Nye trafikkregler i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Arkiv til depot Planleggingsmøte 21. november 2013.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ferdige veiledere høring fra –
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Informasjon om endringer i TJN
Status dobbeltsporet Skøyen - Asker
Sosiale ulikheter i helse
Punktlighetsprosjekt Alnabru Prosjektmøte 8. november 2007.
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
TILSETTINGER.
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
TRYVANN VINTERPARK ER DET PLASS TIL ILDSJELER I NORGE?
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Planstatus Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer INNHERRED SAMKOMMUNE PLANSTATUS LEVANGER Kommuneplanens.
Statens forurensningstilsyn (SFT) Side 1 Kontroll av tanker ved behandlingsanlegg for farlig avfall Kontrollaksjon DSB og SFT 2008.
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Veien fra offentlig til sivil Roger Jenssen, Skifte Eiendom.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hovedproblemstillinger i arbeidet frem mot skipssikkerhetsloven Professor Hans Jacob Bull Nordisk Institutt for Sjørett.
Ser du feilen i denne setningen?
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Transportvedtekt oppdateres:
1 Vårkurs Oslo Fotballkrets Lørdag 29.mars 2008 Veien til EURO 2008.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Frogn kirkelige fellesråd Flerbrukskirken 2008 Flerbrukskirken i Frogn Hvorfor Involvering Forventning Prosess og milepæler.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Presentasjon av ny funksjonalitet for fører i FIDO
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
MAI 2013 Hur säkerstaller vi drift och skötsel av minireningsverk? 1 Seminar – Uddevalla mai 2013 Avviksbehandling Erik Johannessen, Ph.D.,
Høring forskrift om produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket 1 Produksjonstilskudd.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Utskrift av presentasjonen:

Nye trafikkregler i Norge Forskrift 29. februar 2008 nr. 240 om togframføring på det nasjonale jernbanenettet (togframføringsforskriften) v/Erik Syvertsen og Mette Mjelstad Statens jernbanetilsyn Informasjon om togframføringsforskriften finnes på våre internettsider Side 1  04.04.2017

Overskrift i Aftonbladet Tog støtte sammen – Signalet stod på feil side av sporet Kunne dette ha hendt i virkeligheten? Hvorfor har vi ulike trafikkregler? Gjør det jernbanen mer utrygg? Finnes det rom for harmonisering? Kan vi lære av hverandre? Side 2  04.04.2017

Disposisjon Innledning og historikk Målsettinger med den nye forskriften Struktur og innhold i forskriften Bestemmelser som overlates til jernbanevirksomhetene Bestemmelser fra TSI OPE (TSD Drift och trafikledning) Videre arbeid Leses opp Side 3  04.04.2017

1. Innledning/Historikk 1996: Statens jernbanetilsyn opprettes, Jernbaneverket ansvar for trafikkreglene 4. januar 2000: Åsta- ulykken, 19 drepte 4. desember 2001: Trafikkreglene blir forskrift 2004 og 2007: Høring (remiss) av nye trafikkregler 29. februar 2008: Ny togframføringsforskrift vedtatt 13. desember 2009: Ny togframføringsforskrift trer i kraft Tilsynet ble opprettet i 1996. Da hadde Jernbaneverket fremdeles ansvaret for trafikkreglene. 4. januar 200 skjer en forferdelig togulykke i Norge. To tog kolliderer og 19 ble drept. En av anbefalingene etter ulykken var opprydding i regelverket. - Første høring var i 2004. Tilbakemeldinger: på språk (for juridisk) for detaljert nivå og for kort høring (for et så stort regelverk), endringer av regler som man mente ikke kunne gjennomføres. - Ny runde: språk ble omarbeidet høringsuttalelser gjennomgått, ett kapittel ble sendt ut for kommentering om gangen, møter ble avholdt. Nytt utkast sendt ut på høring i 2007. Forskriften vedtatt 29. februar 2008, men tre temaer måtte konsekvensutredes. (stopp foran PLO, kjøring forbi signaler som viser signal stopp, og skifting – avstander. endringer innarbeidet 13. februar 2009. Side 4  04.04.2017

2. Målsetting med den nye forskriften Etablere et mer overordnet regelverk Klarere rollefordeling og fordeling av oppgaver Bedre brukervennlighet Forbedring av sikkerheten Implementering av deler av TSI OPE (TSD Drift och trafikledning) For de to øverste kulepunkter, kun lese overskrift: Tilsynet ønsker ikke å regulere i forskriften det som infrastrukturforvalter og jernbaneforetak har ansvaret for Infrastrukturforvalter skal fastsette utfyllende bestemmelser knyttet til sine oppgaver/sin rolle. Jernbaneforetakene skal fastsette utfyllende bestemmelser knyttet til sine oppgaver For brukervennlighet: Bedre språk, tydeligere krav, færre unntak fra hovedreglene Færre varianter av driftsformer Enklere regelverk Vi har to driftsformer: 1) Strekning med fjernstyring (system H i Sverige) 2) Strekning uten fjernstyring (system M i Sverige) Sikkerheten forbedres ved at regelverket blir mer brukervennlig. Side 5  04.04.2017

3. Struktur på forskriften 1 Innledende bestemmelser Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon Skifting 4 Klargjøring av tog 5 Trafikkstyring – togledelse og togekspedisjon 6 Kjøring av tog 7 Uregelmessigheter og feil 8 Arbeid i spor 9 Signaler Avsluttende bestemmelser Dette er kapitlene i TF: Kapittel 1 inneholder: Virkeområde, formål, definisjoner 2 Dokumentasjon er regelbok og strekningsbok og utfyllende bestemmelser mv. Kapittel 3 inneholder bestemmelser for skifting: Eks: Skal man skifte gjelder bestemmelsene i kapittel 1, 2, 3 og 9 Kapittel 4 inneholder i stor grad krav til dokumentasjon hos Jernbaneforetakene og noen spesielle krav til bremseprøving. Vi har 2 driftsformer, 1) Strekning med fjernstyring (system H i Sverige) 2) Strekning uten fjernstyring (system M i Sverige) Disse er ikke adskilt i egne bilag tilsvarende de svenske bestemmelsene. Vi har plassert bestemmelsene for hver sin driftsform i samme paragraf der dette er naturlig i kapittel 5 , 6 og 7. Der bestemmelsen kun gjelder for en driftsform har den sin egen paragraf. Kapittel 8 inneholder bestemmelser som regulerer grensesnitt mellom arbeidssted og tog. Kapittel 9 signaler: inneholder plassering, betydning, navn. (Bruken av signalet er i bestemmelsene) Det er ikke gjort noe skille mellom driftsform i egne bilag til forskriften, slik det er i Sverige. Side 6 • 04.04.2017 Side 6  04.04.2017

3. Innhold: Eksempler på nye regler § 3-7: ”Ved skifting på stasjon skal det sikres at skiftet ikke kan komme inn i togveien for et tog” I tidligere regelverk var det detaljerte krav til avstander, bruk av flagg osv. Dette er overlatt til infrastrukturforvalter å regulere nå. § 4-4: ”Jernbaneforetaket skal ha bestemmelser som ivaretar krav til opplysninger om tog som infrastrukturforvalter krever for å kunne kjøre toget” I tidligere regelverk var det krav til hvilke opplysninger jernbaneforetaket skulle melde til infrastrukturforvalter. Her er noen eksempler på hvordan bestemmelsene ser ut. Vi har fortsatt mange detaljerte regler i forskriften, selv om eksemplet fra § 4-4 er illustrerende på rollefordelingen. Side 7  04.04.2017

3. Innhold: Eksempel på forenklede regler § 7-14: Tillatelse forbi indre hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal kan gis i dvergsignal som viser signal 45 «Kjøring tillatt» eller signal 44 «Varsom kjøring tillatt» I tidligere regelverk hadde vi to ulike regler ved kjøring ut fra stasjon og en regel for kjøring inn på stasjon. Tre regler har dermed blitt til en. 123 Side 8  04.04.2017