Landsorganisasjonen i Norge Tjenestedirektivet – prosess og status Landskonferansen for LO Stats fylkeskartell, Sørmarka 13 september 2006. Tor Jørgen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Fafo Østforum, medlemsseminar 26. oktober 2004: Allmenngjøring av tariffavtaler - hva nå? Torgeir Aarvaag Stokke, Fafo: Er statens forhold til tariffavtaler.
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.
Politisk streik mot Vikarbyrådirektivet den 18. januar 2012.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Asyl og migrasjon i et europeisk perspektiv
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
A RBEIDSLIV I OPPLØSNING – LØSARBEIDERSAMFUNNET PÅ VEI TILBAKE ? Velferdskonferansen 21. mai 2012.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kryss-subsidiering og andre feller
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser
De Facto EUs tjenestedirektiv Innledning Stein Stugu De Facto Fagforbundet og Nei til EU, Østfold 24/
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Personopplysningsloven
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Trondheimskonferansen 2009 Strategi i kampen mot sosial dumping – allmenngjøring og solidaransvar.
Innlegg sosial dumping
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Trondheim 25. Januar 2013 Fagbevegelsen og EØS
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Sverre A. Larssen, BNL Oslo,
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Sosial dumping i petroleumsvirksomheten Statssekretær Helge Eide 6. april 2005.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
EU Den europeiske union.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
TJENESTEDIREKTIVET. 2 Temaer :  Hva er direktivet?  Betydningen av EF-domstolen  De fire EU-dommene  Hva betyr det for Norge?  Fagforbundet og tjenestedirektivet.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Åste Marie Skullerud Avdelingsdirektør, Statsforvaltningsavdelingen
FAGBEVEGELSEN OG EØS Kathrine Kleveland Leder i Nei til EU 1.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
NSF lønnspolitikk Påstander om NSFs lønnspolitikk – riktig eller galt?
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
Utskrift av presentasjonen:

Landsorganisasjonen i Norge Tjenestedirektivet – prosess og status Landskonferansen for LO Stats fylkeskartell, Sørmarka 13 september Tor Jørgen M. Lindahl, LO Internasjonal avdeling

Landsorganisasjonen i Norge Bakgrunn til Europakommisjonens forslag til Rammedirektiv for tjenester (”tjenestedirektivet”) 13 januar 2004: •Tjenestesektoren står for mellom 60-70% av EUs BNP, og andelen er økende relativt og absolutt sett. •Tjenestesektoren del av det indre marked, men har bare i mindre utstrekning vist seg å være grenseoverskridende. •Europakommisjonen vil ha et reelt indre marked for tjenester på linje med det man har på varesiden. Dvs. med fri flyt av tjenester og etablering i hele EU/EØS-området. •Del av Lisboa-strategien (innen 2010 skal EU være verdens mest konkurransedyktige region). •Økt flyt av tjenester skal gi billigere og bedre tjenester og øke sysselsetningen.

Landsorganisasjonen i Norge Overordnet målsetting med tjenestedirektivet: ” Lette utøvelsen av etableringsfriheten for tjenestesytere og den frie utveksling av tjenester.”

Landsorganisasjonen i Norge Kommisjonens forslag i hovedtrekk: 1. Alminnelige bestemmelser 2. Etableringsfrihet for tjenesteytere - administrativ forenkling, tillatelser, forbudte krav og krav som skal evalueres - ”kontaktpunkt” (Singel Point of Contact) -elektroniske prosedyrer 3. Fri utveksling av tjenester - Opprinnelseslandsprinsippet - Tjenestemottakernes rettigheter - Godtgjørelse av utgifter til legebehandling - Utsending av arbeidstakere - Utsending av borgere fra tredjeland 4. Tjenesteytelsenes kvalitet 5. Kontroll 6. Konvergens

Landsorganisasjonen i Norge Grunnleggende definisjoner: Artikkel 4: • Tjenesteydelse: ”enhver selvstændig erhvervirksomhed som omhandelt i traktatens artikkel 50, der består i at udføre en ydelse, for hvilken der betalses en økonmisk modydelse.” • Tjenesteyder: ”Den fysiske person, der statsborger i en medlemsstat og som utbyder eller udfører en tjenesteydelse.” •Tjenestemodtager: ”envher fysisk eller juridisk person, der i evhvervsøjesmed eller andet øjemed anvender eller ønsker at anvende en tjensteydelse.” •Tillatelsesordning: ”enhver procedure, der indebærer, at en tjenesteyder eller tjenestemottager skal henvende sig til en kompetent myndighed med henblikk på at opnå en udtrykkelig eller stiltiende afgørelse om adgangen til at optage eller udøve servicevirksomhed.”

Landsorganisasjonen i Norge LOs høringssvar til NHD mars, 2004: •LO i utgangspunktet ikke negative til tiltak for et mer velfungerende indre marked for tjenester. •Direktivet uklart om hvilke tjenester og områder som omfattes hvilke som er unntatt og for hvor lenge (dynamisk tilnærming??) •Forslaget mangler analyser om sosiale konsekvenser av tiltakene. •Retten til å bruke nasjonale kollektivavtaler må eksplisitt tas inn direktivet. •Nasjonale tiltak ses på unyansert som proteksjonisme. •LO er imot bruk av opprinnelseslandsprinsippet: uklart i forhold til virkeområde/grensesetting, vurdering av konsekvenser, forholdet til annen fellesskapslovgivning og kontroll. LO frykter utilbørlig press om liberalisering av regelverk og sosial dumping.

Landsorganisasjonen i Norge •Behov for et massivt kontrollapparat og kontrollordninger. •Utstasjoneringsdirektivet: Kontrollmuligheter i praksis? Krever klargjøringer, Forholdet til utleie og vikarbyråer? •Muligheten til gjennomføre nasjonale autorisasjonsordninger for private arbeidsformidlere og nasjonale krav om registrering av arbeidstakere i offentlige register må sikres. •Offentlige tjenester, uklare avgrensninger. Press på privatisering siden forslaget omfatter ”ikke-sykehus” helse og pleietjenester. Prinsippet om at direktivet ikke omhandler medlemsstatene rett til å definere/organisere offentlige tjenester må synliggjøres i teksten.

Landsorganisasjonen i Norge •Yrkeskvalifikasjoner retten til å anvende kvalifikasjonskrav relatert til HMS og kvalitet for arbeidstaker, brukere og samfunnet må videreføres. •Tillitsvalgtes innsynsrett i arbeidsforhold og arbeidsavtaler samt rettigheter i forhold til anbuds- og kontrollfasene er viktige virkemidler mot sosial dumping. Jf. mulighetene til å allmenngjøre tariffavtaler.

Landsorganisasjonen i Norge •DEFS tar avstand fra forslaget. •Den sosiale dimensjon, jf. Lisboaprosessen, utelatt. •Etableringer: Fratar statene effektive instrumenter for å beskytte borgere og arbeidere. •Opprinnelseslandsprinsippet utgjør en alvorlig trusel om sosial dumping og de-regulering (”race for the bottom”). •Opprinnelseslandsprinsippet vil umuliggjøre effektiv kontroll av bestemmelsene i utstasjoneringsdirektivet. •Utstasjonering: Implementering og kontroll av landet hvor arbeidet utføres. •Art. 50 i Romatraktaten: Tilby tjenester på samme vilkår som nasjonale tilbydere. •Arbeidslivslovgivning og nasjonale kollektivavtaler må respekteres og er ikke hindre, men forutsetninger for et sosialt Europa. •Helse, sosiale tjenester, utdanning, kultur og AV-tjenester må unntas. DEFS og tjenestedirektivet

Landsorganisasjonen i Norge Barroso og Mc Creevy: •Barroso: ”politisk og teknisk ubrukelig… -..behov for en rekke forbedringer…” (Financial Times -05) •Mc Creevy: ”Jeg vil aldri støtte et direktiv som tillater sosial dumping. Teksten må være vanntett på dette området”. (McCreevy, 8 mars -05)

Landsorganisasjonen i Norge Eveline Gebhardt, rapportør EP IMCO: •Europas sosiale modell tatt inn i teksten. •Lanserer: prinsippene om ”gjensidig anerkjennelse”og ”bestemmelsesland” som erstatter opprinnelseslandsprinsippet. •Tjenester av ”allmenn interesse” inkl. økonomisk karakter tas ut. Eks. helse, sosial sikring og sosial tjenester, utdannelse og kulturelle tjenester. •Bestemmelsene om utstasjonerte arbeidstakere tas ut. •Lanserer: Registrering av tjenesteytere ved førstegangs tjenesteyting i annet land •Liste over tjenester som er omfattet av, ikke unntatt fra direktivet. •Positiv til ”Single Point of Contact”. •Åpner i større grad for nasjonal bruk av tillatelsesordninger

Landsorganisasjonen i Norge Behandlingene i EMPL og IMCO, 11 mai 2005 •Arbeidsrett, kollektive forhandlinger og konflikttiltak omfattes ikke av tjenestedirektivet. •Helsetjenester omfattes ikke, uansett hvordan de organiseres. •Gambling, kasino og lotterivirksomhet er unntatt. •Audiovisuelle tjenester unntatt. •Store deler av offentlig tjenesteyting unntatt, men ikke ”SGEI” herunder vannforsyning, elektrisitet, transport og distribusjon av gass, avfallshåndtering. •Vikar- og utleiebyråer omfattes av direktivet. •Vakthold (”private security”) omfattes. •”Kontaktpunkt” og forenkling av administrative prosedyrer omfattes. •Opprinnelseslandsprinsippet: Skal gjelde tilgangen og retten til å utføre tjenester. Vertslandet må påvise at hensynet til definerte offentlige interesser nødvendiggjør overvåkning eventuelt restriksjoner. •Forbud mot krav om stedlig representant. •Ingen endringer som tilrettelegger for harmonisering oppover. •Kontroll og forholdet til utstasjoneringsdirektivet?

Landsorganisasjonen i Norge Soria Moria: ”Regjeringen vil arbeide for at EU ikke gjennomfører et tjenestedirektiv som før til sosial dumping”

Landsorganisasjonen i Norge ”Rødgrønt” posisjonsbrev, 2 februar 2006 •Nedbygging av barrierer i tjenestesektoren må samtidig ivareta den ”europeiske sosiale modell”. •Påpeker uklarheter og gir utrykk for store bekymringer ”deep concern”. •Nasjonale myndigheter i vertslandet må ha ansvar for kontroll og overvåking. •Viktigheten av retten til organisering av forholdet mellom partene/ myndighetene etter nasjonale forutsetninger og viktigheten av kollektivavtaler. •Må ikke hindre offentlige instanser å påta nye tjenester eller at privatiserte gjøres offentlige igjen. •Miljø, gambling, AV, helse, utdanning, forbrukerbeskyttelse, gjeldsinndrivelse.

Landsorganisasjonen i Norge DEFS krav til parlamentets første votering: A: Et utvetydig utelukkelse av Arbeidsrett. B: Klar referanse til respekt for grunnleggende rettigheter (”Monti klausul”). C: Sensitive sektorer (utleie- og sikkerhetstjenester) må utelukkes. D: Utelukking av tjenester av allmenn øko. interesse (SGEI) på linje med tjenester av allmenn interesse (SGI). E: Erkjenne statenes rett til nasjonal regulering av tjenestemarkedene i tråd med EF-domstolen. F: Fjerne forbudet mot krav som er nødvendige for håndhevelse, overvåking og tilsyn av arbeidsmarkedet og arbeidsforhold. G: Opprinnelseslandsprinsippet strykes.

Landsorganisasjonen i Norge Strasbourg 14 februar 2006

Landsorganisasjonen i Norge Parlamentets vedtak 16 februar 2006: •Kompromiss EPP og PES •”Fri utveksling av tjenester” (art.16 ”opprinnelseslandsprinsippet”) •Grunnlag ikke-diskriminering •Sak til sak vurdering av tiltak/restriksjoner (offentlig orden og sikkerhet, helse og miljø, men ikke til hinder for egne regler i tråd med felleskapsretten •Arbeidstaker: fysisk person def. nasjonal lovgivning •Kontroll med tjenesteytere på sitt område av medlemsstaten (vertslandet) •Arbeidsretten unntatt ink. kollektive avtaler/streikerett •Utstasjoneringsdirektivet går foran tjenestedirektivet, art 24 og 25 fjernet •Tjenester av allmenn interesse (SGI) unntatt. Medlemsstatene skal selv definere offentlig sektor •Tjenester av allmenn økonomisk interesse (SGEI) ikke under art. 16, men etableringsfrihet •Kollektivtransport i byer, taxi og ambulansetjenester ikke under direktivet •Forbudet mot stedlig representant fjernet •Fundamentale rettigheter (Monti-klausul) tatt inn. •Vikarbyråer og sikkerhetstjenester ute inntil harmonisert regelverk. •Single Contact Point

Landsorganisasjonen i Norge DEFS: ”Kompromisset en stor seier for Europas lønnstakere, de fleste av DEFS endringskrav er tatt inn”. MEN mer skeptisk etter at teksten ble nøye gjennomgått...

Landsorganisasjonen i Norge Kommisjonens reviderte forslag 4 april 2006: •Bygger på kompromisset fra Parlamentet, men med enkelte endringer •LO: Bedre, men fortsatt uklarheter i forhold til virkeområde og materiell forståelse •Art. 16 må gi vertslandet større muligheter til å stille krav til de som skal oppta og utføre tjenester •Andre enn offentlige aktører må kunne utføre kontroll og overvåking •Må muliggjøre ID-kort på arbeidsplass •Utleie av arbeidskraft må unntas generelt, ikke bare vikarbyråer •SGEI må unntas direktivet •Ber Regjeringen arbeide for stedlig representant •Endelig tekst må danne grunnlaget for LOs holdning til direktivet

Landsorganisasjonen i Norge Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping, 12 mai 2006 •Styrke Arbeidstilsynets sanksjonsmidler •Øke ressursene til tilsyn •Sikre ryddigere forhold ved inn- og utleie av arbeidskraft og forbedre ordningen med allmenngjøring av tariffavtaler •Motvirke useriøsitet ved kontraktørvirksomhet og etablering av enkeltmannsforetak •Stille krav om norske lønns og arbeidsvilkår i kommunale anbudsprosesser •Innføre utvide byggherreansvar og id-kort i byggenæringen •Gjennomføre tiltak i kystfarten og landbruket •Utvikle statistikk- og analysegrunnlag •Samordne bedre innsatsen fra statlige etater landet over •Stryke samarbeidet mellom myndighetene og partene

Landsorganisasjonen i Norge Konkurranseevnerådets behandling til Ministerrådet 29 mai •Politisk enighet om teksten (Belgia og Litauen unnlot å stemme) •Baserer seg på Parlamentets vedtak og Kommisjonens endrede forslag •Skjerping av hva som anses som urimelige hindre for grensekryssende tjenestehandel •Medlemsstatene skal gjennomgå og rapportere nasjonalt regelverk •”i overensstemmelse med fellskapsretten” •Nasjonale krav til tjenesteyting må føle samme oppbygging og prinsipper som rettspraksis fra EF-domstolen har utviklet. Innsnevring av hensyn. •DEFS: Fortsatt ”concern”: arbeidsrett, tjenester av allmenn interesse og grunnleggende rettigheter”... ”ikke fullt ut fornøyd” vil ha garantier

Landsorganisasjonen i Norge Status før andregangs behandling i Parlamentet: •Behandling IMCO: 23 oktober •Parlamentet: 15 november(?) •Ikrafttredelse fra 2010 med tre års implementeringsfrist •Signaler om at Parlamentet ikke foretar de store endringene •Skjørt kompromiss •Forlikskomité dersom Parlamentet gjør endringer Rådet ikke kan akseptere •Kommisjonen/Rådet ønsker kun å unnta ”ikke-økonmiske” fra SGI

Landsorganisasjonen i Norge Det endelige direktivet må muliggjøre reguleringer som sikrer like konkurransevilkår for seriøse europeiske tjenesteytere og ikke bidra til sosial dumping

Landsorganisasjonen i Norge Takk for oppmerksomheten!