Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Litt mer om PRIMTALL.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Prosesstyring som styringsverktøy
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Styrets årshjul for 2013 Planleggingsfasen Rapporteringsfasen
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Samdata 2012 Somatikk.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Kvalifikasjonsrammeverket
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007

2 Kunnskapsdepartementet Rapportering til departementet •Hvordan brukes rapporteringen •Frister i 2007 •Endring i rapportering •Gjennomgang rapporteringskrav –Vurdering av rapportering 2005 –Forventninger til rapportering 2006 •Rapportering for 2007

3 Kunnskapsdepartementet Hvordan brukes rapporteringen? •Finansieringssystemet •Arbeidet med statsbudsjettet •Tilstandsrapport for private høyskoler •Analyser og sammenlikninger

4 Kunnskapsdepartementet Frister i 2007 •Rapportering til DBH innen 15. februar •Foreløpig årsregnskap for 2006 innen 15. februar •Rapporterings- og søknadsdokument til KD innen 1. mars •Endelig årsregnskap for 2006 innen 1. juli •Økonomirapportering 1. halvår 2007 innen 15. august

5 Kunnskapsdepartementet Endring i rapportering •Ny målstruktur for 2006 –Hovedmål –Delmål •Rapportering sterkere knyttet til måloppnåelse •Tiltak for å nå delmålene og grad av måloppnåelse •Enkeltområder som har betydning for oppfølging av hovedmålene •Rapporteringskrav for 2006 og 2007 finnes på DBH

6 Kunnskapsdepartementet Hovedmål 1: Universiteter og høyskoler skal tilby utdanning av høy internasjonal kvalitet 1.Resultater og utvikling av utdanningstilbudet 2.Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene 3.Internasjonalisering 4.Læringsmiljø

7 Kunnskapsdepartementet 1. Resultater og utvikling av utdanningstilbudet – tilstandsvurdering 2005 •Antall søknader til private høyskoler har økt siden 2002 •Opptakstallet har ikke steget parallelt med antall søknader •Antall registrerte studenter har sunket siden 2002 •Høyskoler som tilbyr sykepleierutdanning har økt mest i popularitet de siste årene

8 Kunnskapsdepartementet 1. Resultater og utvikling av utdanningstilbudet – eksempel: Utvikling i søknadstall og antall registrerte studenter ved private høyskoler

9 Kunnskapsdepartementet 1. Resultater og utvikling av utdanningstilbudet – forventninger til rapportering •Vurdering av rekrutteringen –Forklare utvikling i relevante data •Se dette i sammenheng med utdanningstilbudet

10 Kunnskapsdepartementet 2. Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene – tilstandsvurdering 2005 Mange av institusjonene var i ferd med å •Utvikle og ferdigstille kvalitetssikringssystem •Implementere utdanningsplaner •Testing av nye undervisnings- veilednings- og vurderingsformer •Svært stor spredning mellom private høyskoler når det gjelder effektivitet og gjennomføring. •Gjennomsnittlig studiepoeng per student i 2005 var 40,5 og gjennomsnittlig strykprosent var 7,4.

11 Kunnskapsdepartementet 2. Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene – eksempel: Studiepoeng per student ved private høyskoler

12 Kunnskapsdepartementet 2. Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene – forventninger til rapportering •Vurdering av implementering av elementer i kvalitetsreformen •Vurdere gjennomstrømning, kommentere svingninger •Rapporter strykprosent •Bedre tall for gjennomstrømning iht avtalt studieplan Nye tabeller i 2006: •Tabell 1.17 Fullføring på utvalgte utdanninger i hele 2006 •Tabell 1.18 Skikkethetsvurdering

13 Kunnskapsdepartementet 3. Internasjonalisering – tilstandsvurdering 2005 •17 av 26 private høyskoler hadde utvekslingsavtaler rapportert til DBH •14 av disse hadde inn og/eller utreisende studenter i 2005 •De aller fleste private høyskoler har svært få utvekslingsstudenter •Få engelskspråklige tilbud •Fint at også annen internasjonalisering blir kommentert •Ved de fleste private høyskoler er det her potensial for forbedring

14 Kunnskapsdepartementet 3. Internasjonalisering – eksempel: Uvikling i utvekslingsstudenter ved private høyskoler

15 Kunnskapsdepartementet 3. Internasjonalisering – forventninger til rapportering •Begrunnelse for grad av internasjonalisering •Utbytte av internasjonalisering

16 Kunnskapsdepartementet 4. Læringsmiljø – tilstandsvurdering 2005 •De aller fleste private høyskoler har opprettet læringsmiljøutvalg (LMU) og har en strategi i forhold til funksjonshemmede studenter •Implementering av LMU gjenstår mange steder •Enkelte institusjoner har ikke opprettet LMU eller rapporterer ikke på dette punktet •Et fåtall har heller ikke rapportert hva som gjøres i forhold til funksjonshemmede studenter

17 Kunnskapsdepartementet 4. Læringsmiljø – forventninger til rapportering •Utvikling i forhold til fjoråret •Strategier for forbedring

18 Kunnskapsdepartementet Hovedmål 2: Universiteter og høyskoler skal oppnå resultater av høy internasjonal kvalitet i forskning og faglig- og kunstnerisk utviklingsarbeid •FoU-virksomhet generelt •Doktorgradsutdanning •Faglig ledelse •Internasjonalisering

19 Kunnskapsdepartementet 1. FoU-virksomhet generelt – tilstandsrapport 2005 og forventninger til rapportering •Bare noen få av de private høyskolene driver omfattende forskningsvirksomhet •De fleste av institusjonene har som mål å bli bedre på forskning og bedre de ansattes kompetanse •Rapporter på de punktene som er aktuelle for institusjonen •Hva er institusjonens strategi og fokus i forhold til FoU-arbeid

20 Kunnskapsdepartementet 2. Doktorgradsutdanning – tilstandsvurdering 2005 og forventninger til rapportering •Få institusjoner har egne doktorgradsavtaler •Flere institusjoner samarbeider med andre institusjoner om doktorgradsavtaler •En rekke faglige ansatte er inne i doktorgradsprogram ved andre institusjoner •Institusjoner det er aktuelt for rapporter om aktiviteten ved institusjonen og vurderer gjennomstrømning

21 Kunnskapsdepartementet 3. Faglig ledelse – forventninger til rapportering •Ny rapportering - fokusområde •Styrke faglig ledelse •Organisering i gode fagmiljøer

22 Kunnskapsdepartementet 4. Internasjonalisering – tilstandsvurdering 2005 og forventninger til rapportering •Med unntak av noen få institusjoner er det liten aktivitet blant de private høyskolene i 2005 •Hvordan vurderer institusjonene dette, ønskelig med mer aktivitet? •Ny tabell: Tabell 2.7 EU-finansierte prosjekter

23 Kunnskapsdepartementet Hovedmål 3: Universiteter og høyskoler skal være læresteder og forskningsinstitusjoner med integritet og evne til å møte behovene i samfunnet •Relevante utdanningstilbud •Formidling •Rekruttering

24 Kunnskapsdepartementet 1. Relevante utdanningstilbud – tilstandsvurdering 2005 og forventninger til rapportering •De fleste av de private høyskolene rapporterer om noe samarbeid med samfunns- og næringsliv i 2005 •De fleste av de private høyskolene har tilbud om etter- og videreutdanning •Ønsker mer vurderinger •Se dette i sammenheng med kvalitetssikringssystem

25 Kunnskapsdepartementet 2. Formidling – tilstandsvurdering 2005 og forventninger til rapportering •Rapportering om varierte former for formidling i 2005 •Noen av institusjonene rapporterte ikke på dette punktet •Rapportere alle former for formidling, også kunstnerisk utviklingsarbeid •Departementet arbeider med formidlingskomponent

26 Kunnskapsdepartementet 3. Rekruttering – tilstandsvurdering 2005 og forventninger til rapportering •De fleste private høyskolene hadde i 2005 ingen strategi for rekruttering av minoritetsspråklige •I hvilken grad har høyskolen oppfylt delmålet om økt rekruttering av minoritetsspråklige i 2006?

27 Kunnskapsdepartementet Økonomirapportering •Redegjøre for og vurdere institusjonens økonomiske stilling og fremtidsutsikter •Hvordan virker finansieringsmodellen inn på institusjonens økonomi? •Regnskapsavlegget skal rapporteres til DBH i tillegg til i budsjettdokumentet

28 Kunnskapsdepartementet Planer for 2007 •Planer for 2007 skal rapporteres i henhold til målstrukturen for 2007 som ble presentert i tildelingsbrevet •Departementet anmoder de private institusjonene til å utvikle egne mål og planer innenfor gjeldende målstruktur, som tydelig definerer den interne styringen og hvordan man ønsker å utvikle egen virksomhet

29 Kunnskapsdepartementet Oppsummering •Ikke bare oppramsinger, men også analyse og vurderinger •Kommenterer endringer i rapporteringsdata •Sikre gode rutiner for rapportering

30 Kunnskapsdepartementet Rapportering 2007 •Rapporteringskrav i tildelingsbrev for 2006 •Endringer i målstruktur og rapporteringskrav •Tabeller i budsjettrundskrivet blir ikke lenger tilsendt, men ligger i DBH •Utfylte tabeller skal ikke vedlegges budsjettdokumentet •Noen nye tabeller