Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Mobil læring - Hva er mulig?
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Del 2: Personlig økonomi.
1 Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning. Morten Flate Paulsen NKI Fjernundervisning Presentasjonen er tilgjengelig via min hjemmeside:
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Personalpolitisk strategi
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
NFA nytt april 2006 Hei på dere! Da er vi i det nye styret i gang for fullt. Vi har nå gjennomført 2 styremøter etter at flere av de mest erfarne medlemmene.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Utskrift av presentasjonen:

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 2 Agenda •Om NKI Fjernundervisning •Hva er mobil læring? •EU-prosjekter •Læringsfilosofi •Læringspartner •Spørsmål og svar?

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 3 Om NKI Fjernundervisning •Omsetningen i 2005: ca kr 112 mill. •De lengre studiene godkjent for finansiering via Lånekassen •50-60 heltidsansatte •Ca 300 deltidsansatte •Skandinavias største fjernundervisningsinstitusjon

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 4 Om NKI Fjernundervisning •Hvert år har vi ca aktive studenter. •Pr. 15. november 2006 –478 kurs på Internet –7980 nettstudenter –Ca 500 læringspartnere •Nettbasert utdanning siden 1987

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 5 Hva er mobil læring? •Mobil læring er en gammel form for læring…

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 6 Mobil læring i begynnelsen…

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 7 Teknologiske utfordringer…

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 8 •Svenske Ericssons første mobiltelefon ble lansert i "Mobile Telephony A", eller MTA veide 40 kilo og måtte monteres inn i bilen. Mobilen fyller 50 år

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 9 Her er vi… X

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 10 Mulig, men vil vi…

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 11 EU-prosjekter •“From eLearning to mLearning” ( ) •”Mobile Learning: The Next Generation of Learning” ( )

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 12 ”Incorporating Mobile Learning Into Mainstream Education” ( ) •Mobil læring er tilrettlagt utdanning og opplæring på en PDA (personlig digitale assistent),ultra portable PC’er, håndholdte enheter, smarttelefoner og mobiltelefoner. Flere prosjekter innen mobil læring er utført, nå er det på tide å få mobil læring inn i tradisjonell utdanning og opplæring.

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 13 SMS virker!!! Nettskoleavisen sendt som e-post til 7403 nettstudenter pr. september 2006 • 421 meldinger om feil i e-postadresser • 207 av disse hadde vi mobiltelefonnummer til • 52 feilmeldinger på telefonnummer • 108 har endret sin e-postadresse (ca. 70%)

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 14 Lær å lære Lær å lære (link for mobiltelefon)

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 15 NKIs læringsfilosofi for nettstudenter NKI Fjernundervisning skal legge forholdene til rette for at studentene kan nå sine læringsmål gjennom optimal individuell fleksibilitet i et læringsfellesskap der studentene skal være en ressurs for hverandre uten å være avhengige av hverandre.

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 16 Læringsfilosofien for våre nettstudenter bygger på Teori om læring i kooperativ frihet (Paulsen 2003) •teorien knytter sammen elementer fra individuell og kollaborativ læringsfilosofi •med kooperativ læring beholder studentene sin individuelle fleksibilitet i studiene, samtidig som den åpner for økt kommunikasjon mellom studentene

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 17 Læringspartner

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 18 Læringspartnere inspirerer hverandre! •tjenesten bygger på teorien om kooperativ læring •tjenesten åpner for bedre mulighet til kontakt og samarbeid mellom fjernstudentene enn tidligere! •det er en unik tjeneste utviklet av NKI •den ble lansert 16. mars 2006

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 19 Studentene bestemmer selv hvem som skal se presentasjonen: Tjenesten bruker personlige presentasjoner:

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 20 Studentene kan søke etter læringspartnere på forskjellige måter: -på navn eller e-postadresse -postnummerregion

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 21 Søk i kontaktlistene Studentene kan søke etter læringspartnere med sammenfallende progresjonsplaner

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 22 Fleksibel kommunikasjon mellom læringspartnere: •e-post •telefon •SMS  •chat •de kan møtes De kan samarbeide i den utstrekning de selv

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 23 Spørreundersøkelse blant ”LP-pionerene”, våren kvinner og 3 menn svarte på undersøkelsen. Hva ønsker du å få ut av samarbeidet med dine læringspartnere: - hjelp til faglige spørsmål - dekke manglende ”klasseromsfølelse” - mentor

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 24 Hvem er læringspartere? •Kvinner •menn •personer med samme bakgrunn, eller samme interesser

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 25 Elin Ulven Refsdal, student på regnskapsskolen: ”Jeg hadde hatt pause i studiene og trengte hjelp til å få opp motivasjonen og komme i gang igjen. Da leste jeg om læringspartner-tilbudet, og fant ut at det var akkurat hva jeg trengte. Jeg inviterte tre læringspartnere i mitt område – og fikk napp på to! Samarbeidet fungerer som en sterk motivasjonsfaktor!” Kilde:

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 26 Foreløpige resultater november 2006 •ca 3100 studenter har registrert sin personlig presentasjon •av disse ønsker ca 55% en læringspartner, ca. 45 % ønsker ikke det •Ca 500 har funnet en eller flere læringspartnere

Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 27 Takk for oss! Presentasjonen finnes på Aleksanders hjemmeside under artiklerartikler