Kommunikasjon og samfunnskontakt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Energidagan 2010, 9. september Auke Lont – Konsernsjef – Statnett SF
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Del 2: Personlig økonomi.
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Defo – Distriktenes energiforening1 Høring St. melding 14. ( ) Vi bygger Norge- om utbygging av strømnettet.
- roller og forventinger
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Nye økonomiske utfordringer
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Del 2: Personlig økonomi.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Utvalg III Konsekvensene av at man trenger lenger tid på en ny overføringsforbindelse til Bergensområdet (BKK-området) Pressekonferanse 1. februar.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
NTEs strategiske virksomhetsområder
NKIs erfaring med Læringspartnere
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Energi Norges regionmøte Trondheim, 7. februar 2011
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Norsk Bioenergiforening Bioenergidagene mai 2014.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Infrastruktur og rammebetingelser i Vestlandsregionen Energirike Topplederforum 2009 konsernsjef Atle Neteland 1.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Nettleien 2015 Oppdatert februar 2015.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
For lokale tillitsvalgte
Politisk påvirkning.
Markedsutvikling, nettbehov og lønnsomhet mot 2040 Anders Kringstad Nasjonalt Kraftsystemmøte 31. august 2016.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
1 Snart kommer vinteren - har vi nok kraft i Midt-Norge på kort sikt? 22. september 2006 Odd Håkon Hoelsæter Konsernsjef, Statnett SF.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
Markedet i fremtidens kraftsystem Nasjonalt kraftsystemmøte, Gardermoen, 31. august 2016 Kristin L. Munthe, Direktør Markeds- og driftsutvikling.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Technology for a better society Tiltak for at Norden skal oppnå målet om fossilfri elektrisitetsforsyning innen 2050 Forsker Ingeborg Graabak SINTEF Energi.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Markedsføring.
Norsk energipolitikk mot 2030
Dialogkonferanse Ruter
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Omdømmebygging og -analyse
Statnett og prosumenter
Kraftbransjen – mer enn kun en innsatsfaktor?
Wenche Teigland,
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og samfunnskontakt Regionmøter februar 2011, Kristian Marstrand Pladsen

Kommunikasjon og samfunnskontakt Omdømme Kraftsituasjonen – en kommunikasjonsutfordring Energi, klima, verdiskaping – et politisk hovedbudskap Nettutvikling – flaskehalser, kabler og investeringskostnader AMS – en kommunikasjonsmulighet

Bransjens omdømme

Bransjens omdømme – 2009

Bransjens omdømme – 2010

Bransjens omdømme – 2006

Resultatet av seks fokusgrupper rundt i landet

Hvem er kraftbransjen som person? - sett med kundenes øyne

Kundene ”En voksen, arrogant gubbe over 50, som verken kjenner oss eller har lyst til å bli kjent med oss!” Kraftselskapene

Resultatet av seks fokusgrupper rundt i landet Et utvalg av funnene: ”Personligheten” til kraftselskapene: ”En voksen, arrogant gubbe over 50, som verken kjenner oss eller har lyst til å bli kjent med oss!” Samfunnsrollen: ”De tar vannet vårt” Markedsrollen: Et uforståelig marked Lav interesse og kunnskap om bransjen (”At det er kjedelig, er det min feil?”) Kommersiell kommunikasjon har lav effekt Kundenes meninger forsterkes av media

Det er media som forteller om kraftmarkedet. Kundenes meninger understøttes og forsterkes av media Det er media som forteller om kraftmarkedet. Kunden: Tell me what is my opinion? Det er media som påvirker folks meninger. Det er media som styrer det hele. Hvor er kraftselskapene?

Det er SELSKAPENE og ikke produktet kundene har SVÆRT KRITISKE MENINGER om

Slik ønsker kundene vi skal være Lokal En av oss Tilbake igjen… Lyttende Menneskelig/ empatisk Imøtekommende Tar seg tid til meg/oss Snakker forståelig Åpen Ærlig Ydmyk Annet sinne/ lynne Kundene ”En voksen, arrogant gubbe over 50, som verken kjenner oss eller har lyst til å bli kjent med oss!”

Mulighetsrommet er faktisk stort Kundenes fokus er vel så mye på selskapene som produktene Deres bilde av oss påvirkes av mediedekningen De har et relasjonsbehov De ønsker et selskap som bryr seg Her er det plenty muligheter! Men: Markedsrolle og samfunnsrolle er forvirrende Er det nok å forandre måtene vi kommuniserer på – må vi også forandre oss selv?

Kraftsituasjonen – en kommunikasjonsutfordring

Stor medieaktivitet ENERGI NORGE I MEDIA: Utsendelse av 14 meldinger i januar Et snitt på nesten 4 per uke Nesten like mange som i hele 4 kvartal 2010 – som slett ikke var en særskilt stille periode

Energi Norge i media hittil i år

Vinklinger Magasinnivå, tapping av magasinene Prisforskjeller El-sertifikater – og hvem som betaler dem Historisk høy strømpris, årsakene (lite fokus på markedet) Store fakturaer Sparetiltak (sparekampanje) Hvor går pengene? Stengning av strøm Nettleie og nettinvesteringer, flaskehalser Utenlandskabler Eksport av kraft Import av kraft Gasskraftverk Avgifter Magasinutvikling kommende vinter

Hovedbudskap Kraftsituasjonen Bedre balanse Mer nett og utenlandskabler Mer kabler Mer tempo Sima-Samnanger Ja til linje, nei til fordyrende og forsinkende kabel Nei til ytterligere utsettelse

Energi, klima, verdiskaping – et politisk hovedbudskap Store og mange utfordringer som griper i hverandre Vi skal Beskrive utfordringene Foreskrive løsningene Fremme bransjens rolle På en måte som gir Legitimitet i opinionen Politisk gjennomslag

Hva står vi overfor? Store klimautfordringer i verden Store planer for ny fornybar energi i Europa Tiltakende kraftoverskudd i Norden Usikkerhet i kraftmarkedet Forsyningsutfordringer i flere regioner Store nettprosjekter innenlands og fra utlandet Stort fornyelses- og utviklingsbehov i nettet Økende nettkostnader

Politisk fokus på en helhetlig plan VERDISKAPING Verdiskaping – nå og siden ENERGI KLIMA Nok energi – når den trengs – der den trengs Et klimavennlig energisystem

Drivere – som griper i hverandre Karbonfrie (eller -nøytrale) energibærere Elektrisitet, bio og fjernvarme CO2 tas hånd om på produksjonsleddet Konvertering fra fossil til fornybar energiproduksjon Kraftbalanse – over tid Kostnadseffektivitet – nettkostnader Stabil prisutvikling Investeringsklima fornybar energi, samfunnets verdiskaping Offensiv nettutvikling – innenlands og fra utlandet Fleksibilitet Ikke-regulerbar kraft Smart nett, AMS Effektutveksling – verdiskaping

Drivere – som griper i hverandre CO2-frie energi-bærere Kraft-balanse Fleksi-bilitet VERDISKAPING Verdiskaping – nå og siden ENERGI KLIMA Nok energi – når den trengs – der den trengs Et klimavennlig energisystem

Nettutvikling – flaskehalser, kabler og investeringskostnader Et spesielt viktig fokus i helhetsbildet Nettutvikling er en forutsetning for Elektrifisering Langsiktig kraftbalanse Fleksibilitet i systemet Det innebærer at nettutvikling er viktig for å oppnå målene både innen klima, forsyningssikkerhet og verdiskaping Vi står foran store investeringer – og nettleieøkning Et forklaringsproblem?

Hva er kommunikasjonsmålene? Hva ønsker vi å oppnå? Forståelse og aksept for utviklingsbehovet i nettet og hva dette konkret krever Forståelse og aksept for at nettutviklingen er en forutsetning for måloppnåelse innen klima, forsyningssikkerhet og verdiskaping Hva ønsker vi å unngå? En turbulens og misnøye rundt nettprosjekter og nettleieøkninger som gjør at sakene blir uhåndterlige politisk og på andre måter

Hva kan føre til at vi mislykkes? Splittelse og ulike budskap Stammespråk ”Ingeniørfokus ” Tar vi kommunikasjon alvorlig? Lukket virksomhet Framstår lysets gjerninger som mørkets gjerninger? Navlebeskuelse Ser vi kundens behov? Ser vi problemet? Er vi arrogante? Belærer vi kundene? I så fall har vi et problem!

Hva skal til for å lykkes? Samarbeid i bransjen Flere bedrifter som kommuniserer det samme Forståelig budskap Inn med pedagogene De som forstår føler seg bedre behandlet! Kundefokus Vi er til for dem – ikke omvendt Rådgivning etterspørres Åpne virksomhetene Vis fram menneskene og hva de gjør Mer aktive i media

Investeringer – for forsyningssikkerheten Investeringer i sentralnett, regionale og lokale nett blir omlag 50 milliarder kroner fram til 2015 Investeringene skyldes: Fornyelse av gammelt nett Fjerning av flaskehalser Tilknytning av ny produksjon og nye kunder Smartere nett og mindre nettap

Historiske og fremtidige investeringer på alle nettnivåer Planlagte investeringer iht. planer Kilde: NVE, Statnett, SSB, Energi Norge

Utenlandsforbindelser – bra for samfunnet Kabelprosjektene til utlandet er samfunnsøkonomisk lønnsomme Inntektene er større enn kostnadene Fordelene er større enn ulempene Hensynene til forsyningssikkerhet, verdiskaping og klima tilsier at vi styrker nettforbindelsene til utlandet

Kabler påvirker kraftkostnader Kabler bidrar til at norske priser i en normalsituasjon; Kommer litt nærmere europeisk prisnivå Vil variere mer over døgnet, og mindre over året Det blir færre anstrengte forsyningssituasjoner og dermed færre situasjoner med ekstrempriser Effekten for kundenes strømutgifter blir; Litt høyere gjennomsnittspris Jevnere utgifter over tid Færre tilfeller med unormalt høye regninger

AMS – en kommunikasjonsmulighet AMS kommer AMS må utnyttes Utnytte oppsiden – unngå nedsiden

AMS – vår nye sjanse? Et kjempeløft! Alle husstander får et besøk Det er en enorm kommunikasjonsmulighet Kan gi stor gevinst – og stort tap Et eksempel på stammespråk (”AM…vafforno?”) En kostnadsdrivende innretning Trenger en historie – ikke bare ”dings med en prislapp” Kundehistorien (sparing, sikkerhet og hi-tech) må kobles med felleshistorien (enøk og styring)

AMS – hva kan føre til at vi mislykkes Splittelse mellom bedriftene Uforståelige og ulike budskaper Navlebeskuelse Vi må ikke fortelle bare ”bedriftshistorien” Negative overraskelser ”Hva – sååå dyrt??!!!” At vi ikke gjør noe Innfører AMS uten å forberede, uten å kommunisere hva og hvorfor, uten å jobbe med formen

AMS – hva skal til for å lykkes Samarbeid i bransjen Bli enige om budskapet – og så bruke det Flere bedrifter som kommuniserer det samme Må kunne variere uttrykk, men ikke innhold Forståelig budskap Finne et bedre samlebegrep enn AMS Framstille tiltaket på forståelig norsk Forberede kundene godt Styrke de positive mulighetene Unngå de negative overraskelsene Kundefokus Kundehistorien forståelig formidlet Felleshistorien godt fortalt AMS er vår nye sjanse!

AMS – hva skal vi sì? Kundehistorien Felleshistorien Sparing: Du kan styre forbruket og spare penger Hi-tech: Den digitale teknologien åpner nye muligheter for deg Sikkerhet: Du vet at fakturaen alltid er korrekt Felleshistorien Enøk: Vi sparer energi Styring: Vi tilfører systemet fleksibilitet som er bra for forsyningssikkerhet og klimamål

AMS – hva skal vi gjøre? Bedriftene: Energi Norge: Forberede kundene Utnytte møtet med kundene Aktive i lokale medier Oppdaterte hjemmesider Kundesenter spørsmål/svar Energi Norge: Lage felles budskap Lage info-pakke som dekker de ulike behovene Søke å lage et bedre navn enn AMS Søke å lage et felles symbol eller ikon for AMS