Grunnleggende matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Litt mer om PRIMTALL.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
Formler og funksjoner.
Noen hoderegningstriks
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kompleksitetsanalyse
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Uni-, bi- og multivariate analyser
Utvidelser av tallområdet:
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grunnleggende PHP - Ronny Mandal1 Grunnleggende PHP.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Samdata 2012 Somatikk.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Regresjon Petter Mostad
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Brøk, desimaltall og prosent
Funksjoner og didaktikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Fra det kjente til det ukjente…
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Algebra er bra – hva er algebra?
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Regnearter og negative tall
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Algebrabrikker Sigbjørn Hals.
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende matematikk Første bolk SOS3003/JFRYE

’Normalspråk’: Utdanning gir høyere inntekt SOS3003/JFRYE

’Normalspråk’: Utdanning gir høyere inntekt Fagspråk: I gjennomsnitt øker inntektsnivået med b ('ukjent') kroner for hvert år utdanning man har SOS3003/JFRYE

’Normalspråk’: Utdanning gir høyere inntekt Fagspråk: I gjennomsnitt øker inntektsnivået med b ('ukjent') kroner for hvert år utdanning man har Matematisk 1: inntekt = 'grunnbeløp i kr.' + (økning i kr. per år utdanning * antall år) SOS3003/JFRYE

’Normalspråk’: Utdanning gir høyere inntekt Fagspråk: I gjennomsnitt øker inntektsnivået med b ('ukjent') kroner for hvert år utdanning man har Matematisk 1: inntekt = 'grunnbeløp i kr.' + (økning i kr. per år utdanning * antall år) Matematisk 2: y = a + (b * x) der y = inntekt der a = 'grunnbeløpet' der b = økning i kroner per år utdanning (effekten av utdanning) der x = antall år utdanning SOS3003/JFRYE

y = a + (b * x) 100.000 = a + (b * 0) 100.000 = a a = 100.000 y (inntekt) 100.000 120.000 140.000 160.000 x (utdanning) 2 4 6 y = a + (b * x) 100.000 = a + (b * 0) 100.000 = a a = 100.000 120.000 = a + (b * 0) 120.000 = 100.000 + (b * 2) 120.000 – 100.000 = (b * 2) 20.000 = b * 2 20.000 / 2 = b b = 10.000 140.000 = a + (b * 0) 140.000 = 100.000 + (b * 4) 140.000 – 100.000 = (b * 4) 40.000 = b * 4 40.000 / 4 = b b = 10.000 SOS3003/JFRYE

Dermed: y = 100.000 + (10.000 * x) SOS3003/JFRYE

Matematikk er et analytisk verktøy Gjør det mulig å ’presist’ (kvantitativt) beskrive fenomener beregne relasjonen mellom fenomener Gjør det mulig å presentere fortettet informasjon Utfordringen er å ’oversette’ mellom fagspråk og matematisk språk SOS3003/JFRYE

NB: Matematikk er ikke vanskelig! Erling Berge uttrykte det slik:  lett å lære å lese  litt vanskeligere å forstå det man leser  enda litt vanskeligere å skrive selv Ulike dialekter: vi bruker 'regresjonsdialekten' SOS3003/JFRYE

 Algebra  Funksjoner  Likninger SOS3003/JFRYE

Algebra Regning med 'bokstaver' (der bokstavene representerer vilkårlige tallstørrelser) SOS3003/JFRYE

Algebra – regneregler I  addisjon: a + b = b + a  subtraksjon: a – b = -b + a  multiplikasjon: a * b = b * a  divisjon a / b = a * (1/b) SOS3003/JFRYE

Algebra – regneregler II Algebraiske uttrykk kan settes opp i parenteser. Det som står inne i parentesen, skal behandles som ett tall  a * (b + c) = (a * b) + (a * c)  (a + b) * (c + d) = a * (c + d) + b * (c + d) = a * c + a * d + b * c + b * c NB: Stryker gangetegnene av praktiske årsaker: = ac + ad + bc + bd SOS3003/JFRYE

Algebra – regneregler III  ax  a * a * a * a * a = a5  a * a = a2 a2 * a = a3 NB: a = a1  a * a * a * a *.... a(n ganger) = an SOS3003/JFRYE

Algebra – regneregler IV  -22 = -(22)  √22 = 2  a0,5 = √a  a0 = 1  a–2 = 1/a2  a1/n = n√a SOS3003/JFRYE

Funksjoner En funksjon er en regel som angir relasjonen mellom to (sett av) algebraiske uttrykk y = a + bx hvordan endrer y seg når x endres? f(x) = a + bx NB: y = f(x) SOS3003/JFRYE

y = a + (10.000 * x) SOS3003/JFRYE

f(x) = 2x x 1 2 3 4 5 6 7 f(x) 8 10 12 14 SOS3003/JFRYE

f(x) = x2 x 1 2 3 4 5 6 7 f(x) 9 16 25 36 49 SOS3003/JFRYE

Ligninger En ligning er en påstand om at to algebraiske uttrykk (eller også to funksjoner, eller et algebraisk uttrykk og en funksjon) er like. NB: En funksjon er derfor bestandig en ligning! SOS3003/JFRYE

Ligninger  a = b  y = x  y = f(x)  y = a + bx (ligningen for en rett linje)  f(x) = a + bx + cx2 (andregradsligningen) y = a + bx + cw + e (regresjonsligningen med 2 x-variabler) SOS3003/JFRYE

Ligninger Man kan addere eller subtrahere med samme tall på begge sider av likhetstegning: y = x tilsvarer y + 1 = x + 1 y = x tilsvarer y – 1 = x – 1 Man kan multiplisere eller dividere med samme tall på begge sider av likhetstegning: y = x tilsvarer y * 10 = x * 10 y = x tilsvarer y / 10 = x / 10 Hensikten er som regel å få y alene på venstresiden av likhetstegnet, ettersom dette letter det videre arbeidet SOS3003/JFRYE

Konvensjoner Parametre/konstanter: Uttrykk i funksjonen som er lik for alle enheter Parameter: verdien for populasjonen Konstant (parameter-estimat): verdien for utvalget Variabler: Uttrykk i funksjonen som varierer for alle enheter SOS3003/JFRYE

Ulike typer bokstaver til ulike typer uttrykk konstanter (parameter-estimat) (romerske bokstaver) a, b, c, d, e, p, q, r, s, t,...  variabler (romerske bokstaver): x, y, z regresjonskonstanter b0 b1 b2.... regresjonsvariabler x1, x2, x3…  parametre for populasjon (greske bokstaver) α (alfa) β (beta) µ (my) γ (ypsilon) ε (epsilon) regresjonsparametre (for populasjonen): β0 β1 β2 β3  indekser for variabler nytter gjerne i, j, k, l, m, n...  funksjoner vil ofte bli gitt symbolene f(), g(), .... SOS3003/JFRYE

 Både tall og bokstavtall: f1, fa Indeksering  Brukes til å skille uttrykk av samme type, for eksempel funksjoner: fi, f2...  Vanligvis som subskrift etter uttrykket, men kan også settes over eller foran, spesielt når det trengs flere presiseringer: 1f2, eller 1f1  Både tall og bokstavtall: f1, fa  Brukes også til å beskrive enkelte enheter (case), parametrer eller variabler a1, a2, a3, x1, x2, x3, b1, b2, b3, β1, β2, β3,  Hvis man skal si noe om alle casene, parametrene eller variablene bruker man gjerne i, j, k. ai, xi, bi, βi  Noen ganger stryker man (alle eller noen av) indeksene når det er 'åpenbart' hva symbolene betyr SOS3003/JFRYE

Matematiske operatorer Summasjon: Σ a1 + a2 + a3 + a4 .... + an = Σiai Multiplikasjon: Π a1 * a2 * a3 * a4 .... + an = Πiai SOS3003/JFRYE

Tre avsluttende ’tester’ yi = β0 + β1x1i + εi yi = β0 + β1x1i + β2x2i + β3x3i + β4x4i + ... + βnxni + εi yi = β0 + Σk(βkxki) + εi SOS3003/JFRYE