Petroleumsjournalistikk på Helgeland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner

Advertisements

Historien om ”Mauren og Løven” (klikk for å fortsette...)
I.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Rett på sak.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Kandidater til styret i UNG
Likestilling mellom kjønnene
- Hovedrolle eller birolle
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
VELKOMMEN TIL HADSEL. LITT OM HADSEL •Hadsel ligger midt i verdens vakreste øyrike Lofoten og Vesterålen med sine 7970 innbyggere. •Nordlandssykehuset.
Månedsbrev fra Blåklokka
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
KRL Av Karina Schjølberg
Sosiologi i barnehagen
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
InformasjonKompetanseutviklingBedriftsallianser. GjøaAnnet relevant infoOrmen Lange Skarv-Idun.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Hva er landsmøtet?  Øverste besluttende organ = sjefen over alle sjefer!  Lokallaga sitt møte  Møteplass  Mye moro!
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
En historie om folkediktning og eventyr
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Idrettsrådets ansvar og rolle
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Frem.
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Petroleumsjournalistikk på Helgeland Om Skarv-eventyret og lokalpressen i oljebyen Sandnessjøen

Bakteppet: Sandnessjøen 2010 Skarv-aktiviteten ble mer synlig. Folketallet økte. Nye etableringer i næringslivet. Kommunen profilerte seg som ”Oljebyen Sandnessjøen”. BP Norge hadde særlig fokus på Sandnessjøen i sin kommunikasjonsstrategi, og lyktes i å bli godt likt lokalt.

Hvordan ivaretar lokalpressen sitt samfunnsoppdrag i dekninga av petroleumsnæringa på Helgeland?

Samfunnsoppdraget: Være en kritisk overvåker og gransker av makthavere i samfunnet. Være en arena for viktige debatter. Spre informasjon og kunnskap om viktige områder til innbyggerne i samfunnet.

Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle. Fra Vær Varsom-plakaten, punkt 1.4

Hvem kommer til orde? Hvordan framstilles petroleumsnæringa? Hvilke (virkelighets)bilder formidles? Hva skriver avisene om? I hvilken grad fungerer avisene som kritisk vaktbikkje?

Kildebruk: Hvem kommer til orde i saker om olje og gass?

”Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.” Vær Varsom-plakaten, pkt. 1.2

Antall kilder (prosent) Alle saker om olje og gass i 2010. HB: 131 stk. HA: 149 stk. 1: 35,9 (HB) og 27,5 (HA) 2: 37,4 (HB) og 30,2 (HA) Totalt: 1: 31,4 og 2: 33,6

I begge avisene er énkildesakene oftere presentert som sidetopper enn som undersaker/kjellere.

Valg av hovedkilde henger sammen med: Hva avisene skriver om. Hvilke perspektiver de inntar. Hvilke historier og virkeligheter de formidler til sine lesere. Hvem som framstår som troverdige. Og hvem som gis makt til å definere og videreformidle sine virkelighetsbilder.

Hvem er hovedkildene? (prosent) Flest: Ledere i lokale leverandørselskap (30 prosent i HB og 22 i HA).

Nest viktigste kilde:

Énkildesakene:

Blir det rettet kritikk mot petroleumsnæring/-virksomhet eller aktører i den? Helgelands Blad Helgeland Arbeiderblad

Petroleumsjournalistikken: Dette skriver vi om Petroleumsjournalistikken: Dette skriver vi om. Hva regnes som nyhetsverdig, viktig og interessant for leserne?

Lokale ringvirkninger: Lokale etableringer Kontrakter/oppdrag Arbeidsplasser Aktivitet Cirka 75 prosent av disse er positivt vinklet. Resten nøytralt.

Typisk petroleumssak: Lokal etablering/oppdrag knyttet til petroleumsnæring, med bedriftsleder som eneste (synlige) kilde.

Talerør for hvem? Temaet ”konsekvenser for innbyggere, enkeltpersoner og lokalsamfunn som følge av petroleumsvirksomhet”: Helgelands Blad: 2,3 prosent Helgeland Arbeiderblad: 4 prosent

Hvordan framstilles petroleumsnæringa?

Vinkling (for petroleumsnæringa og -virksomheten selv) HB: Positivt: 55,7 prosent. Nøytralt: 39,7 prosent. Negativt: 4,6 prosent. HA: Positivt: 47 prosent. Nøytralt: 44,3 prosent. Negativt: 8,7 prosent (9 av 13 er byråsaker om Lofoten og Vesterålen eller andre nasjonale tema, rundt halvparten er undersaker). Helgelands Blad Helgeland Arbeiderblad

Kritisk vaktbikkje? Granskere av makta?

Inneholder saken kritiske spørsmål? Helgelands Blad Helgeland Arbeiderblad

Medierammer

Medierammer: Hvordan saker og sakskompleks framstilles, eller ”rammes inn”. Perspektiver og sider som tillegges vekt. Hvilke stemmer som løftes fram. Hva som kommuniseres ”mellom linjene”. (Virkelighets)forståelser som fremmes på bekostning av andre forståelser. Tolkningsrammer hentes ofte gjennom kontakten med kildene.

Ringvirkningsramma Legger vekt på positive ringvirkninger for næringsliv og lokalsamfunn, og formidler positive bilder av oljevirksomheten. ”Oljebyen Sandnessjøen”. ”Oljeeventyret”. ”Skarv-eventyret” ”Eventyret på Skarv har startet”. ”Det er gode dager nå som Skarv-eventyret har begynt å bli virkelighet.” ”Skjønner vi egentlig hvor stort eventyret på Skarv er?” (Spørsmål fra journalist i HA)

26.-27. november 2012: Olje- og energiminister Ola Borten Moe uttaler seg positivt til åpning av Nordland VI.

– Er det realistisk at Lofoten og Vesterålen ikke får baseetableringer? Du tror altså ikke på en ny basekonkurrent lenger nord i Nordland? Hva vil en gjenåpning av Nordland VI bety for det videre arbeidet i Alstahaug?

Drømmejobben offshore God lønn Offshoreturnus Spennende arbeidsplass Imponerende skip, maskiner og utstyr ”Den gode arbeidsplassen”. Øker andelen grasrotkilder. Handler ofte om ungdom.

Ansvarlighetsramma Ros til BP Norge, den ansvarlige aktøren lokalt. Beslektet med ringvirkningsramma. Ganske lik den overordnede tolkningsramma som industrien selv kommuniserer: Den viktige samfunnsaktøren som tar ansvar for økonomi, miljø og samfunn. Eksempel: BP ønsker å legge til rette for lokale leverandører. Framfor: BP vil ikke betale reisekostnader for leverandører.

Om BP Norge: ”- Fra dag én har de vært tydelig på å være en aktør i lokalsamfunnet her på ytre Helgeland. BP er en fantastisk ambassadør for ei næring som man regner som veldig globalisert og glatt.” (Administrasjonssjef Børge Toft, om 250.000 i gave til skolebibliotek)

Deepwater Horizon: Utfordres bildet av ansvarlige BP? 20. april 2010: 11 mennesker døde, og 87 dagers lekkasje første til et av historiens største oljeutslipp i Mexicogolfen. Lokalpressen nevner det nesten ikke med et ord, men inntar nærmest en sympatiserende tone overfor BP når de først nevner Mexicogolfen.

..”og BP fikk både trøstende ord og formaninger med seg på veien videre. I de tøffe dagene som oljeselskapet nå går gjennom, så er det ei lita trøst at ting går på skinner når det gjelder Skarv.” (HB) ”- Jeg har kjent både skuffelse og stolthet de siste månedene, sier Knut Kusslid, BP-sjef i Sandnessjøen. Han bedyrer at Skarv-eventyret fortsetter helt uavhengig av krisen i Mexicogolfen.” (”Mexicoulykken en stor belastning”, HA)

Oppsummert: Lokalpressen ønsker å formidle ”de gode historiene” i lokalsamfunnets næringsliv, gjennom bedrifter og aktører som nyter godt av petroleumsvirksomheten. Hovedtyngden av sakene har få kilder, er positivt vinklet, eliteorientert og ikke-problematiserende.

Lokalavisa som lokalpatriot Lokalavisene er opptatt av lokale ringvirkninger, og inntar av og til en slags ”vaktbikkjerolle” på vegne av det lokale næringslivet. Næringslivsstoffet har en patriotisk dagsorden. Spørsmål fra journalist til olje- og energiministeren: ”Det at Skarv landet i Sandnessjøen er et resultat av politisk vilje. Hva vil regjeringen gjøre for å sikre at oljeselskapene fortsatt satser i nord?” (HB) Underforstått: Det er god distriktspolitikk når oljeselskaper driver virksomhet i nord.

I hvilken grad ivaretar lokalpressen samfunnsoppdraget i oljejournalistikken? Ikke-problematiserende journalistikk. Lav andel kritiske spørsmål. Forholdsvis få kilder, og stor andel elitekilder. Ensidige virkelighetsforståelser. Få motsyn. Kildestyrt? Enkel journalistikk?

Hvorfor? Ressurser? Tidspress? Mangel på kunnskap? Mangel på bevissthet om pressens kritiske rolle? Forventninger fra lokalsamfunnet om å framheve det positive? Mangel på alternative syn? Virksomheten og utviklinga er så positiv og uproblematisk at en ikke vil bruke ressurser på å problematisere. Lokal patriot: Lokalavisene tar på seg ”vaktbikkjerollen” i tilknytning til ringvirkningene, som forkjempere på vegne av lokalsamfunn/ lokalt næringsliv? Definerer lokalpressen samfunnsoppdraget sitt på en annen - snevrere – måte enn det som ligger i de presseetiske idealene?