Barentshavklassen Miljøvennlige - Spesialtilpassede - KV Barentshav

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Nyttig energi og fantastisk elektronikk
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
Informasjonsflyt i havfiskeflåten. Havfiskeflåten drifter året rundt over alt •Skagerrak •Nordsjøen •Norskehavet •Barentshavet •”Ishavet” •Vest av de.
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Gjenbruk – mer bruk – lengre bruk…
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Godt verktøy er halve jobben
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Vi leverer framtidens energiløsninger
Kvalifikasjonsordning
Engia.
LN-DFK Teknisk orientering
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Velkommen til Newtondag!
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Fornybar energi sør Presentasjon for DK-samling, 16. jan 2010.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vannforsyning til Trondheim, Melhus og Malvik kommune
Mosjøen byen ”midt i Norge”, er sentrum i
Kurs 7 - Trefase s.42.
Prioriteringer i fakultetsadministrasjonen
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Julemøte – Fjernvarme i konkurranse med lokale alternative
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Utvinningsrettigheter som klimapolitikk Bård Harstad.
Eco Planter 2000 Er maskinell planting redningen for å sikre tilfredsstillende foryngelse? Hvilke innsparingsmuligheter finnes i forhold til manuell innsats?
Strømbrudd Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Anita Haslund ved Jordal Ungdomsskole.
HP MONO 5035XS MFP A3 format multifunksjons skriver.
OKI MC860 MFP A3 format multifunksjons fargelaserskriver.
HP MONO 5035XS MFP A3 format multifunksjons skriver + HP COLOR LASERJET 5550DN A3 format Leie til sammen kr. 890,- per måned eks. mva. (pris kan endres.
VI INVITERER deg/ditt firma til Søve som UTSTILLER PÅ MINIDYRSKU’N Sted: SØVE VIDEREGÅENDE SKOLE ULEFOSS Lørdag 1. juni 2013 Søve kan feire 120 år som.
Motorens merkeskilt.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Sannheter og myter om tømmervogntog
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Pust Liv eller død.
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Engia.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Det manglet en nettside med oversikt over alle snøscooterløyper i landet. Nesten alle kommuner har ulikt oppsett / plassering av hvor man finner info.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Markedsleder i Norge på elektriske busser
DRIFTSOPTIMALISERING AV FORFLÅTER MILJØ – KOSTNADER - OPPETID
Informasjonsmøte for samarbeidspartnere
Dieselelektrisk framdriftssystem
Drivstofforbruk og CO2-utslipp
Gjennomføring - metode
Utskrift av presentasjonen:

Barentshavklassen Miljøvennlige - Spesialtilpassede - KV Barentshav 93x17m, 4025 Bt Miljøvennlige - Spesialtilpassede - Multirolle - Kystvaktfartøy. KV Barentshav KV Bergen KV Sortland

Barentshavklassen Multirolle Miljøvennlige Spesialtilpassede Slep Oil recovery FiFi SAR Inspeksjonsplattform NSRS Miljøvennlige Hybrid fremdrift (diesel / gass-elektrisk) 4 LNG generatorer elektromotor / 2500 kW 1 dieselmotor / 4000 kW Spesialtilpassede Bygget etter Kystvaktens spesifikasjoner God drivstofføkonomi Høy toppfart Et optimalt Kystvaktfartøy

Første bunkring i Hammerfest august -09 1 tankbil = 55m³ = 24 tonn bunkring av to biler tar ca 4 timer vår tank om bord tar nesten 4 slike biler!

Gasstank og ”kalda boks” Rom på ca 1100m³ Selve tanken – 230m³ (reelt gassvolum på tanken 180-190m³)

Omfangsrikt

Driftsregularitet Mitsubishi LNG generatorer 3 x 860kW + 1 x 635 kW El. motor (PTI) på 2500 kW koblet til felles gir med diesel HVM Minste generator sørger alene for fremdrift på ca 5 knop i tillegg til hotelldrift. God driftsregularitet selv om det har vært (er) utfordringer teknisk Fire generatorer gjør at vi ikke er særlig hemmet dersom én står Etter to år har vi ennå utfordringer, -men det lysner..

Driftsmønster Driftsmønster for Kystvakten er ikke ulikt deler av fiskeflåten Best mulig utnyttelse av patruljetid, færrest mulig anløp ila patruljen (effektiv fisketid!) Relativt raskt til feltet, deretter ”luske rundt” i flåten… LNG med høy belastning = høyt forbruk Normalforbruk – opptil 3 biler pr. patrulje á 3 uker Planlegger bunkring av hele biler, enten 1, 2 eller 3 stk en gang pr. patrulje Skulle vi basert drift utelukkende på gass hadde vi måttet bunkre langt oftere, noe som ikke er ønskelig. Det er kanskje også vanskelig å gjennomføre i praksis pga tilgang på gass. Ønsker oss flere PERMANENTE TANKANLEGG for LNG ved kai for å slippe å være avhengig av biler/bestillingstid. Bunkring fra biler i ”uthavner” er godt mulig, men svært fordyrende og det kreves godkjenning* fra kommuner (risikovurderinger etc.)

Forbruk og økonomi Maskinoppsett Gjennomsnittlig forbruk 24t HVM og akselgenerator 12,0 m³ HVM i kombinator 5,4 m³ LNG på PTI 5,8 m³ LNG, kun strøm 3,9 m³ HVM-K, LNG strøm 5,4 m³+ 3,9m³

Besparelse på inntil kr 50.000.- pr. døgn ved ren LNG drift Forbruk og økonomi Regnestykke: HVM på akselgenerator : 12000x6 = 72000 HVM-K, LNG strøm : 5400x6 + 3900x3,20 = 44880 Kun LNG, strøm og PTI : 5800x3,20 = 18560 Besparelse på inntil kr 50.000.- pr. døgn ved ren LNG drift (gjennomsnittlig drift av KV Barentshav, forskjell max-min, basert på oppgitte priser. Med forbehold om feil) KV Barentshav har i 2010 brukt for ca 2 mill mindre i drivstoff enn KV Harstad (diesel/diesel-elektrisk). Direkte sammenlignbart, samme antall patruljedøgn og område

Fordeler og ulemper Fordeler: Ulemper: Støy (arbeidsmiljø om bord) Miljø (sot, utslippsreduksjon av CO2 og NoX) Økonomi Ulemper: Relativt ”ny” teknologi – ustabilt og kostbart Tar mye plass Høyt forbruk ved høy belastning Bestillingstid/tilgjengelighet gass

Utfordringer Plassering av kaldfakkel, tenk over alle eventualiteter.. Plassutnyttelse om bord, -lasteplass/andre viktige rom må vike for gasstank(er) Tilgang til gass – bestillingstid - langtidsplanlegging forbruk – tankkapasitet Nybygg kan bli uforholdsmessig store dersom en både skal plass til god lastekapasitet og gass til lengre forbruk

Spørsmål?