Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Rapport av markedsundersøkelse
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Energiverket 26. September 2012 Erik Torjussen A-larm.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Mange av de valgene vi tar som enkeltmennesker berører også andre. De valgene jeg tar som polititjenestemann kan få store konsekvenser for både enkeltmennesker.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Befolkningsundersøkelse om helseskadelige stoffer i hverdagsprodukter.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Holdninger til helseforsikring
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Norsk Finansbarometer 2016
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Utskrift av presentasjonen:

Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd

Om undersøkelsen •Spørreundersøkelsen er gjennomført som en Omnibus av Norstat på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd (interesseorganisasjon for importører og distributører av fyrverkeri) i perioden 1-7. august 2006 •Et landsrepresentativt utvalg av befolkningen er blitt intervjuet gjennom intervjuer over telefon. 700 personer er intervjuet på fasttelefon, mens 300 er intervjuet på mobil •Det var ingen branner eller ulykker forårsaket av fyrverkeri i perioden undersøkelsen ble gjennomført

1) Hvordan følger du med på fyrverkeri om nyttårsaften? Nesten alle følger med på fyrverkeri •44 prosent opplyser at de selv bruker fyrverkeri •Over halvparten (51 prosent) ser på fyrverkeri som andre sender opp •Kun 5 prosent gjør ingen av delene på nyttårsaften

2) Hva tror du er viktigste årsaken til fyrverkerirelaterte skader på nyttårsaften? Uvettig bruk får skylden • Hele 9 av 10 (89 %) ser på uvettig/alkohol- påvirket bruk som viktigste årsak til de fyrverkerirelaterte skadene •Ingen ande alternativer scorer over 3% •Kun 1 % mener at tekniske feil på varen er problemet

3) Hvem har etter din mening hovedansvaret for mesteparten av de fyrverkerirelaterte skadene? Legger ansvaret på de uvettige brukerne •Hele 87 % gir uvettige brukere hovedansvaret for fyrverkerirelaterte skader •7 % legger ansvaret på myndighetene •Ingen legger ansvaret på fyrverkeri- importørene

4) Er du enig eller uenig i at mer politi ute på nyttårsaften, som har mulighet til å skrive ut bøter/gebyrer til uvettige brukere, kan redusere antallet fyrverkerirelaterte skader? Vil ha mer politi ute på nyttårsaften •6 av 10 mener at mer politi ute på nyttårsaften kan bidra til å redusere antallet fyrverkerirelaterte skader

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Mindre bruk av alkohol ved oppskytning klart mest ønskede virkemiddel •Over halvparten (51%) rangerer dette på topp

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Mer politi etterlyses 23 % har mer politi ute på nyttårsaften som nest høyest rangerte virkemiddel

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Ser ikke på restriksjoner av fyrverkerisalget som et ønsket virkemiddel •Bare 9 % har dette som mest ønskede virkemiddel •Totalt 52 % ranger dette blant sine tre minst ønskede virkemidler

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Rangeres lav •Høyere aldersgrense rangeres lavt av 57 %

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Nest mest ønskede virkemiddel •17 % har anviste oppskytningsplasser på topp

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Ikke ønsket •28 % rangerer mer bruk av sikkerhetsutstyr lavest som ønsket virkemiddel

5) Hva tror du er det mest ønskede og beste virkemiddelet til å redusere antallet fyrverkeriskader - rangert fra (1 er beste virkemiddel) Vil ha ned alkoholbruken •Mindre bruk av alkohol er rangert på topp, foran høyere alders- grense på produktene og mer politi ute på nyttårsaften •Ytterligere innstramminger på fyrverkerisalget rangeres lavt blant ønskede virkemidler Rangering basert på gjennomsnittscore (1 er beste virkemiddel) 1.Mindre bruk av alkohol ved oppskytning 1,9 2.Flere anviste oppskytningsplasser3,4 3.Mer politi ute på nyttårsaften 3,5 4.Ytterligere restriksjoner på salget av fyrverkeri 3,8 5.Høyere aldersgrense på produktene 4,0 5. Mer bruk av vernebriller og annet sikkerhetsutstyr 4,0

6) Er du for eller imot et totalforbud av fyrverkeri? Vil ikke forby fyrverkeri •Hele 8 av 10 (78 %) er imot å forby fyrverkeri

Hovedfunn •Nordmenn vil ikke ha fyrverkeriforbud –Hele 80 prosent er imot et fyrverkeriforbud. •Gir uvettige brukere skylden –Hele 9 av 10 gir uvettige brukere ansvaret for fyrverkerirelaterte skader •Etterlyser mer synlig politi –6 av 10 vil ha mer synlig politi ute på nyttårsaften •Vil ha prioritert kamp mot alkohol og flere anviste oppskytningsplasser. –Av de virkemidler som trekkes frem rangeres mindre bruk av alkohol som viktigst, fulgt av flere anviste oppskytningsplasser og mer politi ute i gatene. –Ytterligere restriksjoner på fyrverkerisalget rangeres som et lite hensiktsmessig virkemiddel. •Nordmenn er opptatt av fyrverkeri –95 % enten ser på eller skyter selv opp fyrverkeri på nyttårsaften