Idealer og realiteter Boligsituasjonen for utviklingshemmete Jan Tøssebro, NTNU Samfunnsforskning Tromsø, 24.9. 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Dagens boligpolitikk – Utfordringer og muligheter sett fra NFU’s ståsted Gunn Strand Hutchinson.
Levekår for mennesker med utviklingshemming - utviklingstrender
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Utviklingshemmedes muligheter i arbeidslivet Terje Olsen Nordens Välfärdscenter og Nordlandsforskning Regional konferanse om politikken for mennesker med.
Sentralt råd for personer med nedsatt funksjonsevne i Oslo 10.april 2014 Anna M. Kittelsaa NTNU Samfunnsforskning.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
«Samarbeid- som ringar i vatn»
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Bosetting Nina Gran.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Skandinavisk næringsliv og CSR
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
IDEALER OG REALITETER. BOLIGSITUASJONEN FOR UTVIKLINGSHEMMEDE Regionale konferanser om politikken for mennesker med utviklingshemming Anna M. Kittelsaa,
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Ingunn Lie Mosti Kommunaldirektør Helse- og omsorgsavdelingen
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Prisdrivende effekter av lov- og forskriftsendringer fra 1997 til i dag Boligkonferansen mai 2011 Siri Ann Tellevik.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Forskning om bolig og tjenester Jan Tøssebro NTNU.
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Gap mellom intensjon og handling?
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kommunepolitikernes ansvar Jens Petter Gitlesen Forbundsleder Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Norske erfaringer med avvikling av institusjoner Fremtidens botilbud, Nyborg Jan Tøssebro NTNU.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Dagens trender i tjenestene til personer med utviklingshemming Hentet fra Jan Tøssebro, NTNU, sin forelesning på SOR konferansen 2016.
Forskning om store bofellesskap
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Forholdene for utviklingshemmete i historisk perspektiv
Tilsyn i enkeltsaker Medarbeider-undersøkelser Politikk, reformer, styringssignaler PWC-rapporten Kulturkartlegging Tilbakemeldinger fra eksterne samarbeids-partnere.
Innbyggerundersøkelse 2018
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Idealer og realiteter Boligsituasjonen for utviklingshemmete Jan Tøssebro, NTNU Samfunnsforskning Tromsø,

Idealer og politiske føringer  Inspirasjon utenfra og fra andre sektorer: Norge henger etter  Fra det usynlige Norge til en utvidelse av velferdsstaten  Bedre eller godt nok?  Samme mål for akseptable levekår som for andre (St.meld. 47, )  Konkretisert for bolig: Husbankens rundskriv HB-1212 og HB 1255: •Ulike boformer, bofellesskap maks. fire •Fullverdig leilighet •I et vanlig boområde •Spørsmålet om flere grupper: var ikke tenkt på – hørte til 1800 tallet  Å legge grunnlag for en ny utviklingsbane; ambisiøst og realistisk  Ikke bare et engangsløft (bedre utvikling enn i HVPU)  Noe må tas på sikt (sysselsetting, fritid)  Tjenester til flere, ventelister

Hvorfor maks. fire?  Den lille gruppens prinsipp – psykososiale effekter  Karl Grunewald  Bildene i hodet – segregering, ghettoisering og stigmatisering  US Supreme court  Klæbu og Rotvoll  Verdsetting av sosial rolle – normalisering  Tjenester skal ytes på en så lite påfallende måte som mulig  For å unngå å forsterke negativ verdsetting  Betingelser for integrering  I et vanlig nabolag  Materialisert hensikt – bolig eller omsorg  Signaleffekt, er dette en bolig, eller?

Antall personer per institusjon, Kilde: Tøssebro 1992, utenom sentralinstitusjoner 1989, snitt 13!

Data  Intervju med ansatte om levekår og tjenester til enkeltpersoner med utviklinghemming:  1989 (før reformen) (N=396) Tre fylker  1994 (rett etter reformen) (N=396) De samme personene som i 1989  2001 (ti år etter) (N=527) 53 kommuner  2010 (tjue år etter) (N=385) De samme 53 kommunene  Spørreskjema til familie/ hjelpeverger til de samme personene

Hva skjedde i reformåra? Oppsummering i fire punkt  Bolig: klart bedre  Flere fikk tjenester  Familien – fra opposisjon til støtte  På mange andre områder skjedde lite

Forbedringer i boforhold  Direkte om boligen  Fra avdeling til leilighet  Husbankens normer, størrelse i kvm og antall i bofellesskapet, følges  Indirekte sosiale aspekter  «Lettere å besøke nå» – famliens bilde  Færre negative relasjoner til medboere  Familiekontakten øker  Selvbestemmelse i hverdagen •mindre henvisning til turnus, rutiner og andre beboere når hindringer for selvbestemmelse beskrives  Endres ikke:  Ensomhet og sosiale nettverk  Selvbestemmelse om hvor og med hvem en bor

Etter reformen I  I 2010 møter vi en helt annen kommune  Vi spør hjelpeverger i 53 kommuner om å intervjue en ansatt  17 av 53 kommuner “ville ikke” delta  85 av 424 intervju lot seg ikke gjennomføre •Ansatte mente de ikke hadde fullmakt til det (eller gjorde seg utilgjengelig)  Hjelpevergene selv svarer i samme utstrekning som før  Noe har åpenbart skjedd  Interesse?  Kontroll - munnkurv?

Etter reformen II – boligen Kilde: Söderström og Tøssebro, 2011  Bokollektiva (eget rom i gruppebolig) på vei ut  Andelen med egen bolig økte , men har siden sunket svakt.  Bofellesskapene dominerer, og en økende andel har fellesareal  Svingdørspersonale?  Antall beboere per bofellesskap øker sterkt  Framvekst av «kombinerte anstalter» hvor er Husbanken, hvem husker HB 1255?

Hvorfor? Hvordan kunne dette skje  Endret nasjonal politikk? Nei  Mindre oppmerksomhet fra media/sentrale myndigheter? Helt klart  Mindre i media og aldri ut over enkeltsaker  Sentrale myndigheter •Mindre fokus •Mindre oppfølging •Avvikling av reguleringer •Nye saker på dagsorden I funksjonshemmingspolitikken  Eksplisitte argument?  Eksponering for trender i lokal forvaltning – i “drivers of change”?

Debatten om store bofellesskap Kilde: Kittelsaa og Tøssebro, 2011  Forsvaret for store bofellesskap :  Motvirke ensomhet – INGEN EFFEKT  Bedre fagmiljø og mer stabil organisasjon – MOTSATT •Gjelder veiledning, stabilitet, samtidig ansvar for personer med motstridende behov, mindre utsatt for reduksjon i praktisk hjelp, personalressurs sjeldnere begrensning på fritida, helseoppfølging  Bærekraftig økonomi – TVILSOMT •Men noen benytter høvet til å gjøre det billigere  Motargumenter:  Ytre signal på avvik – STØTTES  Konflikter med medboere – UKLART  Selvbestemmelse – INGEN EFFEKT  Normalisering, integrering, sektoransvar

New public management – new local government  Ledelse (manegarialism – styringform)  Effektivitet  Delegering  Økonomisk ansvarlighet og kontroll  Indirekte kontroll  Innføre markedsprinsipper (bare ett av flere element)  Bench-marking  Politikerens rolle – strategi mer enn detaljer  Profesjonsutøvere – arbeidstaker, sektorinteresser uønsket  Brukeren som konsument  Valgfrihet, undersøkelser av brukertilfredshet  Rettigheter?

Reformens «drivers of change»  NFU – brukerorganisasjoner  Allierte blant politikere nasjonalt  Allierte i departement  Fagfolk?  Skandalene  Vaktbikkjer i iverksettingen  Inspirasjon utenfra – særlig Sverige

“Drivers of change” i den nye kommunen Kilde Tøssebro et al., 2012  Bench-marking  Fra “the good/best“ til“the cheapest”  Politikerens rolle  Djevelen er i detaljene  Deinvolvering  Profesjonelle  Fra profesjonell til arbeidstaker – hva skjer med voice og loyality  Datainnsamlingen 2010  Ny generasjon ledere  Bruker fokus og valgfrihet  Svakere organisasjoner  En valgsituasjon preget av “take it or leave it”

Innfridde mål eller brutte visjoner?  Ikke se bort fra det som er oppnådd:  Boligstandarden økte klart  Flere får tjenester  Få flyttes langt unna hjemstedet og familien  Nabolag – akspetering og synlighet: •Er det noen som husker naboaksjonene? •Møter på gata og butikken  Mange positive initiativ  Men  Det skulle ikke være et engangsløft  Bakgrunnen for retningslinjene for bolig synes «glemt»  Utfordringen er å få reformen tilbake på sporet