Det handler om omdømmet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

I.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv
- Dette er en heksejakt på ekstremt flinke folk…
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Hvorfor mister vi gjester?
Spøken som gir deg lykke!
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Hvem er Jesus?.
Utarbeidet av Hilde Waage,
Om å få det til!.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
… men HVORFOR er det sånn?
Hva er vitsen med å gifte seg?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Om Norsk Finansbarometer 2014
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
“Disippel-høring”.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
Markedsføring.
En verden av usikkerhet
Den kalde krigen – hvem var fiender?
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Venner og valg Film og samtale.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
VERDENS BESTE VERTSKAP
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Det handler om omdømmet Bibelen, Ordspråkene 22,1: ”Godt navn er mer verd enn stor rikdom, å være avholdt er bedre enn sølv og gull.” Det Bibelen ikke sier noe om, er at det stort sett er mediene som gir deg et godt eller dårlig rykte.

Noen kjøper kostbare tjenester fra profesjonelle omdømmebyggere. Var det 750.000 Gelmeyden Kiese fakturerte Berit Kjøll for i fjor og som hun forsøkte å få Staten til å betale?

Der finnes ingen quick fix - tror ikke dere at både NSB, SAS og Tine – har forsøkt? Og husker dere Braathens SAFEs “Best og Back”? Det bidro til å knekke flyselskapet for mer enn 10 år siden! Og husker dere SAS-ulykken ved Stokholm Og hva med Toyota Prius? Og den islandske regjeringen? For ikke å snakke om Sportsklubben Brann ! Og hva skal den katolske kirke nå gjøre? Hva med det norske helsevesenet, nå sist Vest-Viken med Asker og Bærum sykehus?

Noen krummer nakken og går løs på et møysommelig, uhyre vanskelig og viktig arbeid med å fjerne årsaken til det dårlige omdømmet. Og så kommuniserer de produktets forbedrede kvaliteter, verdier og gode tilbud.

Den som vil forbedre sitt omdømme må først gjøre seg fortjent til det Den må granske hjerte og nyrer for å se hva den kan gjøre bedre De som skal kommunisere må ha noe å kommunisere om De må vite at den du kommuniserer for gjør de rette tingene

Salmonellautbruddet hos Nidar-Bergene i 1987 I matvareindustrien og blant forsikringsfolk verserer det en kjent historie om salmonellautbruddet hos Nidar-Bergene i 1987. Den fortelles fortsatt etter så lang tid om hva bedriften gjorde for å trekke tilbake sjokoladevarer fra kiosker og butikker over hele landet, hva de gjorde av av annonsering og profilarbeid i forbindelse med re-starten etter at skadesaneringen var gjennomført og hva hele historien til slutt kostet. Denne kunnskapen er ikke plukket ut fra generell statistikk eller fra omtale i avisene. Kunnskapen er utelukkende fortsatt levende fordi lederen for bedriften påtok seg et omfattende informasjonsarbeid i form av foredrag i ulike sammenhenger om det som hadde skjedd. Hans fortellermåte gjorde historien til felleseie som vi fortsatt har nytte av i det skadeforebyggende arbeidet i dag.

År 2000 var NSBs katastrofeår – med Åsta-ulykken og andre større og mindre ulykker. Samtidig forberedte regjeringen å skape konkurranse på norske skinner ved å invitere store utenlandske jernbane- selskaper som Deutsche Bahn inn i Norge. Dette kunne blitt en enda en katastrofe for NSB som selskap og arbeidsgiver.

Økonomien må forbedres Basiskvaliteten må forbedres NSBs eier skiftet ut styre og administrasjon Den nye ledelsen tiltrådte våren 2001 og fikk følgende oppdrag: Økonomien må forbedres Basiskvaliteten må forbedres Tilliten må gjenopprettes

Endringsprogrammet Konkurransekraft Økt konkurransekraft Vi vil vinne konkurransen Økt lønnsomhet Økt kundetilfredshet ”Vi tenker kroner og øre i alt vi gjør” ”Vi gjør det lettvint for kundene våre” 10 forbedringsområder er igangsatt Konkurransedyktig vedlikehold og renhold Økt punktlighet og regularitet Konkurransedyktige rutemodeller Bedre salgs- og distribusjonsløsninger Bedre personellutnyttelse Reklame og kommunikasjon Bedre kundeløsninger Økt Kundeinnsikt Bedre kundeservice Ekstraordinære kostnadsreduksjoner 30 forbedringsprosjekter ble igangsatt Sikkerheten går foran alt

Kommunikasjon intern og eksternt Vi kommuniserte, motiverte og inspirerte egne medarbeidere Vi inviterte nøkkeljournalister – Halvorsens konditori – til nyheter Vi fylte Rockefeller i Oslo fire ganger med egne medarbeidere og samferdselspolitikere (og Frank Beck). Vi brukte hensynsløst alle gode nyheter i mediene – kjørte fram Einar Enger Inviterte det engelske jernbanemagasin Railroad Business

Kommunikasjonsutfordringer når du må ”vinne venner” Egne medarbeidere er dine viktigste ambassadører Sikre at medarbeiderne har nok og riktig info til å representere deg lokale miljøer Få frem de konkrete endringene og forbedringene Spisse budskap slik at det er interessant (nok) for journalistene Unngå at fokus legges (kun) på motforestillinger

Fra Harry-byen til Elvebyen Drammen Et omdømmeprosjekt som har gitt Drammen mer tilflytting enn fraflytting 2006 -2011

Mediene er aktører Medienes folk er ikke bare rapportører i en hendelse, de er aktører. Medienes folk har til alle tider ønsket å påvirke, gripe inn i, bety noe for samfunnsutviklingen. Tidligere skjedde det på lederplass. Nå skjer det på nyhets- og reportasjeplass. (ref Vestre Viken Helseforetak)

Derfor kan vi utnytte muligheten til å gjøre mediene til aktører

Slik kan vi gjenvinne tilliten i markedet Gjør de nødvendige forandringene og vær sikre på at dere gjøre de rette tingene til rett tid. Vis at forandringene er forbedringer og kommuniser dette på en ydmyk og pedagogisk god måte. Da vil omdømmet forbedres. Men det vil ta tid.

Mitt enkle budskap er Gjør de rette tingene igjen, igjen og igjen og så fortell om det, igjen, igjen og igjen.