Sven Erik Dehlin Seniorrådgiver og jurist

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Dette er Kvistfinn. Han er i en litt ugrei situasjon og har søkt om fri rettshjelp. Det er Fylkesmannen som behandler søknaden.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Sommervikar i Blend.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Å skrive for Internett Språktips.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Likeverdige tjenester i praksis
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Skriftlig kommunikasjon
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Kommunen som arbeidsgiver
10 gode råd for klarspråkprosjekt i kommunen
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Janne Loen Kummeneje Rådgiver
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
innholdet i enkeltvedtak
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Krise: fare & mulighet.
3 Marius Stub.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Politisk påvirkning.
FORVALTNINGSRETT.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Utarbeidet av Sissel Vestre
Klarspråk i maktens korridorer Island 11. og 12. oktober 2011 Fagdirektør Ragnhild Samuelsberg Ragnhild Samuelsberg mai 2011.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
| Formelle tekster.
Klarspråk Språkverksteder. ≡ En bør arbeide for en lettere og friskere stil, skrive kort og enkelt, bruke minst mulig fremmedord, og unngå lange og.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Journalføring.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
3 Marius Stub.
5 Marius Stub.
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Må staten effektivisere?
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
1 Kommunikasjon.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Hvordan skriver vi så folk forstår?
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Sven Erik Dehlin Seniorrådgiver og jurist Hva er presist språk? Sven Erik Dehlin Seniorrådgiver og jurist

Hvorfor bruke tid og penger på språket? Demokrati: Klart språk fremmer demokratiet. Når folk forstår informasjon fra det offentlige, kan de delta i det som angår dem. Tillit og omdømme: Et godt offentlig språk øker folks tillit til myndighetene. Effektivitet: Man sparer tid og penger på å skrive forståelig.punkter 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Hva vil vi med klarspråksprosjektet? Å få økt oppmerksomhet om klarspråk i staten. Å hjelpe statlige virksomheter med å bedre språket i sin skriftlige kommunikasjon med innbyggerne. 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Klarspråksplakaten Tenk på mottakeren Kontekst Tekstnormer Innhold Tonen i teksten Disposisjon, oppsett Ord og setninger 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Tåke eller språklig feilkonstruksjon? Fra UDIs hjemmesider i en nær fortid: «Dersom du skal oppholde deg i landet mer enn tre måneder, må de fleste søke om oppholdstillatelse.» 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Strafferett er ingen spøk Av motsetningen mellom adgangen til å plukke blomster og til å «optage Rødder af vilde Urter», synes å framgå at man ikke straffritt kan fjerne ville planter på rot som ikke er å oppfatte som urter. 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Demokratisk representasjon av alle «For å ha rett til fritt rettsråd i trygdesaker må søker være part i en klagesak, jf. rettshjelpsloven § 11 andre ledd nr. 7. Bistand til å søke om trygd, eventuelt vurdere om et vedtak skal påklages, faller utenfor dekningsområdet. Det vises til at trygdemyndighetene både har veilednings- og opplysningsplikt i trygdesaker, jf. rettshjelpsloven § 5 og pkt. 2.2 i rundskriv G-12/05 om lovens subsidiære karakter.» 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT 9.3.2011 Direktoratet for forvaltning og IKT

Revidert klarspråk plakat Faglig korrekt Faglig presist Universelt representativt Internasjonalt kommuniserbart Transparent Oppdragende Dato Direktoratet for forvaltning og IKT