… men HVORFOR er det sånn? Fordi det bare er sånn. … men HVORFOR er det sånn? Beate Barth-Nossum Redaktørforeningen 16. oktober 07
Beate Barth-Nossum Rådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialist på medie- og omdømmeforståelse Leder selskapets kunnskapsbase for miljø- og klimarelaterte oppdrag, GK Miljø Politisk redaktør i Fædrelandsvennen Journalist og kommentator i Dagbladet Nyhetskanalen, NRK, Arbeiderbladet, NTB, Adressa, RadiOrakel med mer Statsvitenskap, historie, sosialantropologi Spaltist i Kampanje, kåsør i Kanal 24 og konsulent for Bokklubben FAB, roman (Aschehoug, 2002) Esseysamling Matriark (Gyldendal 1999), Bidrag div novelle/esseysamlinger Pressesjef for Quartfestivalen 2005 Styremedlem Oslo Europride 2005, Styremedlem KHiB
Politisk redaktør anno 2001
og omgivelsenes oppfatning av den samme rollen Ambisjonskløften Et gap mellom oppfatning av egen rolle og omgivelsenes oppfatning av den samme rollen
GK-hjulet: Roller og arena
GK-hjulet
GK hjulet Arena: Fædrelandsvennen ?
Redaksjonelle arenaer i litteraturen Stieg Larsson tidligere journalist og redaktør Liza Marklund tidligere journalist og redaktør
Stieg Larsson - tidligere journalist og redaktør ”Varför i helvete hade denna grupp karlar alls anställt Erika Berger om den enda sysselsättningen tycktes vara att slita henne sönder och samman.” Lisbeth Salander
Makt og motmakt Summen av makt er konstant Når kvinner får økt redaksjonell makt, får noen redusert sin innflytelse tilsvarende Ingen som ønsker å ha makt gir den fra seg uten videre
GK-hjulet - Annika Bengtzon (Liza Marklund) Sjefredaktøren Arena: Redaksjonen Gamle holdninger
GK-hjulet - Krimgruppa Sjefredaktøren
Monsterrollen er selvforsterkende En vanlig refleks når man føler avmakt er å forsøksvis demonstrere makt. Men makt er aldri vakkert.
Vakkert?
Liza Marklund – tidligere journalist og redaktør ”Mennene snudde brystkassene mot hverandre og ryggtavlene mot Annika. Stemmene fløt sammen til en rungende kakafoni, hun lente seg tilbake og kjempet for å få luft. Hun var ferdig, hun visste det. Hvordan i helvete kunne hun fortsette i avisen etter dette?” Annika Bengtzon
Kjønnsparadokset i den redaksjonelle dansen Det blir sagt at man ønsker kvinner i styrer og ledelse fordi vi tenker annerledes Men vellykket som ledere er kvinner først når de tenker som gutta
Kvinnelige ledere representerer endring TO HOVEDUTFORDRINGER: 1) Det koster å endre. 2) Ingen liker endring når det skjer.
Noen råd. Fordi det bare er sånn. Vær forberedt på motmakten
Identifiser roller, makt og motmakt Sjefredaktøren Arena: Redaksjonen
Klargjør ambisjonen, arbeidsforhold og arbeidsoppgaver Hvilket mandat har stillingen? Er oppgaven forankret i hele ledergruppa? Hvor raskt skal du oppnå resultater?
Kjønnsdimensjonen i media er sterk ”Mitt og Gerd-Liv Vallas kjønn overskygget det saken handlet om. Vi ble framstilt som to sterke kvinner i kamp, ikke som arbeidstaker og arbeidsgiver i en sak om arbeidsmiljø.” Ingunn Yssen
Kjønnsdimensjonen eksisterer på alle redaksjonelle plan Sett realistiske mål Fasedel prosjektet Synliggjør hvilke mekanismer som gjør det vanskelig å lykkes Feire alle delseiere Stå på som faen
bno@geelmuyden-kiese.no