Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Brann og redning 2011 Gardermoen 21. september Utvalgsleder Erling Lae 1.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Studieforberedende utdanningsprogram
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Industribachelor – Y-vei
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
NYTT FRA NORGES BRANNSKOLE Brannsjefkonferansen 18. Juni 2005
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Seksjonsleder/hygienesykepleier
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Y-vegen !.
Masterstudiet i Farmasi
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Veien videre etter ungdomsskolen
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
FAGSKOLEUTDANNING.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Utdanningsvalg 10.klasse
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Forkurs, TRES og Y-veien
Status 3+2 prosess farmasi
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Litt historie om Y-veien
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Videre utdanning? Mange muligheter…….. Terningen Arena 2015.
TEKNISKE/ALLMENNE FAG (4-ÅRIG) Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift. Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Veien videre etter VG2 Elektro.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Tone Milde Seniorrådgiver
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011 Anne Hjort Brannsjef i Asker og Bærum brannvesen Dette er siste mulighet for å gi innspill – BRUK DEN Korte kommentarer underveis. Innlegg og spørsmål etterpå

Stikkord fra mandatet Det samlede utdanningsbehov Flere utdanningsmodeller Forebyggende og beredskap Deltid og heltid Mer frivillig interkommunalt brannsamarbeid Tilstrekkelige lederkvalifikasjoner Åpen offentlig fagskoleutdanning

Utdanning i Sverige SMO – Skydd Mot ulykker 2-årig grunnutdanning for heltid – fagskole Likestilt heltidsstudie eller distansestudie 0,5 år praksis i brannvesen eller virksomhet 20 timer/uke + selvstudie og grupper Brannkonstabel, forebyggende og risikokompetanse Kvalifiserer også for arbeid i kommuner og virksomheter Opptakskrav – videregående skole, høgskole eller arbeidslivserfaring, tredemølletest, svømmetest, legeundersøkelse Større forebyggende fokus

Utdanning i Finland Pelastusopisto – Emergency Services College Åpen, gratis utdanning i brann- og ambulansefag 1,5 (2)-årig utdanning for heltidsansatte brannfolk Likner brannkonstabelutdanning fagskoleutdanning? Ikke praksisperioder i brannvesen eller virksomheter (80% praktisk - 20% teori) Kvalifiserer i utgangspunktet ikke for annet arbeid Lederutdanning på høgskolenivå (Kort og lang linje) Imponerende skole- og øvingsfasiliteter Opptakskrav - fagbrev eller fullført allmennutdanning, fysisk, psykisk test samt og medisinsk godkjent Politisk krav om tidligst mulig start Lite forebyggende fokus Undervisningsrom for stående undervisning

Grunnutdanning brannkonstabel Sverige Finnland Flere studiesteder En nasjonal skole Må selv ordne bolig og kost Gratis skole og internat Teori+ selvstudie+ smågrupper Alt på skole og øvingsfelt Praksis utenfor skolen Ingen praksis utenfor Kan tas som distansestudie Må gå på skole i Kuopio Større mangfoldsfokus Lite mangfoldsfokus Kompetanse til mange jobber Brannmannsfabrikk 9 ukers deltidsutdanning Ikke tilbud for deltid Større bredde Mer spisset Ikke knyttet til videre studier Del av et høgskolestudie Regioner i finland Har noen løst deltidsproblematikken godt. Grunnutdanning brannkonstabel

Hva er nettstøttet undervisning? Høgskolen i Buskerud Studentene skal ha like stort læringsutbytte som ved ordinær undervisning Videokonferanser for klasseromsundervisning og teoretiske gruppearbeider Lærertettheten som ved ordinær undervisning Lærerkompetanse og motivasjon minst som ved ordinær undervisning Ikke et moderne brevkurs Praktiske øvelser, praktiske gruppeoppgaver og prosjekter samt eksamen på skolen Krever mer av skolen. Krever mer av elevene. Gir mist like dyktige elever Kan være et godt alternativ for deltidsstudenter

Forskjellige utdanningsmodeller 1. Kursbasert = dagens modell? Ingen kostnadsøkning

2. Fagskole 0,5-2 år påbygging på videregående opplæring eller realkompetanse Et alternativ til høgskoleutdanning Ikke krav til generell studiekompetanse Ikke krav til forskningsbasert undervisning Kan være nettbasert Kan kombineres med arbeid Skal kunne fungere i arbeidslivet fra dag en Kan evt. bli godkjent som en del av en bachelorgrad

3. Høgskole Utdanningsinstitusjon på universitetsnivå, men med smalere fagområde Profesjonsutdanning - gir ikke akademisk grad Krav om forskning og forskerutdanning Laveste grad er bachelor og oppnås etter minst 3 år Mastergrad oppnås etter minst 2 år til Skolen skal ha tilbud om doktorgradsstudie Opptakskrav: Generell studiekompetanse (evt. Y-vei) Kan ha andre opptakskrav i tillegg Y-veien

Den finske modellen Fire Fighter Fire Officer (Bachelor, ingeniør) / voksen linje 3 år / 180 ECTS Sub-Officer 1 år / 60 ECTS Emergency Response Centre Operator Mastergrad – 60 ECTS Fagbrev / generell studiekompetanse Fire Officer (Bachelor, ingeniør) / ung linje 4 år / 240 ECTS

Modulbasert opplæring MULIGE MODULER Grunnutdanning (beredskap og forebyggende) 110 Underbefal Befal Videregående forebyggende Fagleder Spesialområder som Farlig gods, urban redning, redningsdykking osv Kombinasjoner av moduler  Utdanningsgrad

Utfordringer Hvilken forskjell i heltids- og deltidsutdanning er akseptabel? Kan heltidsbrannfolk ta større ansvar for utdanning av deltidsbrannfolk? Hvordan sikre at deltidsutdanningen gir god nok kompetanse uten å vanskeliggjøre rekruttering? Hvordan rekruttere brannfolk til fraflyttingstettsteder? For å få innspill fra salen

Flere utfordringer Hvor praktiske må brannfolk være? Hvor teoretiske må brannfolk være? Hvor sterke må brannfolk være? Hvor like må brannfolk være? Er din sterkeste brannmann den dyktigste? Hva er det som gjør din dyktigste brannmann til den dyktigste? Hvordan sikre teamets kvalitet når medlemmene stadig rulleres?

Flere utfordringer Trenger vi forebyggende utdanning på flere nivåer? Hva blir konsekvensene av en ÅPEN utdanning? Hvordan utdanne brannfolk som brannvesenene vil ansette? Hvordan sikre at ikke "skoleflinkhet" blir det eneste opptakskravet på en åpen skole? Hvordan sikre mulighet for videre studier på andre studiesteder?

Vi har ikke glemt Befalsopplæring Fagsentralopplæring Feieropplæring