Master i helsevitenskap Høyskolene (bachelor) Sykepleie Fysioterapi Ergoterapi Sosionom Pedagog Eksperter i team Helseeksperter i team

Grunnutdanningen av leger Mål: Kunne redegjøre for prinsippene bak ICF. Kjenne til at det finnes et eget kodesystem Moderne medisinstudier har særlige forutsetninger for å kunne lykkes med dett….

Medisinstudiet i Trondheim http://www.medisin.ntnu.no/ Mer vekt på studentaktiv læring. Problem Basert Læring (PBL): hovedmetode Tidlig pasientkontakt Fagintegrasjon (basalfag, parakliniske fag og kliniske fag) gjennom hele studiet Tre hovedakser: Biologisk-klinisk Atferd Miljø ”Lærings-spiral”

Gaute… To bilder av en liten gutt (i rullestol) med kvadriplegi er fjernet her, da jeg ikke ønsker bildene på internett. På den ene er han i korpsuniform – han deltar i skolekorpset På det andre kjører han en elektrisk rullestol

Studieplan for medisinstudiet ved NTNU http://www.medisin.ntnu.no/

Grunnutdanningen av leger Tilrettelegging !

Spesialistdanningen av leger Mål: Forstå og bruke prinsippene bak ICF i klinisk arbeid. Kunne benytte kodesystemet Redegjøre for og forstå betydningen av å benytte ICF i kvalitetsarbeid og forskning Relevante spesialiteter: Geriatri, Fysikalsk medisin og rehabilitering, Geriatri, Habilitering av barn Alle ?

Spesialistutdanning av leger Teoriutdanningen: I dag ustrukturert / tilfeldig Stortingsmelding / Nasjonale anbefalinger: Mer av ansvaret bør overføres til universitetene. Prøves for tiden ut i Midt-Norge (HMN /NTNU) (Psykiatri /Geriatri /Pediatri / BUP) PBL, smågruppeundervisning, Ferdighetslaboratorier Forskning /fordypning i utdanningen ?

Masterstudiet i Helsevitenskap Mål: Kjenne til relevante metoder for å vurdere aktivitet og deltakelse til bruk i forskning og kvalitetssikringsarbeid. Bachelor i helsefag Sykepleiere Fysioterapeuter Ergoterapeuter Obligatoriske emner (45 stp) Valgemner (30 stp) Mastergradsoppgave (45 stp)

Masterstudiet i Helsevitenskap Eksempler Helsevitenskapelig teori Funksjonshemming: teori, politikk og hverdagsliv Velferd, integrering og marginalisering Bevegelse og fysisk funksjonsevne

Oppsummering: ICF i utdanning I dag lite inne i grunnutdanning og spesialistutdanning av leger. Kan ved enkle tiltak få en bredere plass. Er i dag inne i grunnutdanningen i helsefag og i Mastergradsstudier i helsevitenskap.

Forskning Samarbeidsorganet HMN / NTNU: Strategisk satsning på Habilitering / Rehabilitering Spesialistutdanningsprosjektene: Geriatri PhD i Helsevitenskap Leger: ’Dobbeltkompetanse’?

ICF i forskning: Noen utfordringer Funksjon (impairment) ofte objektivt målbare funksjonsinnskrenkninger f. eks. muskelstyrke/ leddbevegelighet normalfunksjon kan ofte defineres Aktiviteter mer komplekse, i liten grad målbart med instrumenter behov for utvikling av nye (objektive) kvantitative målemetoder finnes mange selvrapporterende skjemaer usikker kunnskap vedr. reliabilitet og validitet Deltagelse komplekst innhold, i liten grad målbart med instrumenter noen selvrapporterende skjemaer tilgjengelige

Egen forskning Oppfølging av barn med lav fødselvekt Nasjonalt CP register Europeisk CP register

Oppsummering: ICF i forskning. Viktig redskap både i kvalitativ og kvantitativ forskning Gunstig tidspunkt: Strategisk plan for HMN /NTNU. Nye PhD program Spesialistutdanningen av leger i støpeskjeen. Nytt masterstudium i HV.