Norske paradokser: Gapet mellom avlønningssystem og framtidige kunnskapsbehov Eli Moen BI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Personaløkonomi budsjettparadokset Harald Romstad Forelesning
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Tekna Seminar Utdanning&Forskning i Norge- Gullslottet som henger i luften? 29.Mars 2011.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
maritim rekruttering og næringens behov
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Mellomoppgjøret forutsetninger
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Produktivitetskommisjonen Hva mener Ap? Marianne Marthinsen Finanspolitisk talsperson.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Mellomoppgjøret forutsetninger
Økonomiske utsikter for 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Economic growth around the world

Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
ET KOMPETENT ARBEIDSLIV
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Norske paradokser: Gapet mellom avlønningssystem og framtidige kunnskapsbehov Eli Moen BI

Punkter Den verden vi lever: Den kunnskapsbaserte, globaliserte økonomien Norske politiske utfordringer og paradokser: Det sentraliserte lønnsforhandlingssystemet Ny økonomisk logikk og det norske systemet

Verden vi lever i: En globalisert, kunnskapsbasert økonomi Et kontinuerlig press om å innovere og kutte kostnader Endringstakten, historisk ny

Verden vi lever i: En globalisert kunnskapsbasert økonomi Kunnskapskomponenten viktigste ’input’ faktor Drivkrefter: Ny teknologi (IKT, biotek, nano) Ny organisasjonsmessig struktur (vertikal disintegrasjon, desentralisert) Ny måter å innovere på, ’åpne systemer’, nye og flere aktører (globale verdikjeder)

Verden vi lever i: En globalisert, kunnskapsbasert økonomi Global konkurranse: Utviklingsland med i ’racet’ Land som Kina og India med betydelige investeringer i utdanning og FoU Betydelig overføring og utvikling av teknologi Kampen om hjernekrafta

Den globale konkurransen EU Kommisjonens president José Manuel Barroso: ’Europe’s economic future depends on having the best educated and trained people with the full range of skills and the adaptability required in a ’knowledge economy’.

EU Nå: Utdanning, FoU og innovasjon de viktigste politikkområder Betydelige økning i bevilgningen fra 6. til 7. RP, fra € 18,5 mrd til € 54,6 mrd. Etableringen av European Research Area Etableringen av European Institute of Technology: knytte sammen forskning, utdanning og innovasjon, nettverksbasis

Respons i EUs medlemsland Bologna-prosessen og Lisboa-agendaen: De beste i klassen: Sverige og Finland Høye investeringer i FoU Scorer høyt på EIS: Sverige, Finland og Danmark Universitetsreformer Økt konsentrasjon, eliteinstitusjoner Begrunnelse: bevare konkurransekraften

Kunnskapspolitikken i Norge Høye investeringer i grunnutdanningen Relative lavere investeringer i høyere utdanning FoU-investeringer betydelig under OECD-gjennomsnittet (pga lave investeringer i privat sektor ) Offentlige FoU-midler mindre orientert mot industriell forskning

Offentlig FoU, fordeling på sektorer

Norske næringsmessige forhold Dominert av oljeøkonomien 20-25% av BNP, 60-70% av vareeksporten Verdensledende teknologisk innen offshore (seismikk, boring, logistikk, undervannsteknologi) Software, biotek i emning Men kunnskapsbaserte næringer utgjør kun en liten del av eksporten (på bunn i OECD-sammenheng Olje og fisk for smalt grunnlag til å bygge framtidige kunnskapsbaserte næringer

Norske svar på utfordringene Høyere utdanning: post-Stjernøutvalget? FoU: 3 prosent målet, neppe Visjoner, målsettinger, strategier?

Synlige utfordringer FoU og utdanning: Lav rekruttering til teknologi- og realfag Får ikke lenger rekruttert de beste til akademia (G. Høgsnes) Få attraktive forskningsmiljøer

Svikt i rekruttering til kritiske fag og forskning Et norsk paradoks: Politisk retorikk om å utvikle et kunnskapssamfunn/økonomi Unnlater å gjøre nødvendige investeringer Et hovedvirkemiddel: Lønn

Det norske paradokset Sammenheng med blant annet lønnsforhandlingssystemet og dets underliggende ideologi Sentralisert, solidarisk lønnsforhandlingsmodell Fungerer etter prinsippene gitt i Aukrust-modellen 1970 (frontfagsmodellen)

Frontfagsmodellen Viktig målsetting: moderasjon Lønnsdannelsen skjer ut fra situasjonen i konkurranseutsatte næringer (frontfagene) Frontfagene lønnsledende i forhold til lønnsdannelsen i offentlig sektor Effekt over tid: enkelte grupper med høyere utdanning i offentlig sektor har lønnsmessig sakket akterut, særlig innen akademia

Frontfagsmodellen Professorlønn i 1975 utgjorde over det dobbelt av en industriarbeider I 1996 lå en professorlønn kun 50 % over en industriarbeider Reallønnsvekst 1987-97, fast vitenskapelige ansatte: 5%, 12% for normalårsverk. Lav privatøkonomisk avkastning på lang utdanning Signal: Høyere utdanning lønner seg ikke Svekket beredskapen for framtidig kompetansebehov

Forfordeling i lønnsdannelsen over tid Utsikter til endring? Til dels sterk motstand i lønnsforhandlingssystemet: De tre hovedaktørene LO, NHO og staten har alle interesse av at systemet opprettholdes Oljeinntekter sikrer stabiliteten

Sammenfall av interesser LO: bevarer sin sentrale rolle og politisk innflytelse til tross for synkende medlemstall NHO: ønsker lavest mulig lønnskostnader, samt lave lønninger til høyt utdannede, et konkurransefortrinn Staten: holde utgiftene nede og dermed kontroll over budsjettbalansen, ett av to styringsredskaper

Frontfagsmodellen og en kunnskapsbasert økonomi Er frontfagsmodellen i samsvar med dynamikken i en kunnskapsbasert økonomi? Nei Ny type dynamikk Åpne grenser, arbeids- og kapitalmarkeder ikke lenger skjermet Representanter for FF-modellen: Åpent spørsmål i hvilken grad de ulike formene for lønnsdannelsene påvirker produktiviteten og dermed reallønnen

Frontfagsmodellens økonomiske logikk Solidariske lønnsforhandlinger begrenser de mest effektive næringer fra å betale høye lønninger. Overskuddet vil dermed øke og gjøre det mer lønnsomt å investere i nye bedrifter og nye produksjonsanlegg Samtidige vil for høye lønnskostnader i lite produktive bedrifter føre til tidlig nedleggelse Grunnidé: Bedrer produktivitet og fremmer omstillingstakten i en nasjonaløkonomi

Dynamikken i den kunnskapsbaserte økonomien Innovasjon er knyttet til nye former for arbeidsorganisering (team, prosjekter) Karakterisert ved konstante endringer Skjer gjennom nye kombinasjoner av kunnskap og ferdigheter i prosjekter (prosjektbaserte bedrifter) Krever desentraliserte styringsformer og høy grad av fleksibilitet

Den nordiske modellen

Den nordiske modellen

Ulike former for økonomiske logikk Kunnskapsbasert økonomi Konstant endring Konkurranse basert på nye produkter og nye prosesser Effektivitet gjennom ansattes evne til å endre roller og kontinuerlig oppgradere kompetanse/kunnskap For lave lønninger/sentralisert styring kan virke kontra produktivt på evnen til endring (agility) Det fordistiske produksjonssystemet Standardisering Konkurranse basert på faktorpriser Produktivitet oppnådd gjennom optimalisering av standardisert operasjoner Ingen incentiver til endring utover optimalisering

Desentralisering Svekke arbeidstakerne posisjon? Fører til nedgang i lønn? Fare for opportunisme? Svekke konkurranseevnen? Ikke nødvendigvis

Danmark - desentralisert sentralisme Rangert som en av verdens mest innovative økonomier Høy økonomisk vekst Samtidig: Høyest lønnsvekst Økt konkurransekraft Mest egalitære lønnsstruktur blant de nordiske land (Norge minst egalitær, i Danmark er forskjellen mellom ulike grupper på 40 %, i Norge 60%)

Norge En situasjonsbeskrivelse: Ulik fleksibilitet på tvers av sektorer, privat mer fleksibel enn offentlig sektor Likelønnsprinsippet har ført til større ulikhet på tvers av sektorer og enkelte grupper sterkt forfordelt (fare for økt misnøye med den egalitære modellen) Ikke nødvendigvis sammenheng mellom reallønn og produktivitet

Produktiviteten i Norge over tid

Norge – alternative løsninger Økt potensial med større desentralisering? Øke produktiviteten i offentlig sektor Øke omstillingstakten i økonomien i retning av å skape en sterkere kunnskapsøkonomi Stabilisere den nordiske/norske modellen