Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering? John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF
Agenda Medvirkning (participation) og brukerinvolvering – hva og hvorfor? Politisk intensjoner med utgangspunkt i St.meld 17 Medvirkning til hva ? Typologi over offentlige tjenester Litt om praktiske muligheter (mer senere idag)
Grad av medvirkning og innflytelse hos de som påvirkes av en endring (Arnstein, 1969;Heller, 1991) Manipulasjon Ingen informasjon Informasjon Konsultasjon Råd tatt i betraktning Felles beslutning Delegert myndighet Full kontroll
Hvorfor brukerinvolvering ved nye IT-systemer (Mumford) ? Moralsk riktig at man kan være med å kontrollere egen fremtid De som påvirkes av en endring må være involvert i beslutninger rundt den for å videreføre den Bedre løsninger, siden man involvere brukere og andre som har kunnskap om situasjonen Bedre eierskap/motivasjon og dermed større grad av akseptanse/oppslutning -> mer effektiv/produktiv implementasjon
Ulike teknikker for brukerinvolvering med fokus på ulike mål Medvirkning (f.eks. referansegruppe, repr. i prosjektgruppe, styringsgruppe) Eierskap og oppslutning Brukersentrert utvikling (f.eks. bruker- og oppgaveanalyse, brukertester, ekspertevaluering) Brukskvalitet (bedre løsninger)
Brukerinvolvering i offentlige IT-løsninger Stortingsmelding 17: Eit Informasjonssamfunn for alle Kap.4 digital inkludering Tilgang (overalt, hele døgnet) Universell utforming Digital kompetanse Bruker ? En som bruker eksisterende teknologi Medverking/medverknad ?
Involvering i hva ?
Tjenestetrappen for offentlige IT-tjenester Kommunalt 100 % 80 % 40 % <5% Statlig 100 % 70% 40% <10%
Offentlige tjenester Lovpålagte tjenester Selvpålagte tjenester (spesielt på lokalt og regionalt nivå)
Offentlige tjenester Borger-prosesser Nærings-prosesser Et demokratisk kunnskaps- samfunn Nærings-prosesser Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT
Tjenestematrisen: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon
Praktiske virkemidler Umulig å gjøre brukerinvolvering i offentlig sektor på en ’perfekt’ måte Hvordan balansere alle hensyn til medvirkning og involvering? Utover dagen Erfaringer fra ulike prosjekter Veileder i brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenester