Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Brukermedvirkning satt i system
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Kvalitet på digitale tjenester
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Deltasenteret  Statens kompetansesenter for deltakelse og tilgjengelighet.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Inge Oliversen Daglig leder
”Nye Drammen rådhus”.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Energieffektivisering av bygg mot en riktig investering! -
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Energieffektivisering av bygg mot viktigere enn noensinne! -
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Side 1© Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen Behandling av usikkerhet i statlige prosjekter Frokostseminar 17. november 2006 Senter.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Presentasjon av hovedprosjekt ”PC-basert keyboard og display for AIS”
Politisk lederskap og demokratitiltak Kjennetegn, sentrale utfordringer og erfaringer Marte Winsvold KS,
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Veien videre Oppfølging etter dette Agder-møtet 13/9 – Innspill Regionale møter – for orientering, innspill og diskusjon.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Plan for universell utforming i Asker kommune
Workshop Altinnstrategi Samarbeidsgruppemøtet
hvordan kan det gjennomføres?
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Windows Autopilot Windowsforum september 2018 Ernesto Gonzalez
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
Utskrift av presentasjonen:

Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering? John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF

Agenda Medvirkning (participation) og brukerinvolvering – hva og hvorfor? Politisk intensjoner med utgangspunkt i St.meld 17 Medvirkning til hva ? Typologi over offentlige tjenester Litt om praktiske muligheter (mer senere idag)

Grad av medvirkning og innflytelse hos de som påvirkes av en endring (Arnstein, 1969;Heller, 1991) Manipulasjon Ingen informasjon Informasjon Konsultasjon Råd tatt i betraktning Felles beslutning Delegert myndighet Full kontroll

Hvorfor brukerinvolvering ved nye IT-systemer (Mumford) ? Moralsk riktig at man kan være med å kontrollere egen fremtid De som påvirkes av en endring må være involvert i beslutninger rundt den for å videreføre den Bedre løsninger, siden man involvere brukere og andre som har kunnskap om situasjonen Bedre eierskap/motivasjon og dermed større grad av akseptanse/oppslutning -> mer effektiv/produktiv implementasjon

Ulike teknikker for brukerinvolvering med fokus på ulike mål Medvirkning (f.eks. referansegruppe, repr. i prosjektgruppe, styringsgruppe) Eierskap og oppslutning Brukersentrert utvikling (f.eks. bruker- og oppgaveanalyse, brukertester, ekspertevaluering) Brukskvalitet (bedre løsninger)

Brukerinvolvering i offentlige IT-løsninger Stortingsmelding 17: Eit Informasjonssamfunn for alle Kap.4 digital inkludering Tilgang (overalt, hele døgnet) Universell utforming Digital kompetanse Bruker ? En som bruker eksisterende teknologi Medverking/medverknad ?

Involvering i hva ?

Tjenestetrappen for offentlige IT-tjenester Kommunalt 100 % 80 % 40 % <5% Statlig 100 % 70% 40% <10%

Offentlige tjenester Lovpålagte tjenester Selvpålagte tjenester (spesielt på lokalt og regionalt nivå)

Offentlige tjenester Borger-prosesser Nærings-prosesser Et demokratisk kunnskaps- samfunn Nærings-prosesser Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT

Tjenestematrisen: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon

Praktiske virkemidler Umulig å gjøre brukerinvolvering i offentlig sektor på en ’perfekt’ måte Hvordan balansere alle hensyn til medvirkning og involvering? Utover dagen Erfaringer fra ulike prosjekter Veileder i brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenester