Presentasjon for Systemstøtte for Ediel Åse Marit Haugland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Advertisements

Møte med komut Trondheim
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Praktisk info til prosjektkunder
Elektronisk samhandling
Togavregning Utarbeidelse av forretningsmodeller i energibransjen basert på UN/CEFACT Modeling Methodology (UMM) og Core Components. ebXML Information.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Elektronisk meldingsutbredelse
Interaktiv henvisning og rekvisisjon Orientering til Overordnet samarbeidsutvalg 10. februar 2014.
E-melding HALD-kommunene
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
EBIT - Prosjektet I 1998 fikk Qfree ASA tildelt leveransen av et nytt Elektronisk billetterings-system i Trøndelag (EBIT) Fylke:Nord- og Sør Trøndelag.
Telenor Mobil Audio Sampler Hovedprosjekt nr 60 våren Applikasjon for miksing av wav- filer til bruk på mobilsvar og MMS (Multimedia Message Service)
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Adressering i kraftbransjen
Presentasjon for Systemstøtte for Ediel Åse Marit Haugland
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO.
Elektronisk meldingsutveksling
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Alt henger sammen med alt
Sklerobase v2.0 - System for beslutningsstøtte. Oppgavestiller  St. Olavs Hospital v/Arild Faxvaag.
Trondheim Lytte- og Læresenter. Sammendrag Prosjektet ble iverksatt fordi Trondheim Lytte- og Læresenter så behovet i å ha et elektronisk kundearkiv i.
Presentasjon av. Hovedprosjekt for: Stian Watn, 3ddt & Vegard Ebbestad, 3ddt.
Bruk av Blackboard på BI
Utviklet av pedagoger i
12 spørsmål om test Besvarelse på Case – Senior Testleder -Leif Kristian helstad 26.Mai 2015.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Nytt fra barnehageområdet Barnehageforum Ny St. melding våren 2016 Ny Rammeplan fra 2017 UDIRs støtteressurser:
Organisering av arbeidet Planutvalg og styringsgruppe Fylkesrådet Prosjektgruppe Fylkesmannen i Nordland, KS, NHO Reiseliv, Norges vassdrags- og energidirektorat.
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Kompetanse for framtiden
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Helle-Viv Helle Magnerud
Helle-Viv Helle Magnerud
Mal for prosjektrapportering
PLANNER (Digital Fagdag - Espesso)
22 april 2015 E-handel.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Heltidskultur Utfordringer og muligheter
HRP Prosjektmodell.
Utskrift av presentasjonen:

Ediels Formatgrupp og Norsk Ediel Ekspertgruppe Test av Ediel meldinger Presentasjon for Systemstøtte for Ediel Åse Marit Haugland Senior Rådgiver Statnett, 4. februar 2002

Innhold Synspunkter rundt testing Krav til testsystem Godkjenningsverktøy Verktøy for videreutvikling

Synspunkter rundt testing - erfaringer Samle alle på lik plattform Tidkrevende Mange endringer underveis Ulikt testgrunnlag Unødvendig at alle aktørene skal teste kundeinformasjonssystemene Opplæringsgevinst Alle bruker system som kommuniserer Besparende for alle parter med test før leveranse til aktørene

Krav til testsystem NVE setter krav til at alle aktører skal teste Aktørene er ansvarlige overfor myndighetene Aktørene bør kreve at ferdig testet system ved innkjøp Alle meldinger nedfelt i forskriftene skal testes Testsystem må derfor imøtekomme nye funksjoner og meldinger Testsystem tilrettelegges for mer ”realistiske” tester gjennom å etablere ulike testcase Testene fokuserer på avvik- og feilsituasjoner

Godkjenningsverktøy NVE krever at aktørene skal godkjennes hos Systemstøtte for Ediel Testsystemet baserer grunnleggende tester på krav i forskriftene I tillegg kommer krav fra bransjen som er nedfelt i brukerveiledningene

Verktøy for videreutvikling Systemstøtte for Ediel lager testsystem for videreutvikling Aktørene skal til enhver tid bruke godkjent system Ved endringer bør aktørene kreve at systemene leveres ferdig testa Det settes krav til versjonstesting