Møreaksen - et samlet fylke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
«Samarbeid- som ringar i vatn»
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Leverandørnett Ormen Lange - LOL
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye Molde sjukehus Grip muligheten: ”Vi stoler på løftene om finansiering og fremdrift!”
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nordfjordkryssing AS Nordfjordkryssing er et selskap som jobber for at det skal komme en bro ved Lote/anda innen Selskapet eies av Eid, Gloppen og.
Nasjonal Transportplan
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Bransjegruppesamling i Kom vekst Samspill kommune og næringsliv – styrke og utfordring Kristiansund, Pål Farstad.
Ansvarsfordeling og samarbeid mellom fylkes- og lokalforeninger Innspill på parallellsesjon på ledermøte NPF jan 2012.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Leverandørnett Ormen Lange
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.



Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Revidering av lokal lønnspolitikk 2014 status arbeid
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Samfunnsøkono mi Motorveibro over Håøya Folkemøte Drøbak kino 11. februar 2015 Alliansen Nei til bro over Indre Oslofjord
UNGDOMSARBEID I NJFF MØRE & ROMSDAL. STATUS Møre og Romsdal 38 lokalforeninger pr medlemmer barne- og ungdomsmedlemmer.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
1 A KLP Kommunekreditt Alternativ finansiering – muligheter og realisme Kystvegkonferansen i Vanylven 26.august 2011 Jan Olav Tryggestad Ass direktør.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Medlemsmøtet 12. september 2014
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Midsund kommune og kommunereformen
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
ROR MEDLEMSMØTE Aukra, juni 2018 Program dag 1 Aukra Hotell
Antall stemmer fordelt på kommune
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Antall stemmer fordelt på kommune
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Møreaksen - et samlet fylke

Møreaksen Overordnet mål: Bygge en større og mer attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion i Møre og Romsdal Fergefritt mellom Kristiansund, Molde og Ålesund

Løftet frem av Møre og Romsdal fylke Fergefri kyststamveg Løftet frem av Møre og Romsdal fylke Avløser fem ferger Molde-Vestnes (3) Hollingen-Aukra Mordalsvågen-Solholmen

4

Møreaksen og NTP 2010-2019 Bred støtte fra alle partier Flertallsmerknad: Mulighet for KVU og tilgang til planleggingsmidler Merknad fra opposisjonen: Møreaksen er ett av fem prosjekter langs E39 som skal realiseres som OPS 5

Veien videre for Møreaksen Planlegging Finansiering 6

Status planlegging I gang med konseptvalgutredning (KVU) Utredning bro over Julsundet Utredning bro mellom Midsund og Aukra Posisjonering NTP-rullering for perioden 2014 – 2023 7

Finansiering av Møreaksen Finansieringsbehov = 6-8 milliarder kroner Bompenger Rentefrie statlige lån? OPS? Sparte fergesubsidier/kapitalkostnader ferge Innsparing ambulansebåt Kommunesammenslåing? Andre sparte samfunnskostnader? 8

Fergeavløsningsprosjekter - felles utfordring Prosjekter med stort omfang Må bygges ut helhetlig Behov for etablering av egen prosjektfinansiering Rentefrie lån? 9

Møreaksen som eksempel Hvorfor rentefrie lån? Møreaksen som eksempel Fergestatistikk for 3 samband ÅDT 2008 = 3247 Fleksibel nedbetalingstid (25-30 år) Ferdig bygget i 2017 Engangsvekst ved oppstart = 20% Årlig vekst = <1% Lånerente = 8% Forsvarer en anleggskostnad på 3-4 mrd. i dagens pengeverdi. Bompenger: Avløser en evigvarende bomstasjon i form av ferge = bompenger på 20 år blir et gode Mangler trafikkanalyser til å beregne bompengegrunnlaget, men kan si noe om potensialet i form av fergestatistikk over Romsdalsfjorden og Julsundet. Standardprognose vekst Møre og Romsdal = 0,9%, reell vekst Molde – Vestnes = 3,4% Renteforutsetning = 8%!!! Rimelig lån (2-3%) – billistene kan betale vei i stedet for renter! RISIKORENTE??? Heller risikopremie? 10

Hvorfor rentefrie lån? Fergestatistikk for 3 samband ÅDT 2008 = 3247 24 års nedbetalingstid Ferdig bygget i 2017 Engangsvekst ved oppstart = 20% Årlig vekst = <1% Lånerente = 0% Forsvarer en anleggskostnad på 8 mrd. i dagens pengeverdi. Bompenger: Avløser en evigvarende bomstasjon i form av ferge = bompenger på 20 år blir et gode Mangler trafikkanalyser til å beregne bompengegrunnlaget, men kan si noe om potensialet i form av fergestatistikk over Romsdalsfjorden og Julsundet. Standardprognose vekst Møre og Romsdal = 0,9%, reell vekst Molde – Vestnes = 3,4% Renteforutsetning = 8%!!! Rimelig lån (2-3%) – billistene kan betale vei i stedet for renter! RISIKORENTE??? Heller risikopremie? 11

Fond rentefrie lån E39 Fond på kr 15 mrd Rentefrie lån til fergeavløsningsprosjekt på riksvei (E39). Starter med Rogfast og Møreaksen jf. Transportplan for Vestlandet (Vestlandsrådet) 12

Fond rentefrie lån E39 Fylle på med nye prosjekter når Rogfast og Møreaksen er ferdigstilt 4-5 fergeavløsningsprosjekter langs E39 i løpet av 10 – 20 år. Vestlandsrådet er sentralt i det videre arbeidet Møreaksen ønsker å være en pådriver i arbeidet med rentefrie lån 13

Følg utviklingen på www.moreaksen.no

16